۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۵۶۱۳۱۸
حجت‌الاسلام ذوالنور در گفت وگو با رسا تشریح کرد؛

جزئیات سفر کمیته هسته ای ایران به چین | چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در ایران آمادگی دارد

رییس کمیته هسته ای مجلس از همکاری هسته ای ایران و چین خبر داد و گفت: چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در ایران آمادگی دارد.
ذوالنور

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور رییس کمیته هسته‌ای مجلس، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ارائه گزارشی از اجلاس همکاری هسته‌ای ایران و چین گفت: محوریت این سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و چین بود که در زمینه‌های مختلف صلح آمیز هسته‌ای انجام شد.

وی ادامه داد: در این اجلاس و سمیناری دیگر که با این موضوع برگزار شد و نمایندگانی از گروه 1+5 شرکت داشتند آقای کمالوندی جانشین دکتر صالحی، معاونان سازمان انرژی اتمی و کارشناسان در سطح گسترده‌ای حضور داشتند.

عضو کمیسیون امنیت ملی که به عنوان نماینده کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس سخنرانی کرده بود، گفت: دکتر خالدی رییس کمیته انرژی‌های نوی کمیته انرژی مجلس نیز حضور داشت؛ افق‌های جدید و مسیرهای همکاری بهتری مورد بحث قرار گرفت و فضای سمینار فضایی بود که امیدهایی به تعمیق روابط در این زمینه و گسترش همکاری‌های بین دو کشور ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به سفر  این کمیته به شانگهای و بازدید از نیروگاه‌های اتمی چین افزود: با مدیران و کارشناسان مربوطه نشست مشترکی داشتیم؛ همچنین تبادل اطلاعات و علاقه دو طرف در زمینه بحث ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، تعامل و انتقال تکنولوژی و مساعدت در این زمینه صورت گرفت که بخش‌هایی از آن‌ها با اعضای حضور 1+5 بود.

وی آمادگی چین را برای برپایی نیروگاه هسته‌ای در ایران قطعی دانست و گفت: مقامات چین در سطوح بالاتر این همکاری را اعلام کردند و می‌توانند در اشل نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های هزار کیلومتر و بالاتر سرمایه‌گذاری کنند؛ چینی‌ها کاملاً آماده‌اند که به صورت فاینانس این کار را انجام دهند. ولی با توجه به شرایط اقلیمی ایران به دنبال نیروگاه‌هایی با اشل کوچکتر هستیم که ممکن است به صورت تلفیقی یا سطوح پایین‌تر چینی‌ها با ما همکاری داشته باشند.

رییس کمیته هسته‌ای مجلس در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا درباره استفاده ایران از کشورهایی مانند چین برای دستیابی به انرژی‌های نوین جهانی گفت: تمرکز این سفر بر انرژی هسته‌ای بود اما درباره انرژی‌های دیگر با کشورهای دیگر هم ارتباط داشته‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم درباره انرژی زمین‌گرمایی، خورشیدی و بادی کاری انجام دهیم منحصر به چین نیست بلکه شرکای دیگری هم وجود دارند؛ البته دولت و مجلس از همکاری با چین استقبال می‌کند.

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به عضویت ایران در ایتر و استفاده از انرژی جدید توکامک‌های هسته‌ای که با جوش هسته‌ای آب اقیانوس‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: انرژی هسته‌ای تنها مختص اورانیوم نیست؛ ایران با عضویت در ایتر با مرکزیت کشور فرانسه به دنبال دستیابی به انرژی‌های جدید و ارزان‌تر است.

وی تصریح کرد: با جدیت در ایتر به دنبال فعال بودن و پذیرفتن مسؤولیت‌هایی در آن هستیم؛ هر چند کشورهایی این مسیر را زودتر شروع کرده‌اند اما ایران به دنبال آن است تا از کشورهای حلقه اولیه این انرژی عقب نماند؛ بنابراین مجلس شورای اسلامی قصد دارد تا با پشتیبانی همه جانبه از دولت در این زمینه سرعت دستیابی به انرژی‌های نو و تجدید پذیر را افزایش بخشد./836/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات