۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۵۶۱۹۲۵

گزارشی از کمیسیون های علمی همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل

همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل صاحب چهار کمیسیون به چهار زبان بود که مسؤولان کمیسیون ها به ارائه گزارشی از نشست های مربوطه پرداختند.
همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل پیش از ظهر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز و هم اکنون در حال برگزاری است.

یکی از بخش های این همایش ارائه مسؤولان کمیته های چهارگانه از مسائل مطرح شده در کمیسیون های مختلف بود که در این بخش حجت الإسلام محسن قنبری مسؤول کمیسیون انگلیسی این همایش با بیان این که در این کمیسیون چهار مقاله ارائه شد، اظهار داشت: موضوع یکی از مقالات در مورد جهانی بومی یا جهانی اندیشیدن و محلی عمل کردن بود.

وی افزود: صاحب این مقاله بر تأثیر زبان انگلیسی تأکید زیادی داشت و مفهوم دیگر مورد بحث دیپلماسی فرهنگی با تأکید بر برخی آیات قرآن به ویژه آیات سوره یوسف در مورد تعامل این پیامبر الهی با برادران خود بود از جمله احسان، تقوا و پاکدستی و گذشت باید سرلوحه کار قرار بگیرد.

حجت الاسلام قنبری بیان داشت: مفهوم دیگر مفهوم صلح سازی بود که در اسلام و مسیحیت برجسته دیده شده است و می توانیم از آن برای گفتگوی ادیان و اصلاح امور بین المللی و همچنین دعوت از پیروان بزرگ ادیان استفاده کنیم، تلاش این بود که از مناظره و نفی دیگران پرهیز کنیم.

وی با اشاره به بحث راهبردهای گسترش فرهنگ دینی در یکی از مقالات دیگر، عنوان کرد: در این مقاله تأکید بر این مسأله بود که بدون این بحث نمی توانیم جریان سازی فرهنگی داشته باشیم که تأکید بر عقل و اخلاق و هدف از خلقت مورد بحث قرار گرفت.

در ادامه حجت الاسلام  سید حسین ساجد مدیر گروه مطالعات اسلامی عربی مؤسسه زبان و فرهنگ شناسی و مسؤول کمیسیون عربی همایش با بیان این که فرهنگ و زبان دو ابزار بسیار مهم و لازم ملزوم هم هستند، اظهار داشت: این دو ابزار برای انتقال داشته ها به دیگران است به ویژه زبان که ابزاری ویژه و اساسی است.

وی افزود: گروه های مختلف در این مؤسسه توفیقات خوبی داشته اند و این کنفرانس یک چارچوبی برای انتقال داشته های ما به عرصه بین الملل به شمار می رفت؛ در گروه عربی استقبال بسیار خوبی شد که حدود 40 مقاله آن هم غالبا در درجه دکتری داشتیم.

حجت الاسلام ساجد خاطرنشان کرد: این تعداد مقاله از کشورهای مختلف جهان نشان می دهد که جامعه المصطفی توانسته فرهنگ اسلام حقیقی را به دنیا معرفی کند؛ از بین 40 مقاله شرکت کننده شش مقاله انتخاب شد که البته در انتخابات مقالات برتر ریزبینی و دقت زیادی صورت گرفت تا محصول ارزشمند علمی را ارائه بدهیم.

وی با اشاره به این که مباحث جهانی شدن، گفتگو و دیالوگ و گفتمان قرآنی از جمله مباحث این مقالات به شمار می رفت، گفت: نقش فرهنگ اسلامی در تمدن اسلامی و همچنین موضوع مقاومت نیز از دیگر موضوعات مقالات بود که صاحبان آنها امتیاز برتر را کسب کردند.

مسؤول کمیسیون عربی همایش تصریح کرد: داشته های فراوانی وجود دارد که باید چارچوب بندی آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ از این رو شناخت فرهنگ عرصه بین الملل از ارزش زیادی برخوردار است و این همایش برای انتقال فرهنگ اصیل اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در ادامه دکتر ابوالفضل خوش منش مدیرگروه مطالعات اسلامی فرانسه موسسه زبان و فرهنگ شناسی و مسؤول کمیسیون فرانسه همایش با بیان این که مقالات در قسمت زبان فرانسه چندین مورد به عنوان مقاله برتر انتخاب شدند، اظهار داشت: یکی از مقالات با عنوان چگونگی هدایت و تسخیر جریان فرهنگی در فرهنگ عمومی با تلاش دکتر علیرضا رحیمی متخصص علوم تربیتی ارائه شده بود.

وی افزود: در این مقاله به رابطه تربیت و فرهنگ بعد از تعریف این دو پرداخته شده بود و از جمله این که تربیت یک فعالیت تعقلی و فکری است که از تئوری شروع شده و به عمل ختم می شود.

خوش منش بیان داشت: مقاله دیگر تأمل دین و فرهنگ با کوشش امین الله زرگریان و مقاله بعدی استراتژی گسترش فعالیت های دینی فرهنگی در عرصه بین الملل از سوی یکی از پژوهشگران فرانسوی به این همایش ارسال شده بود و صاحب امتیاز برتر شدند.

در ادامه دکتر محمد فولادی، مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی موسسه زبان و فرهنگ شناسی و مسؤول کمیسیون فارسی همایش با بیان این که در کمیسیون زبان فارسی هفت مقاله ارائه شد، اظهار داشت: یکی از مقالات از سوی حسن علی پور وحید هویت فرهنگی اجتماعی جهان معاصر عرب در این همایش ارائه شد.

وی افزود: هویت فکری و فرهنگی و همچنین هویت اجتماعی از جمله مسائل مهم ارائه شده در مقاله اول بود؛ مقاله دیگر از سوی آقای محمد هادی مدنی در مورد علل گرایش به سکولاریسم در علویان ترکیه با هفت علت مطرح شد.

فولادی بیان داشت: آقای محمد یعقوب بشری مقاله ای با عنوان نقش عالمان اسلامی پاکستانی و بلتستانی در باورهای دینی جهان ارائه دادند با تأکید بر این که عالمان در طول تاریخ فرهنگ سازی زیادی می کردند.

وی با اشاره به این که مقاله دیگر جریان شناسی تشیع در آفریقا و شیعیان نیجریه بود، یادآور شد: این بحث از ابتدای انقلاب اسلامی مورد بحث قرار گرفت و همچنین سید محمد ساداتی نژاد به بررسی رویکردهای جریان های فرهنگی جهان اسلام در نظام بین الملل معاصر پرداختند.

مسؤول کمیسیون فارسی همایش خاطرنشان کرد: دو مقاله دیگر ارائه شده در این همایش نیز نظریه جهانی شدن و جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل و جایگاه جهان بینی اسلامی بر جریان سازی فکری و فعالیت های فرهنگی دینی مدیران در عرصه بین الملل بود./1330/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات