۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۴
کد خبر: ۵۶۲۵۴۱
آیت الله مکارم شیرازی:

جوانان به فکر پشت میز نشینی نباشند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: جوانان امروزی نباید تنها پشت میز نشستن را شغل محسوب کنند و کار کردن را برای خود ننگ بدانند.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصرمکارم شیرازی از مراجع تقلید در هفدهمین درس اخلاق ویژه طلاب و خانواده های آن ها که در مسجد مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، به تبیین رابطه علم اخلاق با علم حدیث پرداخت و گفت: علم اخلاق بیشترین رابطه را با علم حدیث دارد، به گونه ای که بدون احادیث، دستیابی به اخلاق غیر ممکن است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: هیچ همانند احادیث منبعی نمی توان برای اخلاق پیدا کرد، زیرا اکثر احادیث معصومان(ع) در زمینه اخلاق است؛ کتبی همچون بحارالانوار، سفینة البحار، الاستبصار، تهذیب و اصول کافی مملو از احادیث اخلاقی هستند.

وی با بیان اینکه کتاب سفینة البحار عصاره بحارالانوار است، عنوان کرد: مبلغان توجه داشته باشند که این کتاب در امر تبلیغ می تواند بسیار مؤثر واقع شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه کتاب نهج البلاغه یکی از مستغنی ترین کتب در زمینه علم اخلاق است، ابراز داشت: هنگامی که خطبه متقین یا نوصیت نامه حضرت علی(ع) به امام حسن(ع) را مطالعه می کنیم ناب ترین آموزه های اخلاقی را به دست می آوریم؛ همچنین هر کدام از کلمات قصار حضرت(ع) یک موضوع بحث جامع اخلاقی می تواند باشد که باید از آن بهره گرفت.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه بخش تاریخ زندگی معصومان(ع) نیز یکی از بهترین منابع اخلاقی است، بیان کرد: آنچه را که ائمه(ع) از اخلاق اسلامی در احادیث شان بیان کرده اند، در سیره عملی خویش نیز پیاده کرده اند، بر این اساس سیره اهل بیت(ع) درس اخلاق عملی است.

وی افزود: در یک روز گرم، امام باقر(ع) از کار زراعت به سوی خانه شان در حال حرکت بودند و به علت اینکه بدن مبارک شان مقداری فربه بود، بر دو نفر از کارگران خویش تکیه کرده بودند، مردی این صحنه را مشاهده کرد و از ایشان پرسید «اگر در این حالت عزرائیل به سراغ تان بیاید، در چه حالی از دنیا رفته اید؟» حضرت(ع) فرمودند «در حال اطاعت و جهاد در راه خداوند، زیرا کار برای آن است که محتاج دیگران نباشم»؛ این سخن امام باقر(ع) به ما درس می دهد که کار کردن اگرچه زراعت، کشاورزی و کارگری باشد، ننگ نیست، بلکه سربار جامعه بودن و کار نکردن ننگ و ذلت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: جوانان امروزی نباید تنها پشت میز نشستن را شغل محسوب کنند و کار کردن را برای خود ننگ بدانند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی می گویند «چرا مراجع، علما و طلاب همانند امام باقر(ع) به سراغ کار نمی روند» خاطرنشان کرد: باید در پاسخ گفت که علم ائمه(ع) الهی بوده است و نیازی به تحصیل نداشتند، اما طلاب و روحانیون باید حداقل 10 سال درس بخوانند تا پله اول اجتهاد را بالا بروند، بنابراین نباید گفته شود که اساتید، دانشجویان و یا طلاب باید کار کنند، زیرا کارشان همین تعلیم و تعلم است.

وی با تأکید بر اینکه ادعیه نیز یکی دیگر از منابع اخلاقی به شمار می آید، اظهار داشت: انسان در سایه احادیث نورانی اهل بیت(ع) به مراتب بالا و والای اخلاق دست پیدا می کند؛ ادعیه ای همچون دعای عرفه و ابوحمزه ثمالی به ما می آموزد که از کفران نعمت، شرکت در مجالس لغو، همنشینی با اهل باطل و اعمالی از این دست دوری کنیم، زیرا این اعمال انسان را از درگاه الهی طرد می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه شرکت در مجالس باطل همانند سم مهلک جامعه را نابود می کند، گفت: مأنوس شدن با ادعیه در انسان نسبت به خداوند محبت ایجاد می کند و بی تردید در سایه این محبت همه مشکلات دنیوی آسان خواهد شد.

این مرجع تقلید در پایان احادیث معصومان(ع) را بهترین معلم اخلاق معرفی و عنوان کرد: همه باید از این ظرفیت استفاده کنند و به دنبال اساتید اخلاقی که نمی شناسند نروند، زیرا ممکن است سر از عرفان التقاطی و نوظهور در بیاورند./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات