۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۵۶۲۳۹۸
با حضور آیت الله نوری همدانی صورت گرفت؛

افتتاح "موزه دين و دنيا" در قم

مراسم افتتاحيه موزه دين و دنيا با حضور حضرت آيت الله نوري همداني در مسجد مقدس جمكران برگزار شد.
موزه دین و دنیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، مراسم افتتاحيه موزه دين و دنيا عصر امروز با حضور حضرت آيت الله حسين نوري همداني و حجج اسلام رحیمیان و فلاح زاده در شبستان امام هادي(ع) مسجد مقدس جمكران برگزار شد.

موزه دین و دنیا به مركز نشر آثار اسلامی و میراث علمای دینی تبدیل شود

بر اساس این گزارش، حضرت آیت الله نوری همدانی در این جلسه با اشاره به اینکه موزه دین و دنیا باید با همتي بلند به مركز نشر آثار اسلامی و میراث علمای دینی تبدیل شود، بیان کرد: آثار بسیاری از علمای گذشته بر جای مانده بود، اما اکثر آن ها را اروپایی ها به غارت برده اند؛ در لندن موزه بزرگی وجود دارد که در آن تعداد زیادی از کتب فقهای بزرگ و همچنین نسخه های ارزشمندی از کتاب های دیوان حافظ، سعدی و فردوسی  قرار دارد؛ امیدواریم با عنایات خداوند روزی برسد که بتوانیم این میراث ارزشمند را از آن ها پس بگیریم.

این مرجع تقلید با تأکید بر ضرورت مجسم سازی همه احکام فقهی در موزه دین و دنیا خاطرنشان کرد: فقه شامل همه علوم اسلامی می شود و نباید تنها در احکام عملی اسلام خلاصه شود، بر این اساس مسؤولان موزه باید همه معارف اعتقادي، عبادي، اخلاقي، اقتصادي، معاشرتي، فرهنگي، سياسي، حكومتي، قضايي و جهادي را به صورت مجسم در معرض دید عموم قرار دهند.

وی اضافه کرد: برای مجسم سازی موضوعات فقهی به همت های بلند و بودجه زیاد نیازمند هستیم؛ اگرچه این یک کار عظیم است، اما در برابر عزم انسان بسیار کوچک به نظر می رسد.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه در مجسم سازی احکام فقهی باید از هنر اسلامی بهره گیری شود، ابراز کرد: تجسم، تنها نوشتن نیست، بلکه باید از سایر هنرها همانند نقاشی و غیره نیز کمک گرفت و هنري كه با حقايق اسلامي توأم است را نشان مردم داد.

موزه دین و دنیا در راستای بهره مندی معنوی زائران جمکران راه اندازی شده است

همچنین حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه موزه دین و دنیا در راستای بهره مندی معنوی زائران جمکران راه اندازی شده است، اظهار داشت: افراد با حضور در این مکان مقدس نسبت به تاریخ اسلام و سیره مراجع و علمای بزرگ اطلاعات بسیار مفیدی به دست می آورند و از احکام فقهی مطلع می شوند.

وی ادامه داد: مرثیه خوانی، ادعيه خوانی و گوش دادن به سخنرانی های مذهبی اگرچه آثار معنوی بسزایی را به همراه دارد، اما نگریستن به موزه با موضوعیت «موضوع شناسی احکام فقهی» بی تردید پیامدهای بسیار مبارکی را برجای خواهد گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان خاطرنشان کرد: این موزه در انتقال معارف دینی می تواند برای همه اقشار اعم از کوچک و بزرگ، بی سواد و باسواد اثرگذار باشد.

تولیت مسجد مقدس جمکران تأکید کرد: این موزه مورد تأکید و تأیید رهبر معظم انقلاب است و ما در نظام اسلامي هرچه بركت داريم از مراجع عظیم الشأن به ويژه مقام معظم رهبری است.

گستره موزه دین و دنیا همه ابعاد فقه را در بر خواهد گرفت

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده نیز در ابتدای این جلسه به تشریح تاریخچه موزه دین و دنیا پرداخت و افزود: این موزه بودجه ای در دست نداشته و از ابتدا با هدایای مردمی آغاز به کار کرد و هم اکنون نیز به همین وسیله اداره می شود.

وی اضافه کرد: این موزه غرفه های متعددی دارد و سعی کرده ایم در آن غرفه هایی برای مراجع، علما، قرآن کریم، اماکن مقدسه، افاد شاخص و غیره قرار دهیم تا برای بازدیدکنندگان متنوع باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با تأکید بر اینکه گستره اين موزه همه ابعاد فقه را در بر خواهد گرفت، ابراز کرد: در حال حاضر نمایی کوچک از آن گستره گسترده را مشاهده می کنیم و در آینده ای نزدیک شاهد رشد و گستردگی این موزه خواهیم بود.

گفتنی است، حضرت آیت الله نوری همدانی در پایان این جلسه به موزه دین و دنیا یک سجاده و دست نوشته اهدا کرد و همچنین حجت الاسلام والمسلمین رییسی تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) به وسیله نماینده ای، یک ماکت از حرم مطهر رضوی و پرچم مقدس بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان(ع) را به این موزه تقدیم کرد./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات