۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۶۱۷۰۱
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه:

دشمنان از طرح آیات اجتماعی و سیاسی قرآن هراسان هستند

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به این که دشمنان می خواهند اسلام را به مسائل فردی و خصوصی خلاصه کنند، گفت: محققان و پژوهشگران قرآنی ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آیات قرآن را بررسی و به نسل امروز جامعه معرفی کنند.
علی محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه یازدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی با محوریت «قرآن و استکبار ستیزی» امروز در سالن همایش های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) آغاز و هم اکنون در حال برگزاری است.

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این همایش با اشاره به یکی از مصائب بزرگ بر امت اسلام اظهار داشت: مستکبران در طول دو قرآن مطالعه کردند که چگونه بر کشورهای اسلامی سلطه پیدا کنند و برای رسیدن به نتیجه اقدامات فکری و فرهنگی و هم اقدامات عملی انجام دادند.

وی افزود: اولا توسط نخبگان خود برنامه ریزی کردند که اسلام را به صورت خصوصی دور از سیاست و مسائل اجتماعی به مردم معرفی کنند و در این راستا کتاب ها زیادی نوشتند و مقالات و مجلات زیادی منتشر کردند و در یک جمله همه جانبه با یک تبلیغات گسترده به این مسأله پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عنوان کرد: آن قدر به این مسأله پرداختند که برخی از بزرگان دین هم باور کردند که سیاست از دیانت جدا است تا این که از شهر مقدس قم و حوزه علمیه قم مرد بزرگی همچون امام خمینی(ره) قیام کرد و فریاد زد و اسلام واقعی و حقیقی را به دنیا عرضه و معرفی کرد.

وی با اشاره به این که به شکر خدا با رهبری حکیمانه ایشان این انقلاب به پیروزی رسید، ابراز داشت: با رهبری ایشان نظام دینی در کشور ما به وجود آمد و نظام و قانون اساسی با الهام از معارف قرآن و معارف اهل بیت(ع) نوشته و به آراء مردم گذاشته شد که به عنوان میثاق ملی و قانونی به تصویب رسید.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: دشمنان می خواستند اسلام را به نماز و روزه و مسائل شخصی خلاصه کنند ولی امام راحل ابعاد سیاسی اسلام را به جهانیان معرفی کرد؛ استعمارگران اضافه بر این که سیاست از دیانت جدا تأکید کردند که در شأن علمای دین نیست که در سیاست دخالت کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنها می گفتند که سیاست امری نا مبارک است و نباید وارد دین شود و به همین جهت افرادی را برای تبلیغ این فکر تربیت کردند؛ آنها همچنین دین را به مسائل خصوصی فردی خلاصه کرده و گفتند نیازی نیست در سطح جامعه هم به اهداف دین پایبند باشیم چراکه دین نه تنها نمی تواند موجب پیشرفت باشد بلکه افیون ملت ها است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که آنها عقب افتادگی امت های اسلامی را شاهد مثال امر خود می دانستند، ابراز کرد: دشمنان تلاش می کردند این فکر را القا کنند که برای پیشرفت علمی و عملی باید از سر تاپا غربی بشویم به همین جهت افرادی را متناسب با تفکر خود در ایران و ترکیه و عربستان به قدرت رساندند.

وی ابراز کرد: رضا خان در ایران، آتاتورک در ترکیه و آل سعود در عربستان از همین مسیر به قدرت رسیدند؛ سازمان ها و نظام بین المللی نیز بر همین اساس راه اندازی شد و برای برخی کشورهای خاص حق وتو قائل شدند و مدت 300 سال با این طرز تفکر مسلمانان را به سلطه خود در آوردند.

وی اضافه کرد: امام با صلابت و شجاعت در مقابل این جریان فکری انحرافی و در مقابل این ساختار سیاسی و غیر منطقی وارد صحنه شد؛ امام سال 42 در قم فریاد زد که همه گرفتاری های ما از آمریکا و اسرائیل و نظام شاهنشاهی است.

وی با بیان این که امام راحل به مبلغان نیز توصیه کرد که در این سه محور به تبلیغ بپردازند، خاطرنشان ساخت: نظام ننگین پهلوی از همین مسیر ساقط شد و نظامی بدون وابستگی به بلوک شرق و غرب تأسیس شد و مردم ایران اسلامی با اکثریت به نظام اسلامی رأی دادند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: امام راحل تأکید داشت که تمام اسلام در نفی سلطه گری و نفی سلطه پذیری خلاصه شده است و بر همین اساس 40 سال در مقابل استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا ایستادیم و پیش رفتیم که این مسأله برای اولین بار در تاریخ پیش آمد.

وی با اشاره به این که محققان و شپژوهشگران قرآنی باید ابعاد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی آیات قرآن را بررسی و به نسل امروز جامعه معرفی کنند، گفت: به شکر خدا از این آیات در کلمات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بهره مند هستیم و اگر به این ابعاد قرآن توجه داشته باشیم توحید واقعی رقم خواهد خورد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: قرآن می گوید هم عبادت کنید و هم از طاغوت اجتناب کنید، در حالی که دشمنان فقط جنبه عبادت آن را تبلیغ می کردند و جنبه کفر به طاغوت را مخفی می کردند.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی با چه مجوز و با چه قانونی شبانه به مردم مظلوم سوریه و سایر ملت های مسلمان حمله می کنند که البته در این چند سال نتیجه ای جز افتضاح و رسوایی کسب نکرده اند

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که دشمنان ما از طرح آیات اجتماعی و سیاسی قرآن در هراس هستند، اظهار کرد: تنها راه نجات ما ایمان و مبارزه با طاغوت است و این وعده خداوند در قرآن است که «تنها تجارتی که می تواند انسان را از عذاب الهی نجات دهد ایمان به خدا و جهاد در راه او است».

وی ابراز کرد: امت اسلامی باید به آیات نفی سلطه عمل کنند که این نیاز دارد پژوهشگران قرآنی به این ابعاد مراجعه و آن ها را بدون برداشت های ساده بلکه با ارزیابی های علمی و دقیق بررسی کرده و به جامعه جوان معرفی کنند.

رییس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اضافه کرد: امروز ما اگر از ملت های مظلوم از جمله سوریه دفاع می کنیم به دلیل آیات قرآن است که به ما دستور می دهد از مظلومان عالم دفاع کنیم و فرق نمی کند که این مظلوم شیعه یا سنی یا حتی مسلمان باشد، چراکه ما معتقدیم هرکس به امور مسلمانان رسیدگی نکند اصلا مسلمان نیست.

وی با بیان این که باید گفتمان کاملی از قرآن از جمیع جهات شکل بگیرد، یادآور شد: امیدواریم مراکز قرآنی از جمله پژوهشکده ها و دانشگاه های علوم قرآنی بیش از پیش به این مسائل بپردازند./1330/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات