۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۵۶۱۸۹۹
استاد حوزه تبیین کرد؛

ویژگی‌های یاران حقیقی حضرت صاحب الامر

حجت‌الاسلام فوادیان به تشریح صفات یاران حضرت مهدی(عج) پرداخت و بیان کرد: یاران امام اهل معرفت نسبت به خدا، ولی خدا و نسبت به خود هستند.
همایش مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا فوادیان استاد مرکز تخصصی مهدویت قم در دومین روز از همایش علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر که در سالن همایش مدرسه دارالشفاء برگزار شد، با بیان صفات یاران حضرت مهدی(عج) اظهار داشت: هیچ شکی در وجود یاران حضرت نیست، هر ولی خدایی که در طول تاریخ یارانی پا به رکاب داشته ازکسب توفیقات هم بی‌بهره نبوده است.

وی با بیان این‌که در روایات تصریح شده است که امور حضرت به‌صورت معجزه آسا نیست، گفت: از طرف دیگر از روایات استفاده می‌شود که برپایی حکومت حضرت هم از راه معجزه نیست؛ بنابراین عده‌ای باید حاضر باشند که شانه‌های خود را متحمل بار حضرت کنند تا ظهور حضرت محقق شود.

استاد مرکز تخصصی مهدویت قم بیان کرد: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است اگر تعداد یاران حضرت کامل شود، آنچه را که شما اراده کرده‌اید انجام خواهد شد، یعنی اگر یاران حضرت با صفات مشخص کامل شوند، امر ظهور محقق می‌شود.

وی با بیان این‌که هر زمان انبیاء و ائمه(ع) یارانی داشتند، در کسب پیروزی موفق بودند، تأکید کرد: پیامبر در بعضی جنگها یارانی متحد داشتند و پیروزی‌هایی بدست آورند و زمانی که یارانش از اطراف او متفرق شدند مانند جنگ احد، ضربات دشمن به سپاه اسلام وارد شد.

حجت‌الاسلام فوادیان با اشاره به نقش یاران ائمه(ع) در زمان‌ها مختلف تصریح کرد: حضرت علی(ع) هم درست زمانی خانه نشین شد که یارانش او را تنها گذاشتند، تفرقه در یاران امام حسن(ع) هم صلح با معاویه را در پی داشت، امام حسین(ع) هم زمانی که تمام یاران خود را از دست داد به شهادت رسید.

وی ویژگی‌های یاران حضرت مهدی(عج) را این‌گونه مطرح کرد: یاران امام اهل معرفت نسبت به خدا، ولی خدا و نسبت به خود هستند، مطیع امام، جوان، ممتاز، شجاع ، دارای صلابت، زاهد و پارسا، متواضع و اهل شب زنده‌داری هستند.

پژوهشگر عرصه مهدویت درباره صفت معرفت به خدا گفت: خداشناسی دو نوع است؛ گاهی همین مطالبی است که از براهین مختلف اثبات می‌شود، گاهی با بصیرت خود، خدا را خوب می‌شناسد و در این دنیا به این حقیقت رسیده است که ما سوی خدا هیچ است، تا جایی که بدون او نمی‌توانند به چیزی فکر کنند.

وی با اشاره به صفت معرفت به امام بیان کرد: معرفت خدا با معرفت امام تفاوتی ندارد، خداوند در عالم برای هدایت مردم امامی قرار داده که این امام خلیفة‌ الله‌، عین‌الله و اذن الله است، بنابراین اطاعت او واجب است تا بتوان از طریق او صراط را پیدا کرد.

استاد مر کز تخصصی مهدویت قم ادامه داد: یاران حضرت با تمام وجود نقش امام را در عالم هستی پیدا کرده‌اند که تنها حقیقت عالم ولی خدا است، به همین خاطر به این حقیقت رسیده‌اند که جان خود را در راه ولی خدا نثار کنند.

وی در ادامه معرفت نسبت به خود را توضیح داد و گفت: هرکسی باید ببیند چه میزان اخلاص دارد، یاران امام از اخلاص بالایی برخوردارند و ارزش خود را خوب می‌شناسند؛ به همین خاطر حاضر نیستند خود را ارزان بفروشند، آنها درست زندگی می‌کنند و به حلال و حرام توجه دارند و با مجاهدت‌های خود توفیق یاری حضرت را می‌یابند.

پژوهشگر عرصه مهدویت با بیان این‌که 313 نفر تعداد رهبران و فرماندهان لشکر حضرت هستند تصریح کرد: حضرت سپاهی دارد که آن سپاه یارانی دارد، تعداد فرماندهان این سپاه 313 نفر هستند که در یک لحظه معجزه آسا در مکه جمع می‌شوند.

وی درباره برخی از این 313 نفر بیان کرد: از روایات استفاده می‌شود که برخی از این فرماندهان مانند اصحاب کهف، سلمان، مؤمن آل فرعون و...از طریق رجعت اصحاب به حضرت مهدی(عج) ملحق می‌شوند.

حجت‌الاسلام فوادیان درباره دسته‌ای به‌نام انصار حضرت مهدی(عج) گفت: تعداد انصار در روایات بین ده تا پانزده هزار نفر آمده است که به‌ تدریج در مکه جمع می‌شوند و تا این جمع محقق نشود، امام از مکه حرکت نمی‌کند، این گروه در روایات عَقد نامیده شده‌اند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات