۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۵۶۱۸۳۹
حجت الاسلام و المسلمین صافی گلپایگانی:

زنده بودن حوزه در گرو توجه به دستورات امام زمان است

حجت الاسلام و المسلمین صافی گلپایگانی بیان کرد: حوزه نباید از امام زمان(عج) فاصله بگیرد، برپایی همایش‌های مهدویت برای حوزه لازم است؛ چراکه حوزه با امام زمان است که زنده می‌ماند.
همایش امام عصر حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن صافی گلپایگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن صافی گلپایگانی استاد حوزه علمیه قم در همایش علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر که در سالن همایش دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به وجود روایات گسترده درباره مهدویت اظهار داشت: شاید در هیچ موضوعی به اندازه مهدویت، حدیث و روایت وجود نداشته باشد، در کتاب منتخب الأثر بیش از هزار و سیصد حدیث و روایت درباره امام زمان جمع‌آوری شده است.

وی ادامه داد: به فرموده برخی علما بیش از دوهزار حدیث دراین باره وارد شده است، که بسیاری از آنها متواتر و معتبر است، با وجود تعداد زیادی روایت درباره امام زمان؛ اما بیشتر به دیگر موضوعات اهمیت داده می‌شود که تعداد روایات موجود درباره آنها بسیار کمتر از موضوع مهدویت است.

استاد حوزه علمیه قم درباره دوری از مسأله مهدویت ابراز نگرانی کرد و گفت: چرا باید از این همه روایت غافل بود، اگر از این موضوع مهم فاصله گرفته شود، شبهات بسیار زیاد و انحرافات زیادی را در پی خواهد داشت، گرچه با عنایات خداوند نتوانستند به این راه مستقیم انبیاء و ائمه(ع) خدشه‌ای وارد کنند.

وی ابراز داشت: شاید در گذشته اهمیت این موضوع تشخیص داده می‌شد؛ اما امروز مشاهده می‌شود که یکی از موضوعات اهم و واجب است و این امر به راحتی در فضای مجازی قابل مشاهده است؛ از این‌رو لازم است مانند سربازی برای امام زمان(عج) از این مرزهای عقیدتی و معرفتی دفاع کرد.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی مهدویت را ضرورت امروز جامعه حوزوی معرفی کرد و تأکید کرد: امروز بر همه حوزویان لازم است که اولویت اول خود را در رابطه با مهدویت قرار دهند؛ چرا که لزوم و ضرورت آن به روشنی درک می‌شود.

وی در ادامه به معرفی کتاب منتخب الأثر پرداخت و ضمن ارزشمند دانستن آن گفت: کتاب منتخب‌الأثر 65 سال پیش بدون هیچ امکاناتی توسط آیت الله صافی نوشته شد و زحمت فراوانی برای آن کشیده شده است، اکنون که امکاناتی مانند رایانه و دسترسی آسان به نرم افزارهای مختلف وجود دارد.

استاد درس خارج حوزه زنده ماندن حوزه را وابسته به امام زمان توصیف کرد و بیان کرد: حوزه نباید از امام زمان(عج) فاصله بگیرد، برپایی چنین مسائلی برای حوزه لازم است؛ چراکه حوزه با امام زمان است که زنده می‌ماند، این‌که می‌فرمایند انسان نیاز به موعظه دارد و موعظه هم دل انسان را احیاء می‌کند، امر اهل‌بیت(ع) هم روح انسان را جلا می‌دهد و به حوزه حیاتی دوباره می‌بخشد.

وی ادامه داد: اگر حوزه از امام زمان دور باشد، نمی‌توان گفت حوزه زنده است، زنده بودن حوزه توجه به دستورات امام زمان(عج) و انجام آن دستورات است.

استاد حوزه علمیه قم درباره آیات مهدوی در قرآن گفت: بعضی از علمای بزرگوار شیعه بیش از سیصد آیه درباره امام زمان وجود دارد که روایات معتبری هم در کتب روایی شیعه و هم اهل سنت دراین‌باره وجود دارد که در کتاب منتخب الأثر به همه این آیات اشاره نشده است؛ چراکه این‌کار خود جلد دیگری می‌طلبید، بلکه 28 آیه مهدوی و هشتادوسه حدیث درباره همین آیات در جلد سوم این کتاب ذکر شده است.

وی با اشاره به آیه اول سوره بقره بیان کرد: امام صادق(ع) در تفسیر «الذین یومنون بالغیب» فرمودند منظور آیه کسانی هستند که ایمان به قیام امام زمان داشته باشند، یعنی کسی شیعه و متقی واقعی است که ایمان او به امام زمان به ‌گونه‌ای باشد که او حق است.

حجت الاسلام والمسلمین صافی گلپایگانی در پایان با بیان ‌این‌که آیات مهدوی زیاد است، تصریح کرد: اگر قرار بر گفتن همه آیات مهدوی باشد، دهها جلسه فقط تفاسیر آیات مهدوی که از کتب شیعی و اهل سنت وارد شده است صحبت کرد، موضوعی که قرآن کریم این اندازه به آن اهمیت می‌دهد و روایات صحیحه و معتبره از پیامبر(ص) و ائمه(ع) درباره امام زمان و تفسیر این آیات وجود دارد، جای شک و شبهه‌ای را باقی نمی‌گذارد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات