۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۵۶۱۵۲۱
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد خبر داد؛

رونمایی از درختواره دانشی حوزه در آینده نزدیک/ دروس سطوح عالی ساماندهی می شود

معاون آموزش حوزه های علمیه از رونمایی از درختواره دانشی حوزه در آینده نزدیک خبر داد و اعلام کرد که این معاونت طرحی را در دستور کار دارد که بر اساس آن دروس سطوح عالی ساماندهی خواهد شد.
رستم نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در نسشت مدیران مدارس و مراکز فقهی قم که ظهر امروز در سالن جلسات مدرسه عالی انوار طاها برگزار شد، با اشاره به این که برگزاری آزمون مشترک مراکز فقهی در اصل وظیفه معاونت آموزش حوزه های علمیه است، گفت: امیدواریم این آزمون زمینه ای برای تعاملات بیشتر و خدمت رسانی بیشتر معاونت آموزش با مراکز فقهی را فراهم کند.

وی به طرح هدایت علمی – تربیتی اشاره کرد و با بیان این که نام مدارس خوابگاهی نیز به مدارس علمی – تربیتی تغییر خواهد کرد و اظهار داشت: رها بودن طلاب در سطح 2 یکی از نگرانی های بزرگان حوزه است و این طرح برای آن است که نظارتی بر طلاب وجود داشته باشد که در سطوح بالاتر نیز به طور منظم در درس ها شرکت کنند و پاسخگو باشند، اما این بدان معنا نیست که استقلال طلاب سلب شود، بلکه هر طلبه می تواند سر هر درسی که خواست، شرکت کند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با بیان این که چندهزار طلبه در سطوح بالا رها شده اند و از اینکه ارتباط با طلاب سطوح بالا تنها در سر جلسه امتحان خلاصه می شود، انتقاد کرد و عنوان داشت: مسؤولان حوزه موظف هستند دروس طلاب را در سطوح بالاتر ساماندهی کنند؛ معاونت آموزش به صورت جدی در این زمینه وارد شده و در حال بررسی مسائل است.

 معاون آموزش حوزه های علمیه اضافه کرد: ضرورت دارد برای تربیت طلاب مستعد نظارت جدی بر کار طلاب سطوح بالاتر از مقدمات شکل بگیرد.

وی با بیان این که در حال حاضر برای سطح مقدمات چند متن درسی تعیین شده است تا طلاب با میل و اختیار خود دروس خود را انتخاب کنند، مطرح کرد: در حال بررسی هستیم تا این کار را در سطح 2 نیز نهادینه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به این که مسیر اجتهاد باید پویاتر شود، ابراز کرد: هم اکنون برنامه حوزه به شکلی است که تنها مجتهد در زمینه فقه و اصول تربیت می شود، در حالی که با توجه به نیازهای روز جامعه ما به مجتهدانی در سایر رشته های تخصصی نیز نیازمند هستیم.

معاون آموزش حوزه های علمیه از رونمایی «درختواره دانشی حوزه» در آینده نزدیک خبرداد و گفت: در این درختواره به صورت کامل نشان می دهد که یک طلبه طی 12 سال چه راهی را باید طی و در چه زمینه هایی ورود پیدا کند.

وی عنوان کرد: به دنبال راه چاره ای هستیم که کاری کنیم تا طلاب در دروس تخصصی که علاقه دارند ممحض شده و پس از طی دوران تحصیلی به اجتهاد در همان رشته دست پیدا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد خاطرنشان کرد: امروزه خطر جدی که حوزه ها را تهدید می کند این است که افراد غیر حوزوی در کرسی های نظریه پردازی که مخصوص حوزه است، نظریه پردازی می کنند و این موضوع باید مدیریت شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه با بیان اینکه در برگزاری آزمون مشترک و تداوم آن در سال های آینده جدی هستیم، یادآور شد: در روز امتحان آیت الله اعرافی برای بازدید به محل امتحان آمده و همچنین حجت الاسلام والمسلمین غفوری نیز سخنران آن جلسه خواهد بود./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات