۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۵۶۱۳۴۸
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

افزایش جمعیت از مؤلفه‌های مهم در رشد اقتصادی کشور است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه کثرت جمعیت یکی از مؤلفه‌های رشد اقتصادی کشورهای شرقی است، گفت: رشد منفی جمعیت یکی از معضلات اساسی غرب به شمار می‌رود.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در همین حوزه علمیه برگزار شد، گفت: امیر حکمت و بلاغت در کتاب شریف نهج البلاغه می‌فرمایند: یکی از دو راه‌ راحتی و آسایش در زندگی آن است که عیال و افراد تحت تکفل انسان کم باشد و طریقه دیگر تلاش و تدبیر برای تامین معاش است.

وی افزود: مراد از کمبود عیال به تعبیر امروزی همسر نیست بلکه شامل کسانی می‌شود که تحت تکفل انسان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد اضافه کرد: حضرت در این کلام قلت عیال و اعضای تحت تکفل را یکی از راه‌های سهولت و راحتی زندگی می‌دانند اما نمی‌فرمایند که تنها راه آسایش همین راه است بلکه این راهکار در یک شرایط خاص توصیه می‌شود که انسان می‌تواند به اصطلاح امروزی فرزند کمتری داشته باشد تا راحت‌تر زندگی کند.

تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در ادامه اظهار داشت: البته حضرت در فرمایش خویش این مقوله را به عنوان تنها راه تایید نمی‌کنند برهمین اساس آسایش تنها در این سیاست غلطی که طی چند دهه پس از انقلاب عده‌ای به کار بستند و صدمات سنگین ملی بر کشور وارد شد خلاصه نمی‌شود؛ بنابراین راه درست و منطقی همان راهی است که خداوند متعال پیش روی انسان قرار داده است زیرا خداوند تاکید دارد تا انسان فرزندان بیشتری داشته باشد تا شهادتین گوی بیشتری خداوند را عبادت کنند.

رییس شواری حوزه علمیه استان تهران با استناد به کلام پیامبراکرم(ص) که فرمودند: من به کثرت آحاد امتم بر دیگر انبیای الهی افتخار می‌کنم، گفت: گاهی شرایط ایجاب می‌کند که عیال و جمعیت را کم کرد اما براساس کلام امیر انسان زمانی که با تدبیر حیات خود را مدیریت کند با مشکل روبرو نمی‌شود.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه قلت جمعیت گاهی باعث بروز مشکلات می‌شود، اظهار داشت: در سراسر جهان بخصوص در غرب موضوع رشد منفی جمعیت یک معضل اساسی است که با هزار ترفند سعی در رفع این مشکل هستند ولی نمی‌توانند مشکل را حل کنند. اما در شرق که کشورهای پرجمعیتی همچون هند و چین در آن قرار دارد و کشورهای پرجمعیت جهان را تشکیل می‌دهند نه تنها خود را اداره می‌کنند بلکه در اقتصاد جهان نیز تاثیرگذار هستند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه در پایان ادامه داد: کثرت جمعیت یک امتیاز است نیروی کار ارزان و تولید جنس ارزان در کشورهای پر جمعیت سبب شده عملا قدرتهای جهانی را از آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی با ارائه کالای ارزان به چالش بکشانند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات