۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۵۶۱۴۲۴
حجت الاسلام احمدی شاهرودی مطرح کرد؛

بی مهری آشکار به تولید ملی/ تولیدکنندگان ابتکار داشته باشند

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه موفقیت در راه حمایت از کالای ایرانی مبتنی بر وجود عزم ملی است، گفت: تولید کنندگان نیز باید بپذیرند در بازار رقابت، کالایی تولید کنند که خریدار نسبت به کالای ایرانی رغبت پیدا کند.
حجت الاسلام احمدی شاهرودی

حجت الاسلام حسین احمدی شاهرودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه امسال دهمین سالی است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را در زمینه اقتصاد تعیین کرده اند، گفت: این موضوع نشان از تدبیر و دوراندیشی ایشان و اشراف معظم له به مسائل ایران و جهان دارد.

تقویت تولید ملی از محورهای اقتصاد مقاومتی است

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با ابیان اینکه یکی از محورها و پایه های مهم اقتصاد مقاومتی «تقویت تولید ملی» است، اظهار داشت: این موضوع در رشد اقتصاد کشور، خوداتکایی و عدم وابستگی به بیگانگان نقش مؤثری دارد و رهبر معظم انقلاب بارها بر این موضوع تأکید داشته و دولت و ملت را به خرید کالای ایرانی سفارش کرده اند.

وی ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب مسؤولیت تحقق شعار امسال را متوجه همگان دانستند، موفقیت در این راه مبتنی بر وجود عزم ملی است و همه باید خود را موظف به این شعر محوری دانسته و مردم و کارگزاران نظام حرکت در این راه را افتخار خود دانسته و بر تحقق آن پافشاری کنند.

دشمن به دنبال دریدن زنجیره اقتصادی کشور

حجت الاسلام احمدی شاهرودی خاطرنشان کرد: دشمن در حال حاضر به جای حمله به مرزهای زمینی ما، حمله به مرزهای اقتصادی را شروع کرده و با تمام قوا به میدان آمده و در حال تخریب است و از هر توانی از جمله مسائل ارزی برای صدمه زدن به تولید و اشتغال استفاده می کند؛ به عبارت دیگر دشمن نقاط آسیب اقتصاد ایران را که در زنجیره اقتصادی قرار دارد را شناسایی کرده و برنامیه ریزی می کنند تا این زنجیره را پاره کنند.

رییس مؤسسه خورشید حیات تأکید کرد: دشمن در حال حاضر در حال برنامه ریزی است تا بداند از کدام مرز اقتصادی می تواند به راحتی نفوذ کرده و ریشه های نظام را متزلزل کند.

خرید کالای خارجی به منزله حمایت از دشمن است

وی با اشاره به اینکه خرید کالای خارجی به منزله حمایت از دشمن است، ابراز کرد: مردم فهیم و شریف ایران به خوبی این مسأله را درک کرده  برای همین اقدام به خرید کالای داخلی می کنند؛ حمایت از تولید داخلی از سوی افراد جامعه بیش از آن که به نفع تولید کننده باشد، زمینه اشتغال جوانان را برای کشور ایجاد می کند.

حجت الاسلام احمدی شاهرودی بیان کرد: از سویی دیگر تولید کنندگان داخلی نیز باید خود را برای رقابت جدی چه در سطح داخل و چه در سطح بین الملل آماده سازند و همچنین مطابق میل، نیاز و سلیقه جامعه دست به تولید بزنند تا افراد نسبت به خرید کالاهای ایرانی ترغیب شوند.

بی مهری به تولید ملی با ترویج اندیشه «برتری کالای خارجی»

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه کالای ایرانی به دلیل تبلیغات کم و نبود فرهنگ سازی کمتر مورد خرید واقع می شوند، اضافه کرد: از سوی دیگر ذهنیت بسیاری از مصرف کنندگان بر پایه کم کیفیت بودن کالای ایرانی شکل گرفته است و با ترویج اندیشه «برتری کالای خارجی»، تولیدات ملی با بی مهری مواجه شده است.

وی افزود: آنچه که به نظر می رسد این است که ایران به انقلاب فرهنگی نیاز دارد تا مردم به این باور برسند که خرید و استفاده از کالای داخلی سبب رونق اشتغال، حفظ کشاورزی و تقویت واحدهای تولیدی و در نهایت توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران خواهد شد.

حجت الاسلام احمدی شاهرودی با بیان اینکه حمایت از کالای ایرانی بدان معنا نیست که کالای ایرانی با کیفیت پایین به دست مردم برسد، ابراز داشت: محصولات ایرانی باید از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار باشند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: اگرچه آحاد مردم به عنوان مصرف کننده اصلی کالای ایرانی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند، اما طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، این امر نیازمند بسیج همگانی است؛ اگر بخش خصوصی به منزله تولید کننده کالای با کیفیت، دولت با نقش حامی، مجلس با قانون گذاری صحیح و مردم به عنوان مصرف کننده هر کدام به درستی به وظیفه خود عمل کنند، بی تردید شعار سال محقق خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد پویا تأثیر بسیاری در دینداری مردم دارد، بر این اساس باید اقتصاد را به گونه ای بسازیم که با بالا و پایین رفتن نرخ دلار، ستون اش دچار تزلزل نشود و مردم در تنگنا قرار نگیرند؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تولید، اشتغال و حمایت از کالای ایرانی است.

اقتصاد غیر پویا مشکل اصلی کشور

حجت الاسلام احمدی شاهرودی با تأکید بر اینکه مشکل کشور اقتصاد غیرپویا است، بیان کرد: این موضوع را تنها می توان با اقتصاد مقاومتی درمان کرد، یعنی اقتصاد را به گونه ای بسازیم که با تکان های بیرونی در آن لغزشی ایجاد نشود و حفظ اقتصاد پویا مبتنی بر حمایت از کالای ایرانی است؛ به بیان دیگر خرید و حمایت کالای ایرانی ضامن حل مشکلات اقتصادی در کشور بوده و زمینه توسعه و اشتغال جوانان در کشور را فراهم می آورد.

رییس مؤسسه خورشید حیات به تبیین چند نکته کارشناسی در زمینه حمایت از کالای ایرانی پرداخت و عنوان کرد: بانک ها باید زمینه اعطای تسهیلات به تولید کنندگان را فراهم سازند، همچنین تولید کنندگان نیز باید بپذیرند در بازار رقابت، کالایی تولید کنند که خریدار نسبت به کالای ایرانی رغبت پیدا کند؛ بر این اساس باید دانست که نباید زمینه رقابت را با ممنوع کردن واردات از میان برد، چراکه اگر بازارها انحصاری شود، کیفیت کالاها از میان خواهد رفت.

وی تأکید کرد: البته ناگفته نماند که واردات نیز باید مدیریت شده و همچنین جلوی کالاهای قاچاق قاطعانه گرفته شود.

حجت الاسلام احمدی شاهرودی با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در زمینه حمایت از کالای ایرانی مطرح کرد: در حال حاضر به سبب نبود فرهنگ استفاده از کالای ایرانی، آسیب های جدی از این ناحیه به اقتصاد کشور وارد می شود و این مسأله می طلبد همه مسؤولان دست به کار شده و در این عرصه فرهنگ سازی کنند.

پاسخ به شبهه «با خرید کالای ایرانی ضرر می کنیم»

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین تصریح کرد: گاهی ممکن است شبهه ای ایجاد شود که کالاهای ایرانی از کیفیت پایینی برخوردار هستند و انسان با خرید آن ها ضرر می کند؛ پاسخ به این سؤال آن است که خرید کالایی که سبب ضرر مالی به فرد می شود، در فقه فردی مشروعیت ندارد، اما بحث در فقه حکومتی و فقه نظام اجتماعی است و با توجه به لزوم حفظ نظام اقتصادی و با توجه به قاعده نفی سبیل و نفی ضرر که همان سلطه استکبار جهانی باشد، استفاده از کالاهای داخلی امری واجب خواهد بود؛ بر این اساس خرید کالاهای داخلی هرچند نسبت به کالاهای خارجی کیفیتی پایین داشته باشد، برای حفظ نظام اقتصادی کشور امری واجب خواهد بود.

وی یادآور شد: از سویی دیگر نیز بالا بردن کیفیت کالاهای داخلی نیز با توجه به حمایت مردم مسأله ای ضروری و واجب به شمار می آید./841/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات