۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۵۶۱۵۹۲
پس از استماع سخنان وزیر؛

وکلای ملت از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی قانع شدند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه سوال از وزیر جهاد کشاورزی از توضیحات ارائه شده توسط حجتی قانع شدند.
حجتی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی صبح امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین سال ۹۷ و در پاسخ به سؤال مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود که از علت کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دلیل صدور مجوز واردات این محصولات و نیز علت اعلام خودکفایی گندم، گفت: دغدغه ما تولید پایدار محصولات کشاورزی و حفظ بازار آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه وزارت کشاورزی به دنبال آن نیست که محصول بر روی دست کشاورز بماند، خاطرنشان کرد: عده‌ای از همکاران ما به دنبال تعرفه 5 درصدی برای واردات برنج بودند و شاید یک ابلاغی هم آمد اما ما مخالفت کردیم واجازه ندادیم که برنج با تعرفه 5 درصدی وارد کشور شود.

وی با ذکر اینکه امروز تعرفه برنج با دلار 4 هزار و 200 تومانی 26 درصد است، عنوان داشت: یک بخشی از برنج مصرفی کشور باید از خارج وارد شود چرا که برنج داخلی جوابگوی مصرف نیست.

حجتی با اشاره به اینکه طی این دو سال برنج خارجی کاهش قیمت نداشته است، گفت: قیمت برنج خارجی در بازار ایران رشد بی‌رویه داشته است.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای قطعا نمی‌توانند برنج داخلی مصرف کنند، افزود:‌ما قیمت توافقی برنج را اعلام کردیم و گفتیم اگر کسی نتوانست تولید برنج خود را بفروشد ما خریدار آن هستیم.

این عضو کابینه دوازدهم در ادامه اظهارداشت: ما در کمیسیون ماده یک توافق کردیم که تعرفه پنبه وارداتی 10 درصد باشد اما مشروط به آنکه پنبه داخلی هم فروش رود.

وی در ادامه درباره خرید گندم بیان داشت: یک متخلف گندم را از کشاورز خریده، آن را با ماسه بادی مخلوط کرده و خواسته به مرکز بفروشد اما مرکز براساس دستورالعمل آن را نخریده است؛ این متخلف که از شرورهای منطقه فیروزآباد فارس است غوغا به پا کرده و ماشین را جلوی انبار گذاشته است در نتیجه ناجا به صحنه آمده و دادگاه نیز این متخلف را وادار به تمکین کرده است. اگر با او برخورد نمی‌شد که این جنجال صورت نمی‌گرفت، از این رو باید از این برخورد تشکر کرد.

حجتی در ادامه با اشاره به اینکه هیچ نظام امضایی درباره واردات در کشور وجود ندارد، گفت: به ما (وزارت جهاد کشاورزی) مربوط نیست که چه کسی به عنوان مثال گوشت وارد کشور می‌کند و هرکس در هر سطحی می‌خواهد واردات انجام دهد باید در سامانه سازمان توسعه و تجارت ثبت سفارش کند و این وزارتخانه در این‌باره هیچ نظری نمی‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر کسی معتقد است که وزارت جهاد اعلام می‌کند چه کسی کالایی را وارد کند و چه کسی وارد نکند بیاید و پشت تریبون بگوید، ما حتی به تشکل‌ها می‌گوییم نهاده‌های مورد نیازشان را خودشان وارد کنند که اگر ارزش افزوده‌ای دارد شامل حال خودشان شود.

گفتنی است وکلای ملت پس از استماع نظرات نماینده سوال کننده و پاسخ های وزیر، با 97 رای موافق، 72 رای مخالف و 4 رای ممتنع به اقناع خود از اظهارات وزیر رای مثبت دادند./۸۵۶/پ
۲۰۴/ق

ارسال نظرات