۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۶۱۶۰۸
آیت الله مکارم شیرازی:

دولت بر مسائل دینی سرمایه گذاری کند | استفاده از ظرفیت قم به نفع کشور و اسلام است

حضرت ‌آیت الله مکارم با تأکید اهتمام دولت به امور دینی و فرهنگی گفت:ارشاد اسلامی باید نسبت به مسائل اسلامی و دینی سرمایه گذاری کند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در دیدار مدیرکل ارشاد استان قم با بیان این که موقعیت قم نسبت به سایر شهرها متفاوت است، گفت: قم خاستگاه انقلاب محسوب می شود که از زمان ائمه اطهار(ع) مورد توجه بوده است.

وی افزود: بزرگان حوزه علمیه در دنیای اسلام در قم هستند و علوم اسلامی از این شهر مقدس به دنیا نشر می شود، بنابراین باید برنامه ریزی ها باید متناسب با جایگاه شهر قم باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت فعالیت فرهنگ و ارشاد در کشور اظهار داشت: همانگونه که  نام ارشاد اسلامی پیداست این نهاد باید نسبت به مسائل اسلامی و دینی سرمایه گذاری کند.

وی با تأکید بر اهتمام دولت به امور دینی ادامه داد: دولت باید نسبت به امور دینی و فرهنگی توجهات لازم را داشته باشد، باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که تمام کشور تأثیرگذار باشد؛ متأسفانه هنوز دولتمردان آنگونه که باید به قم توجه ندارند و به بهانه های مختلف شانه خالی می کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که  باید کاری کرد که وضع دینی و فرهنگی قم متزلزل نشود، ابراز داشت: اگر این موارد در قم تزلزل پیدا کند در همه جا اثر می گذارد از این رو حوزه علمیه، مراجع، ارشاد، آموزش و پرورش و صداوسیما وظایف مهمی دارند.

وی عنوان کرد: همه باید دست به دست هم بدهند که هویت دینی، مذهبی و اسلامی قم همچنان محفوظ باشد و بدرخشد و واقعا پیشرفت کند، وقتی می بینیم بیش از صد کشور در قم طلبه دارند، در جامعة المصطفی و در حوزه علمیه قم بیش از 50 هزار نفر طلاب و فضلا و اساتید حضور دارند که نشان از جایگاه مهم این شهر دارد.

این مرجع تقلید در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وضعیت بازار کتاب و نشر خاطرنشان کرد: متأسفانه وضع کتاب نسبت به سابق افت کرده است، از مهم ترین دلایل این موضوع گرانی کتاب و کاغذ است که بیش از 50 درصد به قیمت کاغذ اضافه شده است.

وی اضافه کرد: در روزنامه ها نوشتند که دولت برنامه هایی برای کاغذ دارد، باید دید که در حد گفتن است یا به عمل هم می رسد. تفسیر نمونه در قدیم صد هزار تومان بود، الان به یک میلیون تومان رسیده و کتاب ها به ویژه کتب دینی مانند قرآن و مفاتیح گران شده که باید فکر اساسی کرد، حتی امروزه پول پست این کتب زیاد است اما نه اداره پست در فکر این مسأله است که این موضوع فرهنگی کتاب حل شود نه خود دولت درباره کاغذ فکری می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت های شبکه جهانی ولایت، این فعالیت ها را در نوع خود بی نظیر دانست و گفت:  این  شبکه مناطق عمده ای از دنیا را تحت پوشش و به چهار زبان برنامه دارد.

وی افزود: اگر بناست که قم مرکزی باشد که علم از آن صادر شود  باید توجهات لازم صورت گیرد و برنامه ریزی دقیق شود اما توجهی به این مسائل نیست که جای تأسف زیاد دارد چون مسؤولان از اهمیت قم به ویژه از منظر سیاسی و اجتماعی غافل هستند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم از برگزاری کنگره نقش شیعه در پیداش و گسترش علوم اسلامی در 19 و 20 اردیبهشت ماه خبر داد و اظهار داشت: این کنگره همانند کنگره مقابله با تفکر تکفیری ها با هزینه خودمان در حال پیگیری و اجرا است، تا کنون حدود 40 کتاب بوسیله پژوهشگران تولید  شده که در کنگره رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در این زمینه هم ما پولی از دولت نگرفتیم و نمی گیریم و خودمان هزینه های آن را می دهیم. ولی مهم این است که دولت برای اینگونه مباحث اهمیت قائل شود چرا که این سبب می شود سیاست کشور، نظام تقویت شود.

این مرجع تقلید با بیان این که مسؤولان به قم به صورت یک شهر معمولی نگاه می کنند، ابراز داشت:  هنوز نتوانستیم به دولتمردان توجه بدهیم که اگر فرودگاه قم زودتر ایجاد شود چهره این شهر را در بعضی جهات تغییر می دهد.

وی عنوان کرد: قم ظرفیت زیادی دارد و اگر از این ظرفیت استفاده شود به نفع اسلام، مسلمین، شیعه، نظام و کشور و به نفع همه است. اگر مسؤولان به قم اهمیت دهند نتایج ملی و جهانی آن را خواهند دید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به معضلات شبکه های اجتماعی خارجی خاطرنشان کرد: هنوز برخورد قاطعی با این فضاهای مسموم مجازی نشده و فضای مجازی بلای حقیقی شده است، باید جانشین مناسبی برای شبکه های آلوده وجود داشته باشد که نیازمند دلسوزی و عزم جدی مسؤولان است اما هنوز عزم جدی را برای این کار نمی بینیم.

وی همچنین خواستار توجه ارشاد ویژه به محتوای کتاب ها و بررسی آن ها شد و اضافه کرد: درباره کتاب ها نیز باید دقت جدی شود تا در قالب آن سهم مهلک به جامعه منتقل نشود بلکه کتب به عنوان نوشدار باشد./۱۳۲۳/

ارسال نظرات