۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
کد خبر: ۵۶۱۹۳۸
خراسانی در نشست خبری:

همایش ملی حکیم طهران برگزار می‌شود| دیدار ستاد برگزاری همایش با رهبر انقلاب

مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در نشستی خبری جزئیات برگزاری همایش ملی حکیم طهران را تشریح کرد و از دیدار اعضای ستاد برگزاری این همایش با رهبر معظم انقلاب خبر داد.
همایش ملی حکیم طهران محمد باقر خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه، جزئیات برگزاری همایش ملی حکیم طهران را تشریح کرد.

وی با بیان این‌که این همایش ملی طی روزهای 5 و 6 اردیبهشت‌ماه در قم و تهران برگزار می‌شود، گفت: روز نخست همایش ملی حکیم طهران با پیام حضرت آیت الله جوادی آملی چهارشنبه 5 اردیبهشت از ساعت 9 الی 17 در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی همایش اضافه کرد: روز دوم همایش نیز پنج‌شنیه 6 اردیبهشت ماه ار ساعت 8 الی 13 در تالار قدس مجتمع آمورش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار می‌شود و سخنران ویژه آیین اختتامیه نیز حضرت آیت الله سبحانی خواهد بود.

خراسانی همچنین از دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش حکیم طهران و مسئولان مجمع عالی حکمت اسلامی با رهبر معظم انقلاب در آستانه برگزاری این همایش خبر داد و گفت: این دیدار دوشنبه سوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم که بخش‌هایی از فرمایشات مهم رهبر انقلاب در این دیدار در روز برگزاری همایش پخش شود.

دبیر اجرایی همایش با بیان این‌که آقا‌علی مدرس زنوزی از حکمای بزرگی هستند که بعد از ملاصدر جزء اثرگذارترین حکمای ایرانی اسلامی شیعه هستند مطرح کرد: فضای آشنایی با فلسفه غرب یا فلسفه تطبیقی از عصر ایشان آغاز شده است و غربی‌ها شناخت خوبی نسبت به شخصیب ایشان دارند.

وی با اشاره به این‌که ایشان که در اواخر حکومت فتحعلی‌شاه و اوایل دوره ناصرالدین شاه زندگی می‌کرده است، بیان کرد: آقا علی مدرس به حکیم مؤسس معروف بوده است که دلیل معروف شدن ایشان به حکیم مؤسس را در دو جنبه عنوان کرده‌اند؛ نخست این‌که بعد از ملاصدرا نوآوری خاصی در عرصه حکمت و فلسفه داشته است.

خراسانی وجه دوم نام‌گذاری ایشان را این‌گونه توصیف کرد: مکتب فلسفی و حکمت تهران که از پدر وی آغاز شده بود در زمان ایشان به اوج خود رسید، همچنین پایه گذار مکتب فلسفی تهران بودند؛ از این رو شخصیت منحصر به فردی در عصر خودش بوده است، اما در فضای علمی کشور خیلی ناشناخته مانده است.

وی بیان کرد: از سال 1392 دبیرخانه همایش راه‌اندازی شد و مراکز علمی، فرهنگی و اجرایی مرتبط با قضیه شناسایی شدند و 22 مرکز همکاری کردند.

دبیر اجرایی همایش ملی حکیم طهران با بیان این‌که چون این شخصیت در حوزه و دانشگاه ناشناخته بود، ضرورت انجام اقدامات خاصی حس می‌شد گفت: به‌همین خاطر پیش نشست‌هایی طراحی شد و 16 پیش نشست در نقاط مختلف کشور همچون قم، تهران، مشهد، شیراز، اصفهان برگزار شد و افراد بزرگی در این پیش نشست‌ها به ارائه بحث پرداختند.

وی افزود: این همایش جزء معدود مواردی است که این تعداد پیش نشست را برگزار کرد و این پیش نشست‌ها در قالب یک جلد آماده شده است.

خراسانی با اشاره به مقالات ارسال شده برای همایش اظهار داشت: کمیته علمی همایش، فراخوان مقاله‌ای را در 5 محور آماده کرد و به مراکز و شخصیت‌های علمی و فرهنگی ارسال کرد که قریب 50 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد و بعد ارزیابی‌های صورت گرفته 37 مقاله منتخب شد که این مقالات هم در دو جلد آماده شد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از آثار آقا علی زنوزی آماده شده بود که دقیق و مستند نبود، از این‌رو نسبت به آثار ایشان هم اقدام خوبی صورت گرفت، کمیته احیاء تحت اشراف آیت الله فیاضی فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر 5 جلد از آثار منتشر شد.

دبیر اجرایی همایش مطرح کرد: در روز برنامه اختتامیه، رونمایی از آثار و تمبر آقا علی مدرس زنوزی در دست اقدام قرار گرفته است و سعی شده وزانت علمی همایش رعایت شود./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات