۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۵۶۲۳۷۱
تحلیلگر مسائل سیاسی:

اقتصاد نفتی جامعه را از تولید باز می‌دارد

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری بیان کرد: بهترین روش برای افزایش درآمد کشور، افزایش تولید داخلی است، بایستی از راه ارائه خدمات، درآمد دولت افزایش یابد و از قشرهای آسیب‌پذیر حمایت و دفاع شود.
حجت الاسلام اشکوری نفت

حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالمجید اشکوری، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا  در تبیین مؤلفه‌های حمایت از کالای ایرانی گفت: دولت‌های مختلفی که در جمهوری اسلامی بر سرکار می‌آیند یقینا علاقه‌مند به ایجاد رفاه برای جامعه ایران هستند و هیچ دولتی خلاف این هدف و اراده را ندارد.

منابع درآمدی کشور

وی با اشاره به کافی نبودن درآمدهای کشور برای تأمین هزینه‌های جاری تصریح کرد: مشکلی که وجود دارد این است که درآمدهای کشور در دولت‌های مختلف کفاف هزینه‌های ایجاد رفاه را نمی‌دهد و فاصله بین ایجاد رفاه مورد توقع جامعه و درآمدها بسیار زیاد است، بنابراین باید گام‌های مهمی در این رابطه برداشته شود.

کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی عنوان کرد: حال در دو بخش می‌توان منبع درآمدها را بیان کرد؛ اما قبل از درآمدها به ثروت ملی پرداخته می‌شود که از چند طریق حاصل می‌شود، یعنی مجموعه ملت و دولت با روش‌هایی مانند فروش مواد خام، فروش خدمات ارائه شده در سطح ملی یا فراملی توسط جامعه، جهانگردی و... می‌توانند درآمد کسب کنند.

وی افزود: طریق دیگر تولیدات کالاهایی صنعتی یا کشاورزی است که مواد خام همراه با ارزش افزوده صادر می‌شود و نتیجه آن درآمدزایی برای کشور است، این موارد مجموعه درآمدهای کشور است.

اقتصاد نفتی و اخذ مالیات، درآمد عمده دولت

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری درباره درآمدهای عمده دولت مطرح کرد: درآمد عمده دولت را معمولا دو راه عنوان می‌کنند، یا از فروش مواد خام که همان اقتصاد نفتی است یا از راه اخذ مالیات است، به این معنی است که بخشی از درآمدهای حاصل از فعالیت‌های جامعه صرف پرداخت مالیات به دولت می‌شود.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان کالایی را تولید کرده و براساس آن کالای تولیدی درآمدی را حاصل می‌کنند، بخشی از این درآمد از سوی دولت به عنوان مالیات اخذ می‌شود، از این رو لازمه افزایش درآمدهای دولت توانایی مردم بر تولید کالاهای بومی و فروش آن کالاها در بازار داخلی و جهانی است که نتیجه آن تأمین زندگی مردم و پرداخت مالیات به دولت است.

استاد حوزه علمیه ضمن هشدار درباره عواقب عدم حمایت از کالای داخلی تأکید کرد: در صورتی که چنین برنامه‌ای در جامعه پیاده نشود، میزان درآمدها و سرمایه‌های دولت بسیار محدود شده و کفاف هزینه‌های جاری دولت را نمی‌دهد.

وی با بیان این‌که هزینه‌های کشورمان بسیار گسترده و در مقابل، درآمدها محدود است، اظهار داشت: دولت‌های غربی‌ هم این موضوع را به خوبی فهمیده‌اند؛ بنابراین از طریق افزایش هزینه‌ها مانند ایجاد مشکلات امنیتی در مناطق اسلامی و اطراف ایران، فشار بیشتری بر جمهوری اسلامی وارد می‌کنند.

توطئه دشمن، ایجاد مشکلات امنیتی برای کشور

کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی تصریح کرد: برخی افراد که نسبت به مسائل سیاسی منطقه مانند سوریه و عراق آگاهی‌ کمتری دارند، به این نکته توجه نمی‌کنند که هدف دشمن از درگیرکردن ایران در این مناطق و ایجاد مشکلات امنیتی برای کشور، افزایش هزینه‌های کشور است و ایران هم ناچار به ورود در کشورهای همسایه برای تأمین امنیت خود است.

وی با اشاره به سیاست‌های خصمانه دشمنان نظام اسلامی خاطرنشان کرد: دشمن از طرفی با سیاست‌های تحریمی خود درآمدهای ایران را محدود کرده و از طریق برهم زدن امنیت برای کشور ایجاد هزینه می‌کند که اگر در مقابل آن ایستادگی و مقاومت نشود، با صرف هزاران برابر هزینه‌های جاری نمی‌توان جواب‌گوی برهم خوردن امنیت بود؛ بنابراین به ناچار برای حفظ امنیت باید اقداماتی را انجام دهد.

ضرورت افزایش درآمد کشور از طریق تولید کالای داخلی

حجت الاسلام والمسلمین اشکوری با تأکید بر افزایش درآمد کشور گفت: حال مسئولان کشور برای خنثی کردن توطئه‌های دشمن بایستی درآمدهای کشور را افزایش دهند، از راه فروش نفت که امکان‌پذیر نیست؛ زیرا مقدار آن افزایش پیدا نمی‌کند و حتی در صورت برطرف شدن مشکلات کشور به لحاظ تحریمی و امنیتی، بازهم پول نفت کفاف هزینه‌های کشور را نمی‌دهد، بنابراین باید از راه‌های دیگری درآمد کشور افزایش یابد.

وی در پایان با بیان این‌که بهترین روش برای افزایش درآمد کشور، افزایش تولید داخلی است، تأکید کرد: بایستی از طریق ارائه خدمات برای کشور ایجاد درآمد صورت گیرد تا دولت هم از این راه صاحب درآمد شده و بتواند ایجاد رفاه کرده و از قشرهای آسیب‌پذیر دفاع کند، بنابراین نتیجه حمایت از تولید داخلی در حوزه اقتصاد مقاومتی، محدود کردن هزینه‌ها و ایجاد درآمد برای کشور است./876/ت۳۰۳/س

مهدی شاهی

ارسال نظرات