۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۵۶۲۰۶۰
آیت الله مکارم شیرازی:

قم نمی تواند واتیکان باشد | گوشزد کردن مصالح و خطرات از سوی مرجعیت مرز خاصی ندارد

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که قم واتیکان نیست، گفت: مرجعيت تعلق به تمام جهان اسلام و شيعه دارد و مى‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد كند.
درس خارج آ‌یت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجداعظم قم برگزار شد، با اشاره به برخی حواشی درباره مستقل شدن قم و با بیان این که قم واتیکان نیست، گفت: در زمان شاه هنگامى كه بحث‌هاى انقلابى اوج گرفت از سوى دولت به حوزه علميه پيشنهاد شد كه ما قم را به عنوان يك كشور مستقل مانند واتيكان در اختيار علما و مراجع مى‌گذاريم و آن را به رسميت مى‌شناسيم.

وی افزود: گفتند قم را مستقل می دانیم تا براى خود مجلس قانونگذارى داشته باشد، پول آن مستقل  بوده و نماينده به تمام كشورهاى جهان بفرستد اما هدف آن‌ها چه بود؟ هدف این بود كه مرجعيت و حوزه را به كلى منزوى كنند از این رو اين پيشنهاد شديداً از سوی علما و بزرگان رد شد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آثار و تبعات ایت تصمیم اظهار داشت: اگر چنين چيزى صورت مى‌گرفت یعنی كه علما و مراجع، حق ندارند درباره ايران نظرى دهند، زيرا از قبيل دخالت يك كشور بيگانه در امور داخلى ايران است. آنها نمى‌توانند از افراد حوزه کسی را به مجلس بفرستند يا علماى قم در خبرگان و شوراى نگهبان دخالت كنند، چراكه تعلق به يك كشور ديگر دارند نه كشور ايران.

وی ادامه داد: همچنین ائمه جمعه، مسؤولان سياسى عقيدتى، قضات و اساتيد دانشگاه هيچ كدام نمى‌توانستند از حوزه علميه قم انتخاب شوند، چون جزء كشور ايران نبودند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: با این وجود اگر مردم قم مى‌خواستند به تهران و اصفهان و مشهد بروند بايد گذرنامه بگيرند و مردم قم نمى‌توانستند از آب و برق و گاز سراسرى نمى‌توانند استفاده كنند چون يك كشور بيگانه‌اند.

وی پیشنهاد استقلال قم را پیشنهادی خطرناک دانست و  عنوان کرد:  متأسفانه اخيراً زمزمه اين سخن از سوى بعضى شنيده شد كه هرگز حمل بر اغراض و سوء نيت نمى‌كنيم بلكه آن را صرفاً ناآگاهى می دانیم اما در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند.

این مرجع تقلید  نقش مرجعیت در اسلام را بسیار تأثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: ما برخلاف اين‌گونه حرف‌ها مى‌گوييم مرجعيت تعلق به تمام جهان اسلام و شيعه دارد و مى‌تواند مصالح و منافع و خطرات آن‌ها را گوشزد كند.

وی اضافه کرد: هنگامى كه به ما مى‌گفتند چرا در امر بحرين و سوريه و يمن دخالت مى‌كنيد مى‌گفتيم مرجعيت مرز خاصى ندارد، مقلدان ما در تمام اين كشورها هستند و ما حق داريم مصالح آن‌ها را تذكر دهيم و در نگرانى‌هاى آنها نگران باشيم. اين عقيده كجا و عقيده واتيكان شدن قم كجا؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بارها به مسؤولان تذکر دادیم که به قم به عنوان یک شهر معمولی نگاه نکنند، گفت: این شهر مقدس تعلق به تمام جهان اسلام دارد، آبروى آن آبروى جهان تشيع است. در سال 15 ميليون نفر به زيارت كريمه اهل‌بيت(س) و مسجد جمكران مى‌آيند.

وی افزود: حوزه علميه قم كه به تمام شهرهاى داخل كشور و مناطق زيادى از خارج كشور عالم و مبلغ مى‌فرستد در جهان اسلام از نظر جمعيت و كيفيت بى‌نظير است؛ بايد به اين امور توجه داشت و ان شاء الله اين مركز اسلامى و شيعى هميشه آبرومند باشد نه این که يك كشور مستقل مانند واتیکان شود./1323/

ارسال نظرات