۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۵۶۱۹۰۸
مسؤول ارتباطات بین الملل المصطفی مطرح کرد؛

نقش هویت اصیل اسلامی در شکل گیری شبکه مؤمنانه در جهان

حجت الاسلام قنبری با اشاره به هویت های سه گانه در جهان و ضعف آنها در عرصه های مختلف به تشریح نقش هویت اصیل اسلامی در شکل گیری شبکه مؤمنانه در جهان پرداخت.
حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محسن قنبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه همایش بین المللی جریان شناسی فرهنگی در عرصه بین الملل پیش از ظهر امروز در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم آغاز و هم اکنون در حال برگزاری است.

حجت الاسلام محسن قنبری مسؤول ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی العالمیه در این همایش با بیان این که اگر بخواهیم جریان شناسی فرهنگی را در فضای بین الملل دنبال کنیم باید اصل فرهنگ را بشناسیم، اظهار داشت: فرهنگ یک چترواژه ای است که همه ابعاد زیست جمعی انسان را شامل می شود که اعم از آداب و رسوم و هنر و دین و ارزش ها و همه چیزهایی که در زندگی انسان کاربست است.

وی افزود: البته فرهنگ در گذر زمان شکل می‌گیرد، تمدن نیز در بعد سخت افزاری زندگی انسان خود را نشان می دهد به همین جهت جلوه گری فرهنگ در تمدن در عرصه های مختلف مشخص است؛ در این صورت فرهنگ و تمدن یک برون داد دارد که از آن به هویت فرهنگی انسان ها و ملل از آن یاد می شود.

مسؤول ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: این هویت است که چیستی انسان فرهنگی را در همه اعصار نشان می دهد که همین هویت فرهنگی محرکی است که انسان ها را به جلو می راند و باعث جریان شناسی می شود و هرچه قدر دقیق تر باشد جریان هایی که ایجاد می‌کند جریان هایی پیوسته و مداوم و ماندگار خواهد بود.

وی با اشاره به هویت فرهنگی در جهان اسلام خاطرنشان کرد: هویت اولی که می توان از آن یاد کرد هویت واپس گرا است که تلاش می‌کند بر اصول و سنن خود پافشاری کند البته با صرف نظر کردن از جریان های رقیب؛ این تلاش باعث یک جریان متحجر و متعصب می شود که در برخی از کشورهای اسلامی نیز دیده می شود.

حجت الاسلام قنبری یادآور شد: امروز افراط گرایی هایی که در جای جای جهان اسلام شکل می‌گیرد زاییده همین تفکر و هویت است و بخش اعظمی از جهان اسلام را درگیر خود کرده است و به نظر می رسد این سخت ترین و مشکل سازترین جریان در جهان اسلام باشد.

وی تصریح کرد: در نقطه مقابل این هویت فرهنگی واپس گرا، هویت فرهنگی واگرا وجود دارد که به صورت عرفی نگاه می‌کند و از اصول گسسته است و تلاش می‌کند خودش را با دنیای جدید و عرفی با صرف نظر از فضای دینی و ارزشی معرفی کند که در ترکیه و شمال آفریقا و برخی دیگر از نقاط دنیا به ویژه از محافل آکادمیک جلوه گری می‌کند.

رییس دانشگاه مجازی المصطفی با تأکید بر این که این جریان برخی از گروه های اسلامی را تحت تأثیر خود قرار داده است، ابراز کرد: این ها می‌گویند باید از نوک پا تا فرق سر باید غربی بشویم تا بتوانیم پیشرفت داشته باشیم.

وی اضافه کرد: جریان سوم که تلاش می‌کند خودش را نسخه کامل نشان داد جریانی است که در دوره پسانوگرا شکل گرفته است که یک هویت سیال است و سعی می‌کند هم جریان متحجر را در خود جای بدهد و هم جریان سنت و هم مدرنیته را از خود راضی نگاه دارد.

حجت الاسلام قنبری یادآور شد: این جریان سعی می‌کند از متون مقدس تفسیر جدید ارائه کند و این فضایی است که بعد از جریان واگرایی شکل گرفته که امروز ما از این جریان هم گذر کرده ایم ولی ریشه های این جریان در کتاب ها و سخن اندیشمندان دیده می شود.

وی با اشاره به این که آزادی انتخاب دین از شاخصه های اصلی جریان سوم محسوب می شود، گفت: آخرین حرکتی که در جهان اسلام وجود دارد و همین امروز با آن درگیر هستیم جریان هویت مجازی است که مردم یک زیست سایبری و زندگی ثانوی را تجربه می‌کنند؛ امروز فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی هویت های خاصی را به مردم و جوانان اعطا کرده است.

مسؤول ارتباطات بین الملل جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: در مقابل این ها یک هویت اصیل اسلامی را شاهد هستیم که ایران اسلامی نماینده آن است و نماینده هایی مثل جامعه المصطفی مراکزی است که می تواند این هویت را به جهانیان معرفی کند.

وی تأکید کرد: قرآن کریم و سنت پیامبر و اهل بیت(ع) از جمله اصول ثابتی است که برای این هویت اصیل وجود دارد و در کنار عقلانیتی وجود دارد که این سنن ثابت را به دنیای در حال تغییر منتقل می‌کند و تلاش می‌کند اصول ثابت اسلامی را برای دنیای امروز استنطاق می‌کند که در قالب اجتهاد پویا تعریف می شود.

وی با اشاره به این که بر اساس این هویت اصیل یک شبکه مؤمنانه بر اساس دین شکل می‌گیرد، خاطرنشان ساخت: این هویت می تواند یک زیست ایمانی، معنوی، عقلی و اعتدالی را برای مردم جهان به ارمغان بیاورد./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات