۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۶۲۰۷۶
آیت الله نوری همدانی:

حفظ سلامتی واجب عینی است | مسؤولان برای مسأله ریزگردها چاره اندیشی کنند

حضرت آیت الله نوری‌همدانی تلاش برای سلامتی را مسأله ای فردی و اجتماعی برشمرد و تأکید کرد که حفظ سلامتی واجبی عینی و ضرورتی غیر قابل انکار است.
 حضرت آیت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری‌همدانی  امروز در دیدار با ابوالفضل ایرانیخواه رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که سلامت از مسائل بسیار مهم در جامعه به شمار می رود، اظهار داشت: سلامتی و حفظ آن هم یک مسأله فردی و هم یک مسأله اجتماعی و هم یک واجب عینی و تکلیفی مهم است.

وی افزود: هر فردی وظیفه دارد که به سلامت خود اهمیت دهد و نسبت به اوضاع بدن خودش بصیر و بینا باشد؛ خداوند متعال افراد را متفاوت آفریده و به همین جهت هرکس باید طبیب خود باشد، البته این موضوع مسأله ای فرهنگی است و نیاز به مطالعات جدی دارد.

این مرجع تقلید عنوان کرد: سلامت انسان با وضع غذاهایی که مصرف می‌کند ارتباط زیادی دارد؛ در طب سنتی قدیم آلات و ابزار و پیشرفت های امروز نبود و امروز برخی مسائلی را به آن اضافه کرده اند ولی شکی نیست که طب سنتی وجود دارد که از جمله آن دستورات و کتاب هایی است که از ابن سینا باقی مانده است.

وی با اشاره به این که در روایات اسلامی نیز به مسائل طبی اشاره شده است، عنوان کرد: از جمله این که در احادیث ما تأکید شده که از هیچ دوایی در سلامت انسان مؤثرتر  از کم خوردن نیست؛ سلامتی همین طور با کار و ورزش نیز در ارتباط است.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی تأکید کرد: در میان علوم دو دانش از اهمیت زیادی برخوردار است که آن دو علم ادیان یعنی علوم مرتبط با دین و مسائل اسلامی و فرهنگی و دوم علم ابدان یعنی همین علم طب و تلاش برای سلامتی انسان ها است.

وی یادآور شد: سستی زمینه ای برای امراض و بیماری های مختلف است و شما هم که به دنبال تبلیغ خود مراقبتی در جامعه هستید، باید توسعه و تأکید زیادی برای ترویج ورزش و تحرک در جامعه داشته باشید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مردم باید به آن چه اهل بیت(ع) دستور داده اند عمل کنند، خاطرنشان کرد: دستورات ائمه اطهار(ع) برای سلامتی انسان ها بیشتر جنبه عملی دارد و به سلامتی انسان کمک زیادی می‌کند که نمونه آن همان ورزش و کم خوراکی است که بیان کردیم.

وی تصریح کرد: همه می دانیم سلامتی جسم در سلامتی روح انسان نیز تأثیر دارد؛ امروز مسأله ریزگردها و گرد و غبار در مناطق مختلف کشور از معضلات جدی به شمار می رود که باید برای آنها فکری شود که البته نقش مسؤولان در این قسمت غیر قابل انکار است.

حضرت آیت الله نوری‌همدانی خاطرنشان کرد: یکی از استان های محروم، قم است که از نظر بارندگی و آب در مضیقه قرار دارد و توجه چندانی به کشاورزی آن نمی شود، در حالی که خاک قم برای پرورش برخی محصولات مناسب است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که ازدواج و تأخیر در آن نیز هشدار دهنده  است، یادآور شد: این مسأله نیز با سلامت روحی جامعه در ارتباط است و ما امیداوریم وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قم برای این مسأله نیز چاره اندیشی داشته باشد./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات