۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۵۶۱۳۷۵
پژوهشگر قرآنی:

حمایت از کالای ایرانی نوعی جهاد و تلاش برای تقویت دین است

حجت الاسلام جواهری با بیان این که گاهی انسان به دلیل ملاحظاتی باید از ایده آل ها بگذرد، گفت: حمایت از کالای ایرانی نوعی جهاد و تلاش برای تقویت دین است.
حمایت از کالای ایرانی

حجت الاسلام محمدحسن جواهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به متون دینی دال بر لزوم حمایت از تولید داخلی اظهار داشت: در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که می توانیم از مضامین آنها برای این بحث استفاده کنیم از جمله این که انسان گاهی اوقات باید فراتر از ظاهر به مسائل پیش روی جامعه خود نگاه کند.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: به عنوان مثال در قرآن به مؤمنین دستور داده است که با زنان مشرک ازدواج نکنند و ازدواج با کنیز مؤمن بهتر از ازدواج با زن مشرک هرچند زیبا و دارای ویژگی های خوب باشد؛ از این آیه می توانیم استفاده کنیم که گاهی انسان به دلیل ملاحظاتی باید از ایده آل ها بگذرد.

وی عنوان کرد: حال اگر فرض کنیم کالای خارجی ایده آل باشد، ما باید به دلیل وجود ملاحظاتی از این مسأله بگذریم؛ البته در این آیه جهت ایمان مطرح است چراکه تأکید می کند کنیز مؤمن بهتر از مشرک است هرچند زیبا بوده و جهات خوبی داشته باشد، اما قدرت پیدا کردن نظام اسلامی نیز ملاحظه ای است که گاهی به خاطر آن باید از ایده آل ها بگذریم.

حجت الاسلام جواهری با بیان این که قدرت یافتن نظام اسلامی یک پله عقب تر از بحث قبلی است، خاطرنشان کرد: یعنی ما می گوییم به فرض این که ایده آل در کالای خارجی باشد، باید به تولید داخل برای حمایت از نظام اسلامی توجه کنیم، یعنی حمایت از کالای ایرانی در واقع نوعی جهاد و تلاش برای تقویت دین است.

وی ابراز داشت: جهت دیگر عدم تسلط کفار بر ممالک اسلامی است که یکی از ابعادش همین موضوع کالاها و تولیدات است که امروز روی آن خیلی مانور می دهند و آنها از این طریق مسیر را برای ابعاد دیگر تسلط فراهم می کنند.

عضو هیأت علمی گروه قرآن پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای خرید کالای ایرانی ابراز داشت: در فرهنگ سازی این مسأله می توانیم به تاریخ مراجعه کنیم، علمایی که حاضر نبودند بر میتی که پارچه کفن آن از خارج وارد می شد نماز بخوانند و از این قبیل مسائل که خیلی حرکت بزرگی بود.

وی ادامه داد: برخی علما مثل حضرت آیت الله نجفی مرعشی و اساسا علمای بیدار و بصیر در همه دوره ها اگر زندگی آنها را مطالعه کنید حتما کالاهایی که در وطن شان تولید می شد، استفاده می کردند و این مسأله جزو سیره آنها بوده است.

حجت الاسلام جواهری با بیان این که ایمان و اقتصاد با هم در ارتباط هستند، خاطرنشان کرد: تولید و اشتغال با معنویت و ایمان در ارتباط است و این دو ارتباط متقابل دارند، به این معنا که ما با تمسک به ایمان برای استفاده از کالای داخلی فرهنگ سازی می کنیم که بعد اقتصادی تقویت می شود و تقویت بعد اقتصادی نیز خدمت خود را به جنبه اخلاقی دین ایفا می کند.

وی ابراز داشت: باید کسانی که برای تقویت نظام اسلامی از خود گذشتگی می کنند در بین مردم تبلیغ کنیم، مثل فردی که برای تهیه جهیزیه دختر خود از لبنان به ایران می آید و دلیل خرید جهیزیه خود از این کشور را تقویت اقتصاد کشور اسلامی شیعی عنوان می کند؛ اگر این گونه فرهنگ سازی شود اثر گذار خواهد بود.

این پژوهشگر قرآنی در ادامه با بیان این که برخی کالاهای خارجی حقیقتا برتر از کالای های داخلی است، ابراز کرد: این مسأله واقعیتی غیر قابل انکار است، ولی از جهت دیگر که جهات معنوی است می توانیم مخاطب خودمان را قانع کنیم؛ بله این مسأله مثل همان ترک ازدواج با زن مشرک یک ایثار و چشم پوشی و کوتاه آمدن است ولی آثاری که بر آن بار می شود بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: ما که نمی توانیم از ایران به قاره دیگر و کره دیگری برویم، ما در همین زمین زندگی می کنیم و اگر بخواهیم خودمان و فرزندمان زندگی خوبی در آینده داشته باشند باید از تولید داخل حمایت کنیم، هرچند در این دوران نیاز به گذشت و ایثار بیشتری دارد چراکه ما به حسب مقطع در زمانی حساس هستیم و حمایت از تولید داخل سربلندی خودمان و آینده مان را رقم خواهد زد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات