۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۵۶۱۶۶۰
واعظی خبر داد؛

انتقال فعالیت اعضای دولت به پیام رسان های داخلی

رییس دفتر رییس جمهور گفت: وقتی متخصصین و فعالان داخلی توانسته‌اند ظرفیت مناسبی برای استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های داخلی ایجاد کنند، اعضای دولت هم تصمیم گرفتند که فعالیت‌های خود را به پیام رسان‌های داخلی منتقل کنند.
واعظی

به گزارش خبرگاری رسا، محمود واعظی در پایان جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران اظهارداشت: نباید مردم را به فضای مجازی داخلی بی اعتماد کرد چرا که همین حالا هم امنیت اطلاعات مردم در فضای مجازی را دستگاههای داخلی صیانت میکنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره چارچوب فروش ارز مسافرتی گفت: ارز موجود در کشور، متعلق به همه ملت ایران است و باید به شکل بهینه از آن استفاده شود. دولت متعهد است به همه کسانی که برای درمان و یا کارهای ضروری نیاز به سفر دارند، پس از تأیید شورای پزشکی، ارز پرداخت کند.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه دولت در رابطه با مسائل دیگر هم همین طور عمل و سعی کرده نیاز ارزی همه بخشها تأمین شود، اظهار داشت: کارگروه ساماندهی امور ارز، در جلسات مکرر خود موارد را بررسی می‌کند و لیست هم بسته نشده است.

وی افزود: تاکنون ۳۴ مورد فهرست شده و در آینده هم اگر به موارد جدیدی برخورد کنیم که مردم به ارز دولتی نیاز داشته باشند، حتماً به آنها ارز داده خواهد شد.

واعظی تصریح کرد: بنای ما بر این است که همه نیازمندی‌های معقول و قانونی مردم برآورده شود تا نیاز نباشد کسی از خیابان ارز بخرد؛ تکلیفشان هم معلوم باشد، هم کسی که سرمایه‌گذار است و هم کسی که کالا وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در برخی از اقلام ارز مبادله‌ای به قیمت هر دلار سه هزار و هفتصد تا هشتصد تومان تخصیص می‌دادیم و بقیه ارز مورد نیاز را همه می‌رفتند در خیابان و جاهای مختلف تهیه می کردند اما با سیاست جدید، بسیاری از اجناس نیز ارزان می‌شود.

واعظی عنوان کرد: کسی که تا دیروز ارز چهار هزار و ششصد تا هفتصد تومان می‌خریده، حالا ارز با قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان می‌گیرد. خیالش هم راحت است که ارز مورد نیازش را از طریق بانک خریداری می کند، تصمیمی که از طرف دولت گرفته شد یک تصمیم جدی است.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: جا دارد هم از صدا و سیما و هم از بسیاری از رسانه‌ها و مجلس محترم، قوه قضائیه و همه نهادها که پشتیبان و حامی این تصمیم هستند، تشکر کنم و امیدوارم این تصمیم به بهترین شکل اجرا شود.

واعظی در پاسخ به این سوال که در بازار، خرید و فروش ارز متوقف شده، آیا واردات با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی عملیاتی شده است، گفت: اگر کسی اینگونه ادعا کرد مردم عزیزمان او را به تعزیرات معرفی کنند و حتماً با اینها برخورد خواهد شد.

وی یادآور شد: الان وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش انجام می‌دهد و بانک مرکزی و بانک‌های مختلف هم ارز مورد نیاز را پرداخت می‌کنند.

واعظی اضافه کرد: ما هیچ‌ کمبود ارزی نداریم و به سیاست ساماندهی امور ارز ادامه می دهیم. البته ممکن است برخی از شعبات هنوز خوب توجیه نشده باشند وگرنه سیاست اتخاذ و دستورالعمل اجرایی آن هم ابلاغ شده است.

رییس دفتر رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان سفر رییس جمهور فرانسه به تهران یا برنامه سفرهای رییس جمهور، اظهار داشت: تاریخی برای سفر رییس جمهور فرانسه مشخص نشده و برنامه سفرهای دکتر روحانی نیز، زمانی که به آن نزدیک شدیم، اطلاع رسانی خواهد شد.

واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس مدعی شده که رییس جمهور محکم در برابر فیلتر کردن شبکه های اجتماعی خارجی ایستاده است، آیا این ادعا صحت دارد، تصریح کرد: این گونه اظهارات غیرمسؤولانه است و پایه و اساسی ندارد.

وی درباره برنامه دولت برای پشتیبانی از پیام رسان های بومی گفت: حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی موضوع جدیدی نیست. در ۴ سالی که وزیر ارتباطات بودم، حمایت از تولیدات و متخصصان داخلی، همواره جزو اولویت‌های سیاست‌های وزارتخانه بود.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه این حمایت‌ها دارد نتیجه می‌دهد، خاطرنشان کرد: دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی کار بسیار دقیقی انجام داده و از بین حدود ۱۵ تا ۲۰ پیام رسانی که در داخل هستند، ۵ مورد را که عملاً پلتفورم و چارچوب و پشتوانه لازم را دارند، اعلام کرده است. روی این ۵ پیام رسان، بررسی کردیم و دیدیم که انتخاب درستی کردند و اینها بهتر از بقیه هستند.

واعظی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای استفاده از کالای ایرانی گفت: شما وقتی از کالای ایرانی استفاده می کنید، برای چند کارگر ایرانی با این خرید شما شغل ایجاد می‌شود. این کار بسیار خوبی است و جزو اولویت‌های جدی دولت هم هست. ما چندین بار در دولت بحث کردیم و در دفتر رییس جمهور کارگروهی تعیین کردیم که تا بررسی کنند چگونه تمام وزارتخانه‌ها از نظر فرهنگی، سیاسی، تبلیغاتی و تولیدی و بازاریابی می توانند مردم را به سمت استفاده از کالاهای ایرانی سوق دهند.

وی افزود: وقتی درباره پیام‌رسان صحبت می‌کنیم، این هست که مردم پولشان، اطلاعاتشان و همه اینها به جای اینکه در داخل کشور باشد، در خارج از کشور است. ما به عنوان دولت نمی‌خواهیم بگوییم کسی حق ندارد از پیام‌رسان خارجی استفاده کند و به همین دلیل هم تعداد زیادی پیام‌رسان در دسترس مردم قرار دارد. البته ممکن است یک پیام‌رسان در رابطه با مسایل امنیتی، مشکلی برای کشور درست کند که در جایگاه و شوراها و مراجع مرتبط درباره آن تصمیم می‌گیرند. ولی توصیه ما همواره این بوده است. الان متخصصین ما توانایی دارند و خوشبختانه اکثر این ۵ پیام‌رسان هم متعلق به بخش خصوصی هستند.

رییس دفتر رییس جمهور اظهار داشت: توصیه ما این است، اکنون که اینها توانایی‌شان خوب است و در آن انواع نیازمندی‌های مردم برطرف می‌شود، از پیام‌رسان داخلی استفاده کنیم. امروز هم در دولت بحث شد و دوستان ما پیشنهاد کردند که ما بیاییم از خودمان شروع کنیم. ما امروز در دولت صحبت کردیم و گفتیم که ما هم فعالیتهایمان را به پیام‌رسان‌های داخلی منتقل می‌کنیم.

واعظی در پاسخ به این سوال که آیا ادارات دولتی هم مشمول این موضوع هستند؟ تصریح کرد: ما در سال ۹۳ یک دستورالعملی را به همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها ابلاغ کردیم که حق ندارند هیچ فعالیت اداری را از طریق پیام‌رسان‌های خارجی انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال حضور افراد دو تابعیتی در دولت و خروج یکی از بازداشت شدگان سازمان محیط زیست از کشور گفت: درباره ایشان اطلاعی ندارم و باید از کسی که اطلاع دارد، بپرسید ولی ما در دولت فرد دو تابعیتی نداریم.

رییس دفتر رییس جمهور در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت چه تدبیری برای صیانت از اطلاعات مردم در پیام رسان های داخلی دارد؟، اظهار داشت: صیانت و تامین حقوق شهروندی و حفظ حریم خصوصی مردم پیوسته مورد تاکید دولت بوده و هست.

واعظی تصریح کرد: این تعهد دولت صرفا مربوط به شبکه های اجتماعی نیست. شبکه های اجتماعی و پیام رسانها بخش کوچکی از استفاده مردم از فضای مجازی است. همه اطلاعاتی که شهروندان ما در این فضا دارند و مبادله می کنند، می تواند در اختیار دولت باشد، ولی به هیچ وجه دولت اجازه نمی‌دهد که نه خود و نه جای دیگر به آنها دسترسی پیدا کنند مگر از طریق محاکم قضایی که آن هم علنی است و خود فرد از آن مطلع می شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم دیگر، فتوای مقام معظم رهبری است که اجرای آن بر همه ما واجب است. الان هیچ دستگاه یا فردی در هر جایی که کار می کند، براساس فتوای مقام معظم رهبری، اجازه این کار و حق این کار را ندارد.

رییس دفتر رییس جمهور گفت: در بحث ضرورت حفظ حریم خصوصی مردم و تامین حقوق آنان ، فتوای مقام معظم رهبری فصل الخطاب و کلام آخر است و بر همه کارمندان دولت و در بخش‌های مختلف، چه نیروی انتظامی و چه قوه قضائیه و چه اطلاعات و غیره رعایت آن واجب است و همه باید رعایت کنند.

واعظی در پاسخ به این سوال که فیلتر نشدن شبکه های اجتماعی و از جمله تلگرام یکی از دستاوردهای دولت محسوب می شد و حالا داریم به این سمت می رویم که یکسری از نرم‌افزارهای ارتباط جمعی فیلتر بشوند. آیا نباید به مردم قدرت انتخاب بین نرم افزار داخلی و خارجی را بدهیم؟ اظهار داشت: شما به گونه ای صحبت می کنید که گویا الان تمام شبکه‌های خارجی می خواهند فیلتر شوند در حالی که چنین چیزی نیست و هیچ تصمیمی گرفته نشده است. تلگرام یک شبکه است و در حال حاضر تعداد زیادی شبکه خارجی فعال در کشور وجود دارند.

وی در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران که در صفحات اجتماعی دکتر جهانگیری اعلام شده که از امروز صرفا در فضای شبکه ها و پیام رسانهای داخلی فعال خواهند بود، گفت: آقای جهانگیری تصمیم گرفته‌اند از یک شبکه یا پیام رسان خارج شود و در جای دیگری فعالیت داشته باشد؛ این در اختیار خودمان است.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه درباره واگذاری بنگاههای اقتصادی به بخش خصوصی، با توجه به نامه مقام معظم رهبری به ستاد کل نیروهای مسلح، وضعیت واگذاری ها در این بخش و مثلا در جاهایی مثل بنیاد شهید در چه مرحله ای  است؟ ، اظهار داشت: در مسأله واگذاریها، دولت اعتقادش بر این است که تمام کارهایی که مردم و بخش خصوصی می توانند انجام دهند، باید واگذار شوند. این به عنوان یک اصل است و دولت به همه دستگاه‌ها ابلاغ کرده و آنها هم باید انجام دهند.

وی با اشاره به گزارش اخیر وزیران اقتصاد و رفاه درباره شروع واگذاری ها گفت: کار بسیار خوبی در این عرصه آغاز شده است که باید به طور جد پیگیری شود.

رییس دفتر رییس جمهور خاطرنشان کرد: البته بحث واگذاری ها  در نیروهای مسلح ساز و کار پیچیده‌تر از دولت دارد. ما امیدواریم این خط و نهضتی که در دولت شروع شده که تمام تصدی گریها و بنگاه‌ها به مردم واگذار شود، با موفقیت ادامه یابد.

واعظی گفت: البته این واگذاری ها باید کامل در اختیار مردم و بخش خصوصی قرار گیرد. به نظر من در ۶ ماه اخیر کار خوبی انجام شده و این کار را در سال ۹۷ به جد دنبال می کنیم و امیدواریم نیروهای نظامی هم همین خط را دنبال کنند./۸۷۸/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات