۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
کد خبر: ۵۶۲۵۱۷
آیت الله جوادی آملی:

نفاق اجتماعی و سیاسی بدترین نوع نفاق است | اختلاس و تضییع حقوق مردم آبروی انسان را می برد

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی نفاق اجتماعی و سیاسی را بدترین نوع نفاق فردی و اجتماعی دانست و گفت: بیماری نفاق مانند سرطان نیست بلکه مانند وبا است که برای انسان آبرو نمی گذارد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امروز در درس  تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، نفاق های اجتماعی و سیاسی زمان پیامبر اسلام(ص) را مورد توجه قرار داد و گفت: منافقان نسبت به حکومت اسلامی و پیامبر اسلام کارشکنی می کردند و از نظر معرفت شناسی گرفتار حس و تجربه بودند.

وی افزود: این افراد بالاتر از حس چیزی را درک نمی کنند و به آن ایمان ندارند، همچنین متصور هستند تنها چیزی که انسان را تأمین می کند مال و فرزند است و سهم بشر را از هستی بین میلاد و گور می دانند؛ از نظر اعتقاد به بیش از این معتقد نیستند و از نظر اقتصادی تنها سرمایه آن ها مال و فرزند است.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که کسی که پایان زندگی را قبر می داند و می گویند بعد از مرگ خبری نیست و تمام توان را مال و فرزند می داند گرفتار نفاق خواهد شد، اظهار داشت: اگر چنانچه زور سیاسی و اجتماعی داشته باشد در کارشکنی ها تلاش می کند و در غیر آن صورت نیز منافقانه به سر می برد.

وی نفاق اجتماعی و سیاسی را بدترین نوع نفاق فردی و اجتماعی دانست و ادامه داد: اینگونه افراد بدترین منافقان هستند، اگر انسان بخواهد با مار و عقب برخورد کند ظاهر و باطن آن یکی است اما گاهی ظاهر کسی انسان اما باطن آن مار است و وقتی انسانی با او در ارتباط باشد مسموم می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که چنین افرادی نسبت به دستورات دینی در ظاهر یک گونه و در باطن به گونه ای دیگر عمل می کنند، ابراز داشت: این وضعیت انسان را سرگرم کرده و او را بازی می دهد.

وی عنوان کرد: اگر مارها و افعی ها به صورت انسان در آمده و در جامعه زندگی کنند چنین جامعه ای چگونه می تواند در سلامت به سر ببرد؟ اگر کسی با این افراد ارتباط داشته باشد مسموم خواهد شد، تمام بیانات کتاب و سنت تحقیق است نه تحقیر.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: منافقان تصور می کنند که روزی در دست برخی انسان ها است از این رو می گویند اگر تحریم کردید جامعه اسلامی مشکل مالی پیدا می کند و دست از دین بر می دارد.

وی اضافه کرد: اگر کسی دچار نفاق بود ظاهر انسان دارد اما باطن او حیوان و خطرناک است، اگر نفاق انسان بدخیم باشد به ضرر او و جامعه خواهد بود، کفار هم عدو هستند اما کمال عداوت از منافقان است؛ انسان نه باید دنبال بازی برود و نه اجازه دهد که کسی او را بازی دهد، اگر کسی به دنبال بازی نرفت باید تلاش و کوشش کند که او را بازی ندهند و مردان الهی در هر دو بخش موفق بودند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که منشأ این شقاوت اشتغال به لهو و لعب مال و فرزند است، گفت: ابلیس تنها به کافر کردن انسان بسنده نمی کند بلکه بعد از نفاق و کافر کردن تا آبروی انسان را نبرد رها نمی کند، تمام تلاش ابلیس بی آبروکردن انسان است.

وی افزود: انسان حتی اگر کافر باشد باید آبرومندانه زندگی کند و نسبت به جامعه ظلم و بدرفتاری نداشته باشد نه این که اختلاس کرده و به حقوق مردم ظلم کند، گاهی انسان به بیماری های سختی مانند سرطان مبتلا می شود که بعد از مدتی می میرد و اینگونه نیست که آبروی او برود اما بیماری نفاق مانند سرطان نیست بلکه مانند وبا است که برای انسان آبرو نمی گذارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: بیراهه رفتن، اختلاس و حقوق مردم را ضایع کردن آبروی انسان را می برد؛ در جریان بانک ها مشاهده کردیم که دیروز مجلس به متذکر شد که به قانون هم عمل نمی کنند یعنی فتوای مراجع که روشن است و قانون را هم عمل نمی کنند./1323/

ارسال نظرات