۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۶۱۷۰۸
آیت الله اعرافی:

برای آزادی قدس شریف هزینه می کنیم | معتقد به وحدت قرآنی در امت هستیم

رییس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به محورهایی که پژوهشگران قرآنی باید ورود جدی داشته باشند بر ضرورت توجه به اصول فهم و اصول ناظر به تفسیر کرد.
سخنرانی آیت الله اعرافی در همایش کتاب سال حوزه آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه یازدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با محوریت «قرآن و استکبار ستیزی» امروز در سالن همایش های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) آغاز و هم اکنون در حال برگزاری است.

آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در این مراسم با بیان این که امام علی(ع) در خطبه 198 نهج البلاغه به زیبایی هرچه تمام تر از قرآن صحبت کرده اند، اظهار داشت: شاید یکی از بهترین تعابیری که می توان در مورد قرآن کریم به کار برد در این خطبه آمده که البته امیرمؤمنان خود شاگرد قرآن محسوب می شود.

وی افزود: در این خطبه حدود 50 صفت و بیش از 20 تمثیل در مورد قرآن بیان شده که گویا تمام ابعاد این کتاب مبارک و این نسخه درمان بشر و راز رهایی بشر با بیان زیبای ایشان تصویر شده است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که امام علی(ع) قرآن را چراغی می داند که هیچگاه خاموش نمی شود، ابراز کرد: حضرت بیان می دارند که این کتاب با اتصال به عالم غیب دریای مواجی است که تشنگان بشر را سیراب می‌کند و معدن همه گوهرهای عالم است و سرچشمه همه دانش های بشری محسوب می شود.

آسیب ها و چالش های پیش روی تفسیر قرآن

وی در ادامه عنوان کرد: در این محفل که از منظر تحقیق و پژوهش به قرآن نگریسته شده باید به یکی دو نکته مهم اشاره کنیم، اولا ما در فهم قرآن و تحقیق پیرامون آن و در مسیر پژوهش های قرآنی در طول تاریخ اسلام با یک سلسله چالش ها و آسیب ها مواجه بودیم که نیازمند پاسخگویی دقیق و جامع است که البته پاسخ داده شده است.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: یکی از چالش هایی که برخی روشن فکران دنیای اسلام تحت تأثیر برخی آراء الهیات غرب به آن پرداخته اند این است که قرآن یک تجربه بشری است و همه آن از عالم غیب به دست ما نرسیده است؛ در حالی که با منطق درون دینی و برون دینی قابل اثبات است که ظاهر و باطن قرآن همه یک پارچه وحی منزل و فرود آمده از آسمان غیب است.

وی با بیان این که تجربه انگاشتن بشری قرآن یک مسیر غلط است، عنوان داشت: حتی با نگاه برون متنی می توان اشتباه بودن این مسأله را اثبات کرد؛ مسأله دیگر تصویرهایی ارائه شده که متن قرآنی تحت تأثیر روح زمانه خود بوده و آن روح در این متن حاکم است و در نتیجه برای همه اعصار پرتو افکن و راهگشا نخواهد بود.

ارتباط قرآن با روایات

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: ما معتقدیم هم از آیات قرآن و هم روایات اسلامی اثبات می شود که قرآن از نسل ها و زمانه ها عبور کرده و روح زمانه آن را اسیر خود نکرده است و رهزن دیگری که سابقه بیشتری دارد قصه تحریف قرآن به زیاده و نقیصه است.

وی بیان داشت: نظرات شاذی همواره در بین مذاهب اسلامی در این زمینه بوده است، ولی از همین جا اعلام می کنیم که پیروان مکتب اهل بیت(ع) و عالمان بزرگ ما این نقص بزرگ را از ساحت قرآن دور می‌کنند و تأکید می‌کنند که حتی یک واو  از قرآن کم یا به آن اضافه نشده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اندیشه های برخی مذاهب مبنی بر نفی حجیت ظواهر قرآن ابراز داشت: علمای اصول ما بطلان این اندیشه را به خوبی روشن کرده اند، بحث دیگر نگاه ظاهر گرایانه به قرآن و همچنین نگاه افراطی در باطن گرایی به قرآن است که نحله ها و شاخه هایی از تفسیر قرآن دچار این مسأله شده است.

وی ادامه داد: برخی به صورت افراطی به الفاظ قرآن می نگرند و جای تأمل و تفسیر را می بندند و از آن طرف عده ای وارد نگاه باطنی صرف می شوند و تفسیر را به صورت گسترده بسط می دهند که هرگز درست به نظر نمی رسد، ما معتقدیم علاوه بر این که ظاهر قرآن حجت است ولی باز هم با تفسیر سازگار است.

رییس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که برخی در تفسیر قرآن، آن را کافی می دانند و به روایات مراجعه ای ندارند، ابراز کرد: از آن طرف عده ای همه تفسیر قرآن را تنها در روایات جستجو می‌کنند که هر دو رویکرد، افراطی هستند، بنابراین قرآن هم می تواند خود را تفسیر کند و در عین حال در تفسیر بی نیاز از کلام اهل بیت(ع) نیست.

مراحل تفسیر قرآن در طول تاریخ

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ما مراحل گوناگونی از تفسیر را در جهان اسلام پشت سر گذاشته ایم و در عصر جدید حوزه علمیه قرآن وارد قلمروهای جدیدی در عرصه تفسیر شده اند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: در جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی گام های بلندی در حوزه های مختلف فرهنگی، ترویجی، پژوهشی و آموزشی قرآن برداشته شده و کاروان بزرگی به حرکت در آمده و در عین حال قلمروهای جدیدی نیز پیش روی ما وجود دارد.

قرآن باید به پرسش های جامعه پاسخ بدهد

وی با بیان این که یکی از مسائل مهم تفسیر های موضوعی تخصصی است، گفت: امروز با وجود پرسش های گسترده در معیشت و معرفت بشر نیازمند به حرکت های نویی هستیم، امروز از المیزان و کتب دیگر گامی به پیش بردارد که یکی از مراحل آن این است که تفسیر ناظر به قلمروهای علوم انسانی به صورت تخصصی پیگیری شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: این حرکت در حوزه های علمیه قم جوانه هایی زده ولی در آغاز کار است، این محوری است که در دهه های آینده که جهت گیری های پژوهش های ما را راهنمایی می‌کند.

وی بیان داشت: محور دیگر محور منطق و روش شناسی تفسیر قرآن است که همچنان نیازمند تحول و ارتقای بزرگی در این زمینه هستیم؛ غنا و دامنه فقه متعالی ما رموزی دارد که یکی از رموز آن این بوده که همیشه در داد و ستد با اصول و منطقی غنی بوده است، به همین جهت برای پیشرفت در تفسیر باید اصول فهم و اصول ناظر به تفسیر را مهم بشماریم.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که اصول فقه امروز باید مورد واکاوی و تحقیق جدی قرار بگیرد، یادآور شد: در حوزه معارف توصیفی قرآن نیازمند یک حرکت جدید روش شناسی هستیم و محور دیگر ارتباط مجموعه مباحث نو و الهیات جدید است که با قلمرو قرآن در ارتباط است.

وی ادامه داد: قرآن کتابی در حاشیه نیست بلکه کتابی تمدنی و اساسی است که در متن زندگی ما بیاید که اگر این طور بود امروز هرگز قدس شریف در دست ناپاکان اسیر نبود و مزدورانی در منطقه وابستگان به قدرت های شیطانی توانایی ادامه حیات نداشتند.

قرآن موجب وحدت و همدلی جهان اسلامی می شود

رییس جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که قرآن موجب وحدت و همدلی جهان اسلامی می شود، خاطرنشان ساخت: اگر به قرآن تمسک می کردیم هرگز جهان اسلام و امت های اسلامی این طور در مقابل هم قرار نمی گرفتند؛ ما به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی معتقد به وحدت قرآنی در امت هستیم.

وی عنوان کرد: ما اعتقاد داریم قدس باید آزاد شود و برای این مسأله هزینه می کنیم و پیشگام آزادی همه کشورهای اسلامی هستیم و پیام این همایش در کنار همه کارهایی که صورت گرفته جریان قرآن در متن زندگی امت اسلام است./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات