۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۵۶۲۰۷۸

سردبیر رأی‌الیوم تهدیدهای ایران در مورد نابودی رژیم صهیونیستی را معتبر دانست

سردبیر رأی‌الیوم بیان داشت: تجربه پیروزی نظامی ایران و متحدانش در منطقه و شکست‌های متوالی رژیم صهیونیستی، تهدیدهای ایران درباره نابودی سریع این رژیم را به اعتقادی محکم و قطعی مبدل کرده است.
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» به قلم «عبدالباری عطوان»، سردبیر خود در یادداشتی با عنوان « آیا همان گونه که فرمانده کل ارتش ایران تهدید کرده اسرائیل ظرف 25 سال نابود می‌شود»، به تحلیل اظهارات مقامات نظامی ایران درباره قطعیت شکست سریع رژیم صهیونیستی در هر جنگی قبل از رسیدن کمک‌های غرب به آنها پرداخت.

در این یادداشت آمده است: گفتمان معمول این روزها بر سر زبان رهبران ایران و رژیم صهیونیستی این است که «انگشت روی ماشه است»، که در نتیجه آن شدت انتظارات بر سر احتمال جنگ قریب الوقوع بین دو طرف بالا گرفته است که یا به طور محدود در قلمرو سوریه یا به طور فراگیر در چهار جبهه لبنان، سوریه، ایران و فلسطین اشغالی خواهد بود.

سردبیر رأی‌الیوم آورده است: سردار «حسین سلامی»، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیام هشداری که خطرناک‌ترین نوع آن تا کنون به صهیونیست ها بوده است، در خطبه نماز جمعه مسجد تهران گفت: «به پایگاه‌های نظامی و توانایی‌های نظامی خود اعتماد نکنید، موشک‌ها آماده شلیک هستند، هر زمانی که برای حمله به ما اقدام کنید، ما روش برنده‌شدن بر دشمنان در هر جایی را آموخته ایم و رژیم صهیونیستی رژیمی است که عمقی ندارد؛ به آمریکا و انگلیس و فرانسه هم اعتماد نکنید آنها وقتی می‌رسند که شما دیگر نیستید مثل رسیدن یک آمبولانس برای یک جنازه ای که مرده است. مراقب رفتارتان باشید، محاسبات خطرناک نکنید و این گفته ما است.».

عطوان نوشت: اما سرلشکر «عبدالرحیم موسوی»، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران هم پیش بینی کرد که عمر باقیمانده رژیم صهیونیستی بیشتر از 25 سال نیست به این معنا که نابودی آن ظرف همین سال‌ها اتفاق خواهد افتاد این اولین اظهارات یک مقام عالی رتبه نظامی ایران در این خصوص از زمان تهدید محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق ایران درباره محو رژیم صهیونیستی از روی نقشه جهان است که با انتقادهای متعددی روبرو شد.

مسأله غالب این روزها در برنامه‌های تلویزیونی و سرمقاله‌های روزنامه‌های بزرگ رژیم صهیونیستی در مورد احتمال وقوع جنگ نیست، این امری قطعی است و اعتقاد راسخی وجود دارد که جنگ اجتناب ناپذیر است، اما بحث بر روی محل، زمان بندی آن، نتایج آن و جایی که جرقه جنگ ایجاد می‌شود، متمرکز است.

«توماس فریدمن»، نویسنده آمریکایی معتقد است که جنگ بعدی، جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی خواهد بود و بر اساس جریان سفر خود به تل آویو و دیدار با فرماندهان ارشد ارتش رژیم صهیونیستی این محاسبه را کرده است، اما گادی آیزنکوت، فرمانده ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، تأیید کرد که جنگ پیش از پایان سال جاری میلادی خواهد بود و روزنامه «تایمز» انگلیس نوشت که این جنگ نقشه غرب آسیا را از نو ترسیم می‌کند.

«آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم با درک وضعیت نگرانی و وحشت حاکم بر فلسطین اشغالی بلافاصله پس از اظهارات فرمانده کل ارتش ایران سعی در اطمینان بخشی به افکار عمومی این رژیم کرد و گفت: ارتش اسرائیل آماده جنگ در جبهه‌های متعدد است و به ایران هشدار داد که سعی نکند اسرائیل را امتحان کند.

سوال بزرگی که این روزها مطرح است درباره چگونگی وقوع این جنگ است و اینکه چه طرفی ضربه اول را می‌زند، ایران یا رژیم صهیونیستی؟

به عقیده نویسنده، چندین سناریو ممکن است در این زمینه وجود داشته باشد آن هم بر اساس برداشتی که از تهدیدها و گفت‌وگوهای دایر در رسانه های ایران و رژیم صهیونیستی از زبان مقامات نظامی کنونی یا سابق 2 طرف می شود.

سناریوی نخست این است که هواپیماهای رژیم صهیونیستی یکی از پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه را هدف حمله موشکی بگیرد و به دنبال آن ایران پاسخ تلافی جویانه خود را از سوریه یا لبنان از طریق حزب الله به عنوان مرحله نخست خواهد داد.

سناریو دوم اینکه ارتش رژیم صهیونیستی جنگی تمام عیار را با حمله به پایگاه‌های نظامی ایران آغاز کند تا با نابودی کامل آنها مانع هر گونه موقعیت جامعی برای ایران باشد که در آینده مقابله با آن دشوار می‌شود زیرا رهبران رژیم صهیونیستی به طور جدی معتقدند که حملات موشکی محدود نظیر حمله‌ای که به پایگاه هوایی «تی-فور» انجام شد دیگر قابل اعتماد نیست.

سناریو سوم اینکه ایران عملیات محدودی را برای گرفتن انتقام خون هفت تن از فرماندهان نظامی خود که در حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه «تی-فور» به شهادت رسیدند انجام دهد خواه از طریق حمله به اهدافی در عمق رژیم صهیونیستی یا در خارج آن یا اینکه به حزب الله سفارش انجام این ماموریت را بدهد.

دشوار است که احتمال وقوع یک سناریو را نسبت به دیگری قوی‌تر دانست و آنچه که می توان گفت این است که وقوع حملات نظامی از سوی دو طرف، ایران و رژیم صهیونیستی، پیش از 12 ماه مه آتی یعنی زمانی که دونالد ترامپ،  رییس جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران تجدید نظر می کند، پیش بینی نمی‌شود.

شکست سریع رژیم صهیونیستی حتمی است

اظهارات سردار سلامی در خطبه نماز جمعه تهران هنگامی که گفت، «دستها روی ماشه و موشک‌ها آماده شلیک است اگر دشمن بخواهد بر این سرزمین اراده شومی کند، موشک‌ها شلیک خواهد شد تا هر دشمنی را به خاک مذلت بنشاند»، ما را به یاد تهدیدهای چهار ماه پیش سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله می آورد هنگامی که به صهیونیست ها توصیه کرد خیلی زود از فلسطین اشغالی بگریزند چون اگر جنگی به وقوع بپیوندد هیزم آن خواهند بود و فرصتی برای نجات ندارند و سردار سلامی هم گفت، «به آمریکا و انگلیس و فرانسه هم اعتماد نکنید آنها وقتی می رسند که شما دیگر نیستید».

تهدیدهای ایران که احتمال یکسره شدن سریع جنگ را در صورت وقوع آن می‌دهد، اعتبار زیادی دارد، زیرا همه جنگ‌هایی که ایران یا متحدانش و بازوهای نظامی آن طی 20 سال گذشته به آن ورود کرده‌اند با پیروزی برای آنها تمام شده، چه در سوریه و چه در لبنان و عراق در حالی که اسرائیل در هیچ جنگی ورود نکرده مگر در آن بازنده بوده است، چه در لبنان و چه در نوار غزه و اخیرا هم در سوریه جایی که هواپیمای آن و بیشتر موشک‌هایی که هواپیماهایش به پایگاه «تی-فور» شلیک کردند، منهدم شدند.

شلیک اس-300 غیرمنتظره بعدی است

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم اعلام کرده که حمله کشورهای غربی به خاک سوریه، تعهدات اخلاقی که مانع فروش اس‌-300 به سوریه می‌شدند، از بین برده است و این یعنی استفاده از این موشک‌ها یا چراغ سبز دادن برای استفاده از آن، چرا که هم اکنون در خاک سوریه وجود دارد، چه بسا «غیرمنتظره بعدی» باشد.

نویسنده در پایان آورده است: ما شکی نداریم که جنگ در راه است، خواه این که جرقه آن یک حمله پیشگیرانه تل آویو یا یک عملیات تلافی جویانه از سوی ایران باشد؛ جنگ لفظی که این روزها بین طرفین شدت گرفته است می‌تواند مقدمه جنگ نظامی باشد، زیرا وضعیت کنونی نمی‌تواند ادامه داشته باشد رژیم صهیونیستی خود را در شرایطی می‌بیند که بازوهای نظامی ایران در حال خفه کردن گلوی او از همه طرف هستند و بعید نیست که دست به حماقتی بزند که تقریبا نابود از آن بیرون خواهد آمد اگر نگوییم کاملا نابود می‌شود و ما چاره‌ای جز انتظار نداریم اما این بار به نتایج جنگ خوشبینیم./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات