۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱
کد خبر: ۵۶۲۴۰۹
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی:

غفلت از یک امر واجب، حرام و غفلت از یک مزیت اخلاقی و اجتماعی مکروه است

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی گفت: اگر مغفولٌ‌عنه یک امر مهم و واجب باشد، چنین غفلتی حرام خواهد بود و اگر مغفولٌ‌عنه یک مزیت اجتماعی، اخلاقی و یک مصلحت معتنابه عقلایی باشد، این غفلت مذموم و مکروه می‌شود.
نشست خبری سخنگوی حوزه های علمیه  حجت الاسلام رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه، امروز در درس خارج فقه‌‌رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به توضیح مختصری در رابطه با کلیات درس خارج فقه رسانه پرداخت.  

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که ما اکنون در فصل دوم مباحث فقه رسانه، یعنی پیام رسانه قرار داریم، اظهار داشت: به محتوا و فعالیتهای نرمافزاری رسانه پیام رسانه اطلاق میشود.

وی افزود: پیام رسانه به سه بخش بایدها و واجبات پیامرسانه، نبایدها و محرمات پیامرسانه و کارکردهای مذموم یا مکروهات پیامرسانه تقسیم میشود.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم ابراز داشت: تا به امروز واجبات و محرمات پیامرسانه بحث شده است و در جلسه گذشته نیز چند عنوان و موضوع از مکروهات پیامرسانه مطرح شد.   

وی با اشاره به این که لهو، اتلاف وقت، تسویف، عدم اعتماد به نفس، بی‌نظمی، تنبلی و غفلت از جمله عناوین مکروهات پیام رسانه به شمار می‌آید، تصریح کرد: تعداد مکروهات پیامرسانه بسیار فراوان است اما ما با بیان چندین عنوان در صدد تشریح کلیات مکروهات پیامرسانه بودیم.  

تقسیم عرضی غفلت به حکم مغفولٌعنه بستگی دارد

رییس شبکه جهانی ولایت خاطرنشان کرد: غفلت از دو جهت قابل تقسیم است. یک بار میتوان آن را به صورت طولی و بار دیگر نیز به صورت عرضی تقسیم کرد.

وی با بیان این که تقسیم طولی غفلت در جلسه گذشته بیان شد، گفت: تقسیم طولی غفلت همان مراتب غفلت است و تقسیم عرضی غفلت نیز به موضوعات مورد غفلت واقع شده بستگی دارد. بحث امروز ما در قلمرو غفلت است تا آن که دربیابیم انسان در چه موضوعات و مسائلی غفلت میکند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر مغفولٌعنه یک امر مهم و واجب باشد، چنین غفلتی حرام خواهد بود و اگر مغفولٌعنه یک امر مهم اعتقادی نباشد، بلکه یک مزیت اجتماعی، اخلاقی و یک مصلحت معتنابه عقلایی باشد، این غفلت مذموم و مکروه میشود.

وی ابراز داشت: اگر متعلَق غفلت و آنچه که مغفولٌعنه انسان غافل قرار میگیرد، اصل وجود خدا، ایمان به خدا و اعتقاد به خدا باشد، چنین غفلتی حرام خواهد بود اما در صورتی که نسبت به صفات خداوند متعال غفلت شود، چنین غفلتی مذموم و مکروه است.

نایب رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ تصریح کرد: اگر رسانهای صرفاً برای ایجاد غفلت در جامعه ایجاد شده باشد، اصل و اساس چنین رسانهای حرام خواهد بود، اما در صورتی که رسانهای از ابتداء چنین قصدی نداشته باشد، اما برخی از برنامههایش مردم را دچار غفلت از نوع مزموم و مکروه کند، پیام چنین رسانهای مکروه خواهد بود./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات