۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۵۶۱۳۵۴
حجت الاسلام وافی مطرح کرد؛

رسالت روحانیت در ترغیب مردم به حمایت از کالای ایرانی

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید با اشاره به ورود جدی متون دینی به مقوله های حمایت از تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی و خودکفایی جامعه بر لزوم تبلیغ غیر مستقیم طلاب در موضوع حمایت از کالای ایرانی تأکید کرد.
مرتضی وافی حجت الاسلام مرتضی وافی

حجت الاسلام مرتضی وافی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به شعار سؤال 97 مبنی بر حمایت از کالای ایرانی به شیوه های تبلیغ این مسأله از سوی روحانیان در بین مردم پرداخت و اظهار داشت: به نظر می رسد برای حمایت از کالای ایرانی و شعار سال بخشی از فعالیت ها و تبلیغات باید در حوزه نظری و دینی باید شکل بگیرد.

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید افزود: ما در این جهت به سه مسأله اشاره می کنیم؛ اولا در مبانی دینی نسبت به دوری از سلطه دشمن و سرپرستی آنها توجه داده شده است، مسأله دوم توجه به استعدادهای درونی و تقویت بنیه داخلی و سوم همکاری و تعاون در بر و تقوی است که تمام این ها به نوعی با حمایت از کالای ایرانی مرتبط است و پشتوانه این شعار محسوب می شود.

وی در ادامه با بیان این که در حوزه های علمیه و در میان اندیشمندان دینی و مبلغان باید این مباحث با چند شرط انجام شود، گفت: اولا در این گونه مباحث بیان مستقیم جواب نمی دهد و می بایست با تکیه به مبانی و با ارائه مثال ها و نمونه های تاریخی صورت بگیرد و در حقیقت با بیان مطالب غیر مستقیم در این جهت قدم برداریم.

حجت الاسلام وافی اضافه کرد: به عنوان مثال در نامه امیرمؤمنان به مالک اشتر نسبت به نوع رفتار با مردم و مدارای مردم تکیه شده است از این رو یکی از اصولی که در حمایت از کالای ایرانی باید مورد دقت قرار بگیرد مدارا و محبت به مردم است یعنی این طور برای مردم بیان شود که اگر ما کالای ایرانی را ترجیح ندهیم ظلمی به تولید، اقتصاد و جفایی به مردم در حال کار انجام داده ایم، بنابراین ما با عنوان کردن یک مضمون دینی که شاید به طور مستقیم به این شعار اشاره ندارد می توانیم پایه های اعتقادی آن را برای مردم شرح بدهیم.

وی عنوان کرد: نمونه دیگری که می توان به آن اشاره کنیم دوری از کالای قاچاق و مبارزه با قاچاق کالا است و در این مورد در روی منبرها و خطابه ها اگر از قناعت، رزق حلال، اهمیت دوری از مال شبهه ناک و زشتی حق الناس بر گردن انسان سخن بگوییم در حقیقت زمینه ها و مجاری قاچاق را بسته ایم و اگر یک اداره نیازمند بخش نامه در این جهت باشد، مبلغ دینی نیازمند بازگو کردن زمینه های حرکت به سمت رزق حلال و دوری از ناهنجاری های اقتصادی است.

کارشناس مسائل تبلیغی با بیان این که در منبرها در حوزه طرح مسائل اعتقادی باید به تبیین اخلاق دینی بپردازیم، خاطرنشان کرد: اگر در منابر بیم دادن جامعه از حرکت در مسیر حرام مثل ربا و رشوه و اختلاس، دست بردن به بیت المال و عدم رعایت حق الناس مورد بحث قرار بگیرد در یک جریان پیشگیری موفق خواهیم شد.

وی در ادامه عنوان کرد: نکته دیگر آن است که آیا مبلغان و خطبا در حوزه ها آیا وظیفه دارند که در سخنان خود و کلام و بیان خودشان این گونه مسائل را تبیین و تشریح کنند یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا عالمان دینی در بیان خود ورود در این عرصه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را می توانند به عنوان یک وظیفه و تکلیف قرار بدهند یا خیر؟ که باید بگوییم دین ما در همه ابعاد و اجتماعی است و صرفا در حوزه های مذهبی و مناسک فردی سخن نمی گوید.

حجت الاسلام وافی افزود: در غیر این صورت دین کاملی نخواهیم بود؛ دینی که نتواند با جامعه امروز و با علم و اندیشه و با مسائل جدید ارتباط برقرار کند و حرفی برای گفتن نداشته باشد این دین خود به خود به حاشیه می رود و اگر نتواند به این موضوعات ورود پیدا کرده و در کلام خطبا و نوشته ها و گفتار ها در عرصه های مختلف خود را نشان بدهد، جامعه لاجرم به سمت جامعه سکولار و همان هدف دشمن به عنوان جدایی دین از سیاست جلو خواهد رفت.

وی با بیان این که با توجه به این سه مسأله مهم در متون دینی ما به شدت به طرح مباحثی که امروز به عنوان مباحث اجتماعی مطرح می شود نیاز داریم، یادآور شد: دین ما در عرصه های مختلف مثل جریان حمایت از تولید داخلی، اقتصاد مقاومتی، خودکفایی جامعه در عرصه های گوناگون و تقویت بنیه دفاعی ورود کرده و ما معتقدیم متون دینی ما از این جهات حرف برای گفتن دارد و نسخه های شفا بخشی بیان کرده است.

مدیر مؤسسه دینی خانه خورشید در پایان یادآور شد: به عنوان مثال در صحیفه سجادیه آمده است که امام سجاد(ع) در وقت طلب ادای دین و قرض دعایی را می خواندند تا خدا انسان ها را برای این که از زیر بار دین بیرون بیایند موفق کند که این دعا توان و استعداد داخلی را مورد توجه قرار داده که می تواند مورد توجه اساتید اندیشه و فکر در حوزه اقتصاد قرار بگیرد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات