۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۶۱۸۲۴
معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود:

مساله ظهور و مهدویت باید به درستی برای جامعه تبیین شود

حجت الاسلام کفیل بیان کرد: ظهور مهمترین اتفاقی که مشروط به انتظار است نه مشروط به علائم و مانند آن، امام منتظر فراهم شدن شرایط ظهور است، جامعه شیعه به‌جای زمینه سازی برای ظهور و پرداختن به مسأله انتظار به مسائل بی‌اهمیتی مانند ازدواج و علائم ظهور سرگرم شده است.
همایش مهدویت    مهدویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد صادق کفیل معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) در همایش علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر که امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به پیشینه انتظار در بحث مهدویت اظهار داشت: انتظار از زمان حضرت آدم آغاز شده است، زمانی که خداوند نور مهدویت را به حضرت آدم نشان داد و موضوع انتظار را برای حضرت بسترسازی کرد که امر بسیار مهمی است.

وی افزود: دلیل مطرح شدن موضوع مهدویت در زمان حضرت آدم این است که خداوند دغدغه ظهور داشته است و برای تمام انبیاء این دغدغه را ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که همه انبیاء منتظر بودند.

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) با بیان این‌که امام مختلف هم منتظر ظهور امام زمان(عج) بوده‌اند گفت: این فضای انتظار در زمان‌های مختلف زندگی همه ائمه طاهرین(ع) جاری بوده و در زندگانی ائمه(ع) این امر به وضوح قابل مشاهده است.

وی با اشاره به دعای امام زمان(عج) برای منتظرین خود بیان کرد: زمانی که حضرت حجت(عج) متولد می‌شوند، اول دعای آن حضرت در سحرگاه نیمه شعبان دعا برای منتظرین ظهور است.

حجت الاسلام کفیل با بیان این‌که برای تحقق ظهور سه ضلع وجود دارد تصریح کرد: یکی از این اضلاع خداوند است، ضلع دیگر امام زمان و ضلع سوم مردم هستند، دو ضلع این ظهور محقق شده است، خداوند که به شدت خواهان ظهور است؛ چراکه قدرت خداوند با ظهور حضرت تجلی پیدا می‌‌کند و در نتیجه جامعه توحیدی محقق می‌شود.

وی تأکید کرد: امام عصر موانع بهره‌وری از نور حق را کنار زده، یعنی تجلی قدرت خدا با ظهور حضرت حاصل می‌شود، در آن زمان نه شرک خفی وجود دارد و نه شرک جلی، در طول تاریخ پرستش خداوند غالبا به‌خاطر ترس از جهنم و شوق بهشت بوده است، بعد از ظهور امام طوری خداوند را معرفی می‌کند که پرستش به‌خاطر خدا رخ می‌دهد.

وی با بیان این‌که رابطه شیعه با امام سه نوع است مطرح کرد: بعضی من الامام، بعض دیگر مع الامام و دسته دیگر للامام هستند، قرآن کریم هم می‌فرماید بعضی من الله هستند و بعضی مع‌الله و بعضی دیگر لله هستند، خداوند برای دسته سوم ارزش قائل شده است «من کان للَّه کان اللَّه له».

حجت الاسلام کفیل با اشاره به دغدغه امام زمان(عج) بیان کرد: در زمان غیبت تمام دغدغه امام مسأله ظهور است، وقتی تبعیت از امام به شیعه تکلیف شده است به این معنی است که برای فرج گام برداشته شود، دغدغه فرج به جامعه منتقل شود و به آنها فهمانده شود که شیعه برای فرج باید منتظر باشد؛ چراکه خداوند خواهان ظهور است، خود امام طالب ظهور است و تنها مردم هستند که فرج را نخواستند.

وی تبیین موضوع مهدویت برای جامعه را ضروری دانست و تأکید کرد: اولین کار برای ایجاد اهمیت نسبت به موضوع مهدویت، تبیین صحیح موضوع است، مسأله فرج بایستی مهمترین موضوع شیعیان باشد، امام معصوم می‌فرماید بالاترین اعمال شیعیان من انتظار فرج است.

معاون بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) بسترسازی برای ظهور را وظیفه شیعیان عنوان کرد و گفت: یک جمله باید برای همه مردم جامعه و شیعیان به‌صورت درست تبیین شود، این‌که ظهور به دستان شیعیان اتفاق می‌افتد و شیعیان هستند که باید بسترساز ظهور شوند.

وی انتظار را مقدمه واجب ظهور دانست و تصریح کرد: ظهور مهمترین اتفاقی که مشروط به انتظار است نه مشروط به علائم و مانند آن، امام منتظر فراهم شدن شرایط ظهور است، جامعه شیعه به‌جای زمینه سازی برای ظهور و پرداختن به مسأله انتظار به مسائل بی‌اهمیتی مانند ازدواج و علائم ظهور سرگرم شده است.

حجت الاسلام کفیل تأکید کرد: باید بسیج همگانی راه بیفتد تا مهمترین وظیفه هرکسی بسترسازی برای ظهور شود.

وی گام بعدی برای ظهور حضرت را حذف خودشیفتگی توصیف کرد و گفت: ظهور به معنای حذف منیّت است، هرکسی ابتدا باید روحیه منیّت و خودشیفتگی را از زندگی حذف کند، تمدن مهدوی یعنی تبدیل اومانیسم به تمدن خداگرایی.

پژوهشگر عرصه مهدویت در پایان به تشریح گام سوم برای ظهور حضرت پرداخت و بیان کرد: راهکار اساسی برای تغییر هرکسی داشتن افقی مشخص است، برای توسعه انتظار بایستی افق هرکس رهبری در عصر ظهور باشد./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات