۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۵۶۲۰۸۴
رییس دانشگاه علوم پزشکی قم مطرح کرد؛

نقش محوری نهادهای فرهنگی و مذهبی در ارتقای سلامت اجتماعی

ایرانی‌خواه با اشاره به نقش محوری و ویژه نهادهای فرهنگی و مذهبی در ارتقای سطح سلامت جامعه بر ضرورت فرهنگ سازی برای پیشگیری از بیماری ها تأکید کرد.
ایرانی خواه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابوالفضل ایرانی خواه، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم به همراه جمعی از اعضای شبکه بهداشت و درمان استان قم با حضور در بیت حضرت آیت الله نوری‌همدانی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

ابوالفضل ایرانی‌خواه در ابتدای این مراسم با اشاره به فرارسیدن هفته سلامت بر ضرورت فرهنگ سازی برای ارتقای سطح سلامت جامعه تأکید کرد و اظهار داشت: تحولی که در عرصه سلامت مردم در چند سال اخیر ایجاد شده نوید این را می دهد که در راستای عدالت محوری در خدمات سلامت آحاد مردم از حق خود در این حوزه برخوردار باشند.

وی با بیان این که عدالت محوری یکی از اهداف طرح تحول سلامت است، افزود: امسال نیز شعار هفته سلامت با عنوان «سلامت برای همه» نام گذاری شده ولی مسأله مهم آن است که متولی ارائه خدمات سلامتی کشور در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است که با تمام اعتبارات و بودجه حداکثر می تواند 20 تا 30 درصد نقش خود را در ارائه بهداشت و سلامت برای آحاد جامعه اجرا کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: هیچ دستگاهی وجود ندارد که در سلامت و بهداشت مردم نقش نداشته باشند، اما خود مردم در خود مراقبتی باید تلاش بیشتری کنند و در غیر این صورت بودجه های وزارت بهداشت هم فایده ای نخواهد داشت؛ باید اعتراف کنیم دستگاه های دیگر و نهادهای دیگر نقش خودشان را درست ایفا نکردند.

وی با بیان این که مردم باید به بهداشت فردی اعم از تغذیه و شیوه زندگی توجه بیشتری داشته باشند، عنوان کرد: در این صورت شاهد خواهیم بود که با هزینه کمتر جامعه ای با نشاط و همراه با افزایش طول عمر مفید و امید به زندگی خواهیم داشت ولی شرایطی داریم که مردم با افزایش سن دچار بیماری های متعدد می شوند.

ایرانی‌خواه ابراز امیدواری کرد: امروز امید به زندگی بیش از یک دهه افزایش پیدا کرده ولی درگیر بیماری ها و مسائل دیگر هستند؛ اما ایده آل این است که خود مراقبتی مردم به گونه ای باشد که دچار این بیماری ها نشوند و در همین راستا شعار وزارت بهداشت نیز خودمراقبتی است.

وی با بیان این که سی درصد افراد دچار پرفشاری خون هستند ولی خودشان از این مسأله اطلاعی ندارند، یادآور شد: امروز برای کل مردم قم پرونده سلامت در حال تشکیل است و سلامت غالب آنها بررسی و شناسایی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم راه افتادن سونامی سرطان در کشور را تکذیب کرد و ابراز داشت: در کشور ما چنین چیزی وجود ندارد البته به خاطر این که ثبت سرطان ها در سال های اخیر بیشتر از گذشته صورت گرفته و به شکر خدا افزایش عمر بیشتری داشتیم و بخشی از سرطان ها با عمر زیاد در ارتباط است شاید به نظر برسد که سرطان ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به لزوم پیشگیری قبل از درمان یادآور شد: این جزو برنامه وزارت بهداشت و درمان است که مردم دچار بیماری نشوند ولی نباید به نقش ویژه و محوری نهادهای رسانه ای، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه نهادهای مذهبی مردمی در این مسأله اشاره نکنیم./1330/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات