۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۵۶۱۸۷۶
آیت الله میرباقری:

عاشورا مظهر همه حقایق عالم هستی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کسی طعم توحید را نمی‌چشد مگر از وادی عاشورا، گفت: عاشورا مظهر همه حقایق عالم هستی است.
سخنرانی آیت الله میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید مهدی میرباقری نماینده مجلس خبرگان رهبری، امروز به مناسبت میلاد با سعادت امام حسین(ع) در حسینیه مرحوم آیت الله حق شناس گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ما انسان را نسبت به والدین توصیه خیر کردیم تا به آنان احسان کند مادر این انسان با سختی او را حمل و با سختی او را به دنیا آورده است؛ این آیه ناظر بر امام حسین(ع) است.  

وی افزود: مراد از این آیه خبر شهادت امام حسین(ع) قبل از ولادت است از این رو حضرت زهرا(س) در دوران حمل افزون بر رضایت بسیار غمگین بودند.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه ولادت امام حسین(ع) همراه با حزن و اندوه بود، ابراز کرد: امام حسین(ع) با عهد ازلی برای انجام یک مسؤولیت بزرگ چشم به این جهان گشودند. مصیبت امام حسین(ع) هر چند با عظمت است اما در عین حال بلا و واقعه‌ای به این زیبایی در عالم هستی وجود ندارد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عاشورا سراسر پیروزی و غلبه بود، اظهار داشت: واقعه عظیم کربلا سه چهره دارد که یکی از آنان مربوط به اقدامات دشمنان و دستگاه ابلیس می‌شود که بسیاری از آن جنایات هنوز در پرده ابهام قرار دارد.

وی افزود: کار اشقیای کربلا در اوج بدی و زشتی صورت گرفت و معصیتی از این زشت‌تر وجود ندارد، کاری که دشمنان در روز عاشورا انجام دادند آنان را مستحق لعن کرد از این رو اگر کسی کار آنان را بپسندد نیز تا روز قیامت مورد لعن قرار می‌گیرند.

آیت الله میرباقری چهره دیگر عاشورا را مربوط به حماسه امام حسین(ع) و یارانش دانست و گفت: عاشورا اوج پاکی و بندگی است. امام حسین(ع) در نهایت طهارت و یارانش در اوج تسلیم، بندگی را در متن بلا به نمایش گذاشتند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ضلع دیگر واقعه عاشورا، تصریح کرد: این بخش که از اقدام امام حسین(ع) نیز بالاتر است مربوط به مشیت و صنع خداوند متعال می‌شود، اوست که این واقعه عظیم را تدبیر کرد و پیش برد و به مقصد رساند؛ بنابراین این ضلع عاشورا در نهایت زیبایی است. امام حسین(ع) به خوبی به عهد خود وفادار بودند اما چه کسی وفادارتر از خداوند به عهد خویش؛ بنابراین خداوند در وفای به عهدش زیباتر از همه مخلوقات است و این زیبایی را چشمی همانند چشم حضرت زینب(س) می‌تواند مشاهده کند.

وی افزود: آن چشمی که زیبایی صنع خداوند را می‌بیند چشم خاصی است حضرت زینب(س) در قله سختی ها و ابتلائات فرمودند ما چیزی جز زیبایی ندیدیم و این نشان از رضایت ایشان به رضای خداوند است.

آیت الله میرباقری با بیان اینکه در پشت بلایی که خداوند برای مومن رقم می‌زند یک طرفش بلا و طرف دیگر ضیافت الهی است، گفت: مسیر بزرگ شدن انسان آن است که انسان در بلاها و سختی‌ها صبر و شکیبایی داشته باشد تا در نهایت به بزرگی و عظمت دست یابد. انسان در متن سختی‌ها رشد می‌کند از این رو انسان هنگام سختی باید از خداوند شرح صدر بخواهد تا از مبتلائات موفق خارج شود.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه همه مخلوقات عالم هستی بر سر سفره عاشورا مهمان هستند، اظهار داشت: همه موحدان از ضیافتی که خداوند برای امام حسین(ع) در متن بلای عاشورا قرار داده بهره می‌برند، کسی طعم توحید را نمی‌چشد مگر از وادی عاشورا، بنابراین عاشورا مظهر همه حقایق است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات