۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۵۶۲۱۴۵
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان:

انسان مخلص اهل مناجات با خداوند است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان مخلص اهل مناجات با خداوند است، گفت: دین جز اخلاص نیست و مخلصین عاشق خداوند هستند.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پناهیان استاد حوزه علمیه، امروز در حسینیه مرحوم آیت الله حق شناس، گفت: گاهی برخی انسان‌ها نسبت به دستورات دین و اصل خلقت اعتراض می‌کنند و می‌گویند چرا در دین برای ما تعیین تکلیف شده و دیگر اینکه خداوند چرا ما را خلق کرده است.

وی جواب هر دو سوال مطرح شده را در مفهوم اخلاص دانست و ادامه داد: اخلاص به انسان می‌گوید همه جوابها در درون خود انسان نهفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان بالاترین عامل رسیدن به قدرت‌ها و لذت‌های عالم را اخلاص بیان کرد و اظهار داشت: انسان اگر خالص شود بزرگ‌ترین قدرت‌ها در اختیارش قرار می‌گیرد، دعایش مستجاب می‌شود، انسان‌های مخلص مستجاب الدعوة هستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اخلاص قدرت و لذت را به انسان ارزانی می‌دهد انسان غیر از قدرت و لذت چیزی نمی‌خواهد، قدرت خداوند و کاهنات در اختیار مخلصین است.

این خطیب مشهور با بیان اینکه گناه مانع رسیدن انسان به مقام اخلاص می‌شود، ابراز کرد: گناه گوهر درونی انسان را نابود می‌کند، جایگاه اخلاص در قلب است اگر قلب انسان آلوده شود دیگر نمی‌توان اخلاص را در آن جای دهد.

استاد دانشگاه شعاع اخلاص را «لااله الاالله» دانست و گفت: ذکر اصلی ما مسلمانان «لااله الاالله» است طبق صریح روایات؛ این ذکر را باید از سه سالگی به کودک آموزش داد؛ ما باید اخلاص را در قلب خودمان تقویت کنیم و دین جز این نیست.

وی با استناد به روایات اهل بیت(ع)، تصریح کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند: اول دین تسلیم و آخر آن اخلاص است؛ اخلاص غایت دین است، امام صادق(ع) می‌فرمایند: ایمان ظاهر و اخلاص باطن انسان را اصلاح می‌کند، امام علی(ع) فرمودند: خوشا به حال کسی که علم، فعل، تصمیم، کلام و سایر اعمالش برای خدا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان مخلص به شدت عاشق خداوند است، اظهار داشت: هر کسی به خدا محبتش کم باشد به همان میزان اخلاصش کم است. اگر انسان حب غیر خدا را از قلب بیرون کند عاشق خداوند می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: عشق دیگری مجازات خداوند است به خاطر آن که فرد عاشق خداوند نشده است. امام صادق(ع) فرمودند: محبت خداوند زمانی که در قلبی طلوع کند آن قلب دیگر مشغول چیزی نمی‌شود، یاد غیر خدا سیاهی و ظلمت است.

این خطیب مشهور با بیان اینکه محبت مخلص به خدا ناشی از توحید است، خاطرنشان کرد: اعمال و رفتار مخلصین از همه بهتر و بالاتر است، مخلص به غیر از خدا نمی‌اندیشد، خداوند به احترام او به دیگران احترام می‌گذارد، روایت است اگر مردم بدانند منزلت انسان مخلص چگونه است تقرب به خدا نمی‌جویند جز با خاک قدم او؛ یکی از نتایج اخلاص آن است که باب مناجات برای انسان باز می‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
باسلام وعرض ادب
چراخلوص وفهم آدمی دراوایل انقلاب بدون ادعا وخالصانه بود ولی امروز برعکس آن روزها
0
0