۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
کد خبر: ۵۶۱۸۰۰
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری:

امروز وظیفه روحانیت صرفاً در آموزش فقه سنتی خلاصه نمی‌شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: روحانیت باید علاوه بر آموزش فقه سنتی، موضوعات نوین را نیز در سبک زندگی جدید شناسایی کرده و برای آن راه حل‌ مناسبی ارائه دهد.
درس خارج فقه فضای مجازی حجت الاسلام شهریاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، امروز در درس خارج فقه فناوریهای نوین که در مدرس 27 مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت: فقهای ادوار گذشته به ویژه علامه حلی همواره فقه را بر اساس مسائل روزگار خود بروزرسانی میکردند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری اظهار داشت: بیتردید متون فقهی نگاشته شده در 700 سال گذشته برای زندگی امروز بشر لازم است، اما کافی نیست.

وی با اشاره به تفاوتهای رابطه کارگر با کارفرما در زمان گذشته و عصر کنونی، ابراز داشت: در جلسه گذشته بیان شد که در 200 سال گذشته روابط به صورت انفرادی بوده است، از این رو برای رابطه کارفرما و کارگر صرفاً از واژههای موجر و مستأجر بهرهگرفته میشد، اما امروزه با ایجاد سازمانها و نهادهای مختلف، این روابط بسیار گسترده و پیچیده شده است.  

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه با بیان این که امروز بیش از 20 رابطه میان کارگر و کارفرما برای روزگار جدید طرح شده است، ابراز داشت: ایجاد فرصتهای برابر برای استخدام، اصول مدیریتی، مسؤولیت مدنی، امنیت شغلی کارمندان و مشتریان، مصدومیت هنگام کار، حفظ اطلاعات شخصی کارمندان، طبقهبندی و درجهبندی کارمندان، ترفیع کارمندان، انتقال کارمندان، بیمه، ساعات کاری کارکنان، ضوابط حضور و غیاب، تعطیلات و حق سفر از جمله مواردی است که با پیشرفت فناوری در جهان به وجود آمده است.  

شکافی بین روزگار نوین با حوزه‌علمیه و فقه ایجاد شده است

وی با تأکید بر این که اسلام پاسخگوی تمام نیازهای بشر است، تصریح کرد: به سبب عدم توجه به امور جاری و مسائل مستحدثه و مبتلابه در جامعه، شکافی بین روزگار نوین با حوزهعلمیه و فقه ایجاد شده است.

مدیر مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم‌اسلامی نور خاطرنشان کرد: در عصر کنونی مرجع فقاهت دائماً رو به ضعف است و مردم حس میکنند که دیگر به فقها نیازی ندارند. همه این مسائل به سبب نپرداختن فقه به مسائل روز جامعه است.

وی با بیان این که عالمان دینی وظایفی دارند، عنوان کرد: نخستین وظیفه عالمان دینی مجتهد شدن به معنای سنتی است. فقیهی که اجتهاد نداشته باشد نمیتواند مسائل جدید را حل کند، چرا که پاسخگویی به مسائل مستحدثه نیازمند روش و متد فقاهتی است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: وظیفه روحانیت امروز صرفاً در آموزش فقه سنتی خلاصه نمیشود. روحانیون باید علاوه بر آموزش فقه سنتی، موضوعات نوین را نیز در سبک زندگی جدید شناسایی کرده و برای آن راه حل مناسبی ارائه دهد.

وی با قرائت روایت «عَلَى العاقِلِ أن يَكونَ عارِفا بِزَمانِهِ ...»، اظهار داشت: حضرت امام صادق(ع) فرموده است، اگر کسی بخواهد عاقل باشد، باید نسبت به زمان خود عارف باشد./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات