۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۵۶۱۶۷۱
دبیر کل حزب زنان جمهوری اسلامی مطرح کرد؛

توازن اقتصادی در واردات سبب رونق بازار ایرانی

فاطمه آلیا با بیان این که راهکار اساسی اقتصاد مقاومتی حمایت از کالای داخلی است، تقویت و تغییر رویکرد ستاد اقتصادی مقاومتی را به سمت شعار حمایت از کالای داخلی ضروری دانست.
فاطمه آلیا

فاطمه آلیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین مؤلفه‌های حمایت از کالای داخلی اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی در واقع زیرمجموعه اقتصاد مقاومتی است و این توقع بود که ستاد اقتصاد مقاومتی قبل از تأکید مجدد رهبر معظم انقلاب به راهکاری اساسی برای تحقق این اصل برسد.

حمایت از کالای داخلی راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی

وی درباره راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: در واقع راهکار اساسی اقتصاد مقاومتی حمایت از کالای داخلی است، بنابراین ستاد اقتصاد مقاومتی بایستی تغییر رویکردی به سمت شعار امسال رهبر انقلاب داشته باشد و حمایت از کالای داخلی را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

نماینده سابق مجلس با تأکید بر تقویت ستاد اقتصاد مقاومتی بیان کرد: تقویت و تغییر برخی از اعضای این ستاد به لحاظ ساختاری برای حمایت از کالای داخلی بسیار مهم است، اضافه شدن بخشی تحت عنوان تبلیغات سازمان صداو سیما در رونق این موضوع بسیار مهم و اساسی است.

وی احیای کارخانه‌های تعطیل شده کشور را اولین قدم برای حمایت از کالای داخلی دانست و ابراز داشت: اولین قدم برای تحقق این شعار احیای کارخانه‌هایی است که تولید داخلی داشتند و به جهت بی‌توجهی تعطیل شده‌اند، با این کار افزون بر اشتغال زایی فراوان، از تجارب گسترده آنها استفاده می‌شود.

آلیا ادامه داد: در زمینه کشاورزی از چای و برنج گرفته تا دیگر محصولات از طرفی معضل بیکاری وجود دارد و از طرف دیگر کشور با واردات خارجی این اقلام اساسی روبرو است.

ورود کالای قاچاق و پشت پرده آن

وی اظهار داشت: در بخش فرهنگی یقینا باید بر فتوای رهبر انقلاب تأکید و عمل شود که فرمودند «واردات کالاهایی که در داخل به‌قدر کافی تولید می‌شود، بایستی به‌صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود.»

دبیر کل حزب زنان جمهوری اسلامی افزود: دولت بخش‌نامه‌ای در این‌باره داد، اما کافی نیست و بایستی در بخش خصوصی هم نظارت لازم از طرف دولت وجود داشته باشد، دولت باید قوانین بازدارنده و قوی‌تری در بخش ورود کالای قاچاق به کشور داشته باشد.

وی درباره پشت‌پرده‌های ورود کالای قاچاق به کشور تصریح کرد: جلو وقتی ورود کالای قاچاق کانتینری می‌شود، دیگر نمی‌توان گفت امکان نظارت نیست، گزارش‌های معتبری وجود دارد که قاچاق کالا به‌صورت کانتینری و با پشت‌گرمی‌هایی از طرف برخی مسئولان صورت می‌پذیرد، بایستی کارهای فرهنگی منسجمی روی فتوای رهبر انقلاب صورت گیرد تا تدام داشته باشد.

برندسازی از کالای داخلی موجب ارتقای کیفیت

آلیا برندسازی را موجب ارتقای کیفیت تولید داخلی دانست و گفت: برندسازی در ایران از موضوعات مهم دیگری است که باید محقق شود که در این زمینه تولید کنندگان باید کیفیت خود را ارتقاء بخشند و از طرف دیگر مصرف‌کنندگان با حمایت خود از کالاهای داخلی در این امر کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته برندهای مختلفی در ایران وجود داشته است، یکی از کشورهای خارجی در آسیای میانه کفش‌های مرغوبی با برند کفش ملی ایران می‌فروختند، یعنی گاهی این کشور تا صادرات برندهای مرغوب خود هم پیش رفته است که در کشورهای خارجی استقبال خوبی از این محصولات صورت گرفته است.

نماینده سابق مجلس تبلیغات صداوسیما را از عوامل اثرگذار در تحقق شعار حمایت از کالای داخلی توصیف کرد و گفت: تبلیغات بازرگانی بسیار مهم است، در این بخش مدیریت بازرگانی صداو سیما بایستی همکاری مناسبی با تولیدکنندگان داخلی داشته باشد مانند عرضه تحصیلات به تولید کنندگان و تخفیفی مناسب برای تبلیغ محصولات داخلی؛ چراکه نتیجه آن ایجاد رقابت است و درنهایت موجب ارتقای کیفیت می‌شود.

وی درباره نقش فرهنگ‌سازی و روشنگری بیان کرد: بخش دیگری که لازم است در همان فضای فرهنگ سازی و روشنگری ایجاد شود تا روی جنبه‌های سیاسی، امنیتی و وابستگی اقتصادی هم به مردم اطلاع‌رسانی کنند؛ چراکه اهداف دشمن وابستگی به لحاظ اقتصادی و وادرات کالاهای اساسی است تا از این راه بتوانند به کشور و ملت ایران ضربه بزنند.

توازن اقتصادی در واردات و صادرات

دبیر کل حزب زنان جمهوری اسلامی با تأکید بر توازن واردات و صادرات با دیگر کشورها گقت: توازن در واردات و صادرات مسأله مهم دیگری است که باید به آن توجه شود، در مقابل ورود کالای مورد نیاز از کشوری، آنها هم نسبت به ایران متعهد شوند تا وابستگی متقابل صورت گیرد، به تعبیر دیگر واردات و صادرات تهاتری و پایاپای باشد، بنابراین روابط با دیگر کشورها بایستی از توازن معقولی برخوردار باشد تا بتوان با صادرات کالاهای تولید داخلی، به بازار کشور رونق بخشید.

وی ادامه داد: البته این موضوع در وضعیت فعلی منظور است که به‌خاطر عوارض ناشی از برجام، نفت ایران به کشور دیگری صادر می‌شود و آنها هم کالاهای بی‌کیفیت و روی دست مانده خود را به ایران عرضه می‌کنند، مانند هندوستان که در مقابل نفت به جای کالاهای فناوری که مورد نیاز کشور است، برنج خود را به ایران تحمیل می‌کنند که نتیجه آن بیکاری و رنج کشاورزان ایرانی است.

آلیا نقش وزارت خارجه، اقتصاد و اتاق بازرگانی را در ایجاد توازن اقتصادی تعیین کننده دانست و بیان کرد: در این بخش وزرات امور خارجه، اقتصاد و دارایی و اتاق بازرگانی بسیار مؤثر هستند که باید با یکدیگر همکاری‌های متقابلی داشته باشند تا این توازن و وابستگی متقابل در واردات و صادرات محقق شود، صادرات تولید داخلی مشوق خوبی برای تولیدکنندگان کشور است که لازمه آن ارائه تحصیلات مناسب به آنها است.

وی در پایان بیان عوارض امنیتی ناشی از واردات بی‌رویه را برای جامعه ضروری دانست و تأکید کرد: در بحث روشنگری برای مردم، علاوه بر جنبه‌های هویتی، وطن دوستی و حمایت از کالای داخلی بایستی عوارض امنیتی و تهدیدهای ناشی از واردات بی‌رویه کالا هم برای جامعه بیان شود./۸۷۶/ت۳۰۱/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات