۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۶۱۵۸۱
مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان:

اسلام قابلیت تطبیق بر هر دوره زمانی را دارد

مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه اشکالی ندارد که متدلوژی را از غرب بگیریم، گفت: اسلام می تواند بر هر دوره زمانی منطبق شود و از طرفی قابلیت تجویز را نیز دارد که همراه با شرایط است.
حجت الاسلام علی اکبر نوایی- مراسم ۹ دی بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر نوایی، مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در نشست نخستین دوره پودمانی اقتصادنا که به همت هیأت اندیشه ورز حوزه علمیه خراسان امروز در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد به بیان فعالیت های این دفتر پرداخت.

وی با بیان اینکه شناسایی استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در سال 95 و 96 صورت گرفت، گفت: 192 نفر استعداد برتر با ساختارهای خاص و پیچیده شناسایی شدند و در سال گذشته طبقه بندی این افراد انجام شد.

حجت الاسلام نوایی با اشاره به فعالیت های بزرگان حوزه های علمیه اظهار کرد: تلاش همه آنها به این دلیل بود تا شیعه پاسخگوی نیازهای فکری باشد و در واقع این فلسفه وجودی حوزه های علمیه است که می توانند در عرصه های مختلف ورود پیدا کنند.

مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با اشاره به این مطلب که گستره علوم در حوزه های علمیه روز به روز گسترده تر شد و حجم بیشتری پیدا کرد، بیان داشت: در همین راستا بر دانش های دینی نیز افزوده شد و این ظرفیت در فقه و دانش دینی ما به صورت گسترده وجود دارد.

حجت الاسلام نوایی در ادامه با طرح این پرسش ها مبنی بر اینکه آیا فقه اسلامی عمق و گسترش و غنای این موضوع را دارد که به مسایلی که در آینده پیش می آید و آن شاخه ها به علوم تبدیل شده اند پاسخگو باشد، ابراز کرد: به صورت قطعی این ظرفیت در فقه ما وجود دارد.

وی با طرح پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا فقه ورود به فضای حداکثری دارد و یا فقه ورود آن حداقل فردی است، گفت: این موضوع نادرست است که فقه حداقلی است چرا که فقه حداکثری است و به تکالیف بندگان، بایدها و نبایدها، حقوق و چه باید کرد نیز می پردازد و راه را نشان می دهد چرا که فقه، غنا و جوهره و درون مایه قوی دارد.

مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه رابطه فقه و حقوق چیست، تصریح کرد: در واقع حوزه معرفتی به مجموعه حقوقی که راهبردهای عملی را می گوید گفته می شود و از طرفی اقتصاد با اشیای مادی زمین و آب سر و کار دارد و با معادن و فلزات که می خواهد اینها را تولید کند و این حوزه جدا از راهبردهای عملی است.

وی افزود: اگر بخواهیم دو حوزه معرفتی را اینطور در نظر بگیریم مرز علم اقتصاد با فقه اسلامی دو مرز و میدان جداگانه دارند و اینجا این سوال پیش می آید که آیا این دو حوزه معرفتی با هم ارتباط دارند.

حجت الاسلام نوایی در ادامه با اشاره به این پرسش که اقتصاد علم است یا نیاز، گفت: اقتصاد متأثر از جهان بینی مادی است که شهید صدر به آن تأکید دارد و در عین حال اقتصاد نمی تواند بی ارتباط با ارزش ها باشد.

مدیر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ما دو منطق، تطبیق و تجویز داریم، ابراز کرد: آیا اسلام این دو منطق را می پذیرد و باید گفت گه اسلام قابلیت تطبیق و انطباق را دارد.

وی با بیان اینکه اشکالی ندارد که متدلوژی را از غرب بگیریم، گفت:در واقع این موضوع که پیامبر(ص) تأکید به این مطلب دارد که می توان علم را از دیگران گرفت اشاره به همین موضوع است چرا که اسلام می تواند بر هر دوره زمانی منطبق شود و از طرفی قابلیت تجویز را نیز دارد که همراه با شرایط است.

حجت الاسلام نوایی با اشاره به اینکه وظیفه ما است که اسلام را به صورت بالنده عرضه کنیم حتی اگر به آن عمل نشود، اظهار کرد: در واقع اسلام عرصه هایی مانند حقوق، تمدن و فقه خانواده دارد که ما در این مسیر نرفته ایم و این موضوعات باید شناسایی شوند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات