۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۵۶۲۰۲۷
آیت الله اعرافی:

راه رفع مشکلات جهان اسلام بازگشت به معارف قرآن است

مدیر حوزه های علمیه راه رفع مشکلات جهان اسلام را بازگشت به معارف قرآن دانست و بر تنظیم مسائل اجتماع بر مدار قرآن تأکید کرد.
سخنرانی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم افتتاحیه دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم طلاب جهان اسلام که عصر امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد با اشاره به اهمیت توجه به معارف قرآن، عنوان کرد: معارف بسیار زیادی از قرآن وجود دارد که در بین مذاهب اسلامی مشترک است و در روایات خاص پیروان اهل بیت(ع) نیز شاهد حجم غنی از توصیفات پیرامون قرآن هستیم.

وی افزود: این تأکیدات نشان دهنده این است که قرآن محور فکر، اندیشه، فرهنگ و تمدن است و ویژگی تمدن اسلامی آن است که بر محور قرآن می چرخد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: نکته مهمی که پیرامون قرآن و معارف آن وجود دارد این است که آن کتاب بزرگ زمانی دستگیر ما می شود و در میان جامعه، جان و جهان ما فرهنگ ساز و تمدن آفرین می شود که ما در محضر قرآن حضور پیدا کنیم.

وی تنظیم مسائل اجتماع بر مدار قرآن را راه حل رفع مشکلات جامعه دانست و خاطرنشان کرد: قرآن زمانی شفا و نور است و جامعه بشری و اسلامی را نجات می دهد که همه بیاییم و مسائل اجتماع را بر مدار قرآن تنظیم کنیم.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: این مسابقات قرآنی باید افق های نویی بگشاید و پیشران مراکز علمی در حرکت به سمت قلمروهای نو در حوزه تفسیر قرآن باشد.

وی ادامه داد: سؤالات موجود در جامعه بشری باید به قرآن عرضه شود و بزرگانی همچون شهید صدر و دیگر علما باید افق های جدیدی بگشایند تا بتوانیم در نظامات جامعه اسلامی از قرآن بهره بگیریم.

رییس جامعة المصطفی العالمیه تأکید کرد: قرآن سراسر نور، شفا و هدایت است و این کتاب وحی زمانی راهگشا می شود که با سؤال، جست‌و‌جو گری و عطش و تشنگی در پیشگاه بلند قرآن حضور پیدا کنیم و بدانیم که این موضوع، کلید پیشرفت و فهم و بهره گیری از قرآن است.

وی ابراز کرد: بدون تردید معالجه دردهای جامعه، بازگشت به قرآن و بهره گیری از معارف قرآنی است و اگر مراکز دینی و نهادهای علمی و حوزوی همه مذاهب اسلامی با این منطق جامع در محضر قرآن حاضر شوند، تغییرات بزرگی در سطح جهان اسلام به وجود می آید.

آیت الله اعرافی در ادامه اظهار کرد: گفتمان انقلاب اسلامی بر این راه و روش تأکید می ورزد و در این مسابقات نیاز است تا با همت طلاب و روحانیان به این سمت حرکت کرد.

وی افزود: این مسابقات به سبب بعد بین المللی می تواند قرآن پژوهان و قرآن دوستان همه فرق اسلامی را حول محور قرآن جمع کند و این موضوع، انتظاری است که از این مسابقات می رود.

مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد: مشکلات امروز جهان حاصل دوری از معارف قرآن است و اگر می بینیم دشمنان  اسلام به جان ما حمله ور شده اند به سبب دوری از قرآن است.

وی ادامه داد: نظام سلطه به دنبال حاکم کردن فکر و فرهنگ شیطانی بر عالم است و از جان گرفتن اندیشه تمدن قرآنی در هراس است و این مسابقات باید ما را به این اندیشه تمدنی نزدیک کند.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: نه تنها جهان اسلام بلکه همه جهان باید شنونده پیام قرآن باشد که راه آن، علم و منطق و دانش است و جایی که در برابر منطق می ایستند، باید ایستادگی و مقاومت کرد./872/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات