۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۶۱۹۶۱
همزمان با اعیاد شعبانیه؛

موسسه «علامه میرداماد» گشایش یافت

موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی «علامه میرداماد» همزمان با اعیاد شعبانیه گشایش یافت.
عکس

به گزراش خبرنگار خبرگزاری رسا، موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی «علامه میرداماد» همزمان با اعیاد شعبانیه و همراه با جشن میلاد امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع)، امروز با حضور برخی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه و استادان دانشگاه‌های کشور و سایر گروه‌های مردم و همچنین آیت الله سیدباقر میردامادی، نماینده حضرت آیت الله نوری همدانی، در موسسه مطالعات و حفظ آثار علامه میرداماد گشایش یافت.

آیت الله سیدباقر آیت میردامادی، استاد اخلاق حوزه علمیه و نویسنده و پژوهشگر حوزه علمیه در این نشست، با بیان اینکه میربرهان‌الدین محمدباقر استرآبادی مشهور به «علامه میرداماد»، معلم ثالث و متخلص به اشراق است که نسب ایشان به امام حسین(ع) می رسد، گفت: علامه لقب «داماد» را از پدرش وام گرفته بود زیرا پدر او، سیدمحمد داماد استرآبادی به سبب داشتن افتخار دامادی «محقق کرکی» فقیه بزرگ عهد شاه طهماسب صفوی ملقب به «داماد» گردید. بعدها این لقب به فرزندش محمد باقر نیز اطلاق شد.

نماینده حضرت آیت الله نوری همدانی بیان داشت: علامه میرداماد در زمینه علوم شرعی و فقهی، صاحب آثار بسیار با ارزش است و در مباحث مختلف فقه و اصول فقه صاحب نظر بودند و آرای مستقلی داشتند. آثار فراوان ایشان در زمینه فقه، تعلیقات او بر کتب چهارگانه روایی، تعلیقاتش بر کتب رجال، و تفاسیر مختلف او بر قرآن بخوبی نشان دهنده این بعد از شخصیت علمی اوست. لیکن آنچه در شخصیت علمی ایشان، غلبه تام دارد تبحر علامه میرداماد در حکمت و فلسفه است به طوری که برخی ایشان را «ثالث المعلمین» خوانده اند، از جمله حکیم ملاهادی سبزواری در«شرح منظومه» ایشان را پس از فارابی، بوعلی سینا، «معلم ثالث» خوانده است.

موسس و رییس موسسه مطالعات و حفظ آثار علامه میرداماد افزود: افتخار می کنیم همزمان با اعیاد شعبانیه و میلاد امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع)، «موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی علامه میرداماد» را با حضور علما و فضلا و استادان دانشگاه ها و به یاد معلم ثالث افتتاح می کنیم؛ امید است این اقدام موجب آشنایی بیشتر فضلا و طلاب و عموم مردم با خدمات و فضائل علامه میرداماد شود.

آیت‌الله آیت میردامادی با بیان اینکه شخصیت برجسته علامه میرداماد موجب شد اقدام به تشکیل بنیاد علامه میرداماد کنیم، گفت: در سال ۱۳۶۳ مجلس ترحیمی در مسجد محمدی (واقع در  تهران، خیابان امام خمینی، نزدیک به مجتمع اتکا) به مناسبت درگذشت «حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد خامنه ای»، پدر بزرگوار مقام معظم رهبری برگزار کردیم که همین جلسه موجب شد حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه ای، مبلغ اولیه برای راه اندازی بنیاد علامه میرداماد را تقبل کردند و تاکنون در چند مرحله و در مجموع، حدود ۱۰۰ میلیون تومان بدین منظور پرداختند. در واقع، رهبر معظم انقلاب به دلیل آنکه از طرف مادری «مرحومه خدیجه میردامادی» اصالت اصفهانی و خمینی شهری دارند و نسبشان به علامه میرداماد می رسد، بخشی از هزینه های اولیه ساخت و گسترش بنیاد بنیاد علامه میرداماد را تقبل کردند.

بنا بر این گزارش، ذکر فضایل امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع)، رونمایی از چندین اثر پژوهشی و مطالعاتی، توسعه فعالیت‌های صندوق قرض الحسنه علی ابن الحسین(ع)، و تشکیل کمیته‌های روابط عمومی، فرهنگی، اجتماعی و هنری، و چاپ و نشر آثار علامه میرداماد، تقدیر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی، ویژه برنامه‌های دیگر گشایش موسسه علمی، آموزشی و فرهنگی «علامه میرداماد» بود.

این گزارش می افزاید، در این مراسم از خدمات و اقدامات علمی و فرهنگی پرفسور سیدریحان میردامادی، از افتخارات علوم پزشکی و دانشمند نامدار در سطح جهانی، تقدیر شد.

یادآور می شود، علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موسسه می توانند با شماره های 09132175364، 33542533-021 و 33705172-021 تماس بگیرند./۸۱۳/پ202/ب1

ارسال نظرات