۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
کد خبر: ۵۶۱۹۰۵
استاد حوزه:

طلاب نسبت به شبهات وهابیت آشنایی داشته باشند

حجت الاسلام جوادی بیان کرد: وهابیت امروز اشکالات موجود نسبت به محمدبن عبدالوهاب و ابن تیمیه را از چاپ‌های موجود خارج کرده‌اند تا دستان شیعیان نسبت به استدلال خالی باشد.
حجت الاسلام جوادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی‌رضا جوادی، کارشناس دینی و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین روز همایش علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر که در سالن همایش دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به کارهای پژوهشی درباره حدیث، اظهار داشت: در مناظره با اهل سنت یا هنگام انجام پژوهشی پیرامون حدیث لازم است سه کار درباره آن حدیث صورت گیرد تا آن پژوهش یک ورود و خروج منظقی داشته باشد و نتیجه خوبی از آن گرفته شود.

وی عنوان کرد: ابتدا اثبات بحث سندی و رجالی، بعد متن و دلالت و اثبات مدعا از متن حدیث و در آخر پاسخ به شبهات و اشکالات راجع به حدیث سه کاری است که برای پژوهش پیرامون یک حدیث لازم است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که نخستین کار بررسی بحث سندی و رجالی حدیث به طور کامل است، گفت: اگر در زمان شروع تفسیر به جهت رجالی و سندی زیربنای آن محکم نباشد خیلی راحت ضربه می‌خورد؛ بنابراین اول باید بحث سندی آن را به نحو عالی و کافی انجام دهد.

وی ادامه داد: نکته بعدی تمرکز روی متن حدیث و دلالت آن است، دلالت حدیث حتما باید واضح، معقول و صریح باشد تا مدعای فرد از حدیث استفاده شود، یعنی بخش دوم که اصل بحث است بگوید کدام بخش حدیث می‌تواند مدعای فرد را ثابت کند.

حجت الاسلام جوادی توصیف کرد: نکته آخر این است که وقتی فرد از دو بحث اول فارغ شد، یکسری شبهات و اشکالاتی نسبت به آن حدیث ممکن است مطرح شده باشد که باید نسبت به آن شبهات پاسخ‌گو بود و بتوان ابهامات آن را برطرف کرد، پس این سه کار یک ورود و خروج تقریبا منطقی را به فرد می‌دهد.

این کارشناس دینی استفاده از مقام حضرت زهرا(س) در مناظرات را دارای برکات فراوانی توصیف کرد و گفت: چراکه خود حضرت مورد دعوا نیست، بخلاف حضرت علی(ع) که از نظر فضائل، کرامات، امامت، و خلافت بین اهل تسنن و تشیع مورد بحث و دعوا است و به همین دلیل با رویکرد قشنگی نسبت به حضرت زهرا(س) می‌توان برای اثبات حقانیت شیعه استفاده کرد.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از مباحثی که در زمان فتح مکه وجود دارد بحث طلقا است گفت: پیامبر(ص) در جریان فتح مکه ابوسفیان و بنی امیه را طلقا به‌معنی آزاد شدگان نامید، یکی از مهم ترین موضوعات تبیین این مسأله است که چگونه بعد از یک دهه طلقا تبدیل شدند به خلفا، که اگر مقداری روی این موضوع تأمل شود، مطالب فوق العاده ارزشمندی از آن استخراج می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی وظیفه طلاب را آشنایی با محتویات وهابیت جدید دانست و تأکید کرد: طلاب بایستی با وهابیت امروز مانند ناصرالدین البانی و محمد بن‌صالح حسینی آشنایی داشته باشند، این‌ها آمده‌اند و اشکالات موجود نسبت به محمدبن عبدالوهاب و ابن تیمیه را از چاپ‌های موجود خارج کرده‌اند تا دستان شیعیان نسبت به استدلال خالی باشد.

حجت الاسلام جوادی در ادامه افزود: در مرحله بعد تمام روایاتی که مورد استفاده شیعیان برای احتجاج بر اهل تسنن بود را بیرون کشیده و به دلیل ضعف سند رد کردند، در واقع کار آنها تدلیس بوده است و راه مقابله با چنین روشی این است که برخی علمای شیعه ده‌ها روایت دیگر در موضوعات دیگر که برای اهل سنت متقن است را با همین سلسله سند پیدا کرده‌اند، اگر آن سلسله سند ضعیف است، پس چرا روایات دیگری که مورد قبول اهل سنت است با همان سند وجود دارد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات