۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۵۶۱۲۶۵
چند خبر کوتاه از بازار نشر؛

از چاپ سوم «لم‌یزرع» تا انتشار کتاب «مستوره»

چاپ بیست و هفتم کتاب «سفر سرخ»، انتشار چاپ سوم «لم‌یزرع» و چاپ داستان‌های کوتاهِ کوتاه دربارۀ عفاف و حجاب از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معرفی کتاب«محمد(ص) پیامبری برای همیشه»  در نماز جمعه ، چاپ بیست و هفتم کتاب «سفر سرخ»، ، انتشار چاپ سوم «لم‌یزرع» و چاپ داستان‌های کوتاهِ کوتاه دربارۀ عفاف و حجاب  از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

«محمد(ص) پیامبری برای همیشه» در نماز جمعه معرفی شد

در آستانۀ مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، کتاب «محمد(ص) پیامبری برای همیشه»، از حسن رحیم‌پور ازغدی در نماز جمعه‌های کشور معرفی شد.

  «آقا ديگر خسته شديم. دورۀ حكومت ديني تمام شده است، عصر ايدئولوژي گذشته است، انقلاب به پايان رسيده است و شعارهاي ديني جاذبه‌اش را از دست داده است، ارزش‌ها فرسوده شده‌اند. جامعه خسته شده است، مردم ديگر خواهان دين نيستند. مردم اگر حكومت ديني را نخواهند، چه كسي را بايد ببينند؟!»

این جملات و امثال آن، حرف‌هایی است که سال‌هاست عده‌ای با عنوان روشنفکری و در فضاي بسيار سنگين تبليغاتيِ داخل و خارج، سعی می‌کنند آن را به مردم و جوانانمان نسبت دهند، اما از جواب دادن به این سؤال مهم طفره می‌روند که واقعاً: چه بايد كرد؟ در اقتصاد چه بايد كرد؟ در سياست داخلي و خارجي چه بايد كرد؟ در قضاوت چه بايد كرد؟ در حوزۀ‌ فرهنگ چه بايد كرد؟ این‌ها همه سؤالاتی است که می‌توانید پاسخ آن را در کتاب «محمد(ص) پیامبری برای همیشه» پیدا کنید. حسن رحیم‌پور ازغدی، پاسخ این پرسش‌ها را بسیار استادانه از لابه‌لای سیرۀ پیامبر اکرم صلی‌ا…‌علیه‌وآله استخراج کرده و در چهار سخنرانی بسیار تأثیرگذار بیان کرده است. کتاب کم‌حجم و خواندنی «محمد(ص) پیامبری برای همیشه» حاصل این سخنرانی‌هاست. برای آشنا شدن با این کتاب بهتر است چند خط از آن را با هم بخوانیم:

“پيامبر اكرم صلی‌ا…‌علیه‌وآله به طبقات محروم و زحمتكش احترام مي‌گذاشت، در برابر مفت‌خورها و انگل‌ها موضع مي‌گرفت. ایشان به ما آموخت كه مسئولان حكومت اسلامي، دولتي‌ها، مجلسي‌ها، دستگاه قضايي در برابر مردم، متواضع و مؤدب سخن بگويند. و از موضع قدرت و سلطه با مردم حرف نزنند. پيامبر صلی‌ا…‌علیه‌وآله فرمود: بخوريد! امّا تنها تنها نخوريد و (بر سر سفره) متفرّق نشويد. اين،‌ منطق اسلام است و پاسخ چه بايد كرد؟ اينهاست… اينها چيزهايي است كه بايد اصلاح بشود. كساني كه مي‌خواهند دين را اصلاح بكنند، بايد خودشان را اصلاح بكنند. كتاب و سنّت، احتياجي به اصلاح ندارد؛ بلكه احتياج به فهم و عمل دارد.”

کتاب همچنین به برخی شبهات که با ژست علمی و با هدف تضعیف و تحریف اعتقاد به نبوت و خاتمیت شایع شده را با بیانی روان و همه‌فهم، به خوبی پاسخ داده است. برای شناخت بهترِ سبک زندگی اجتماعی و سیاسی اسوۀ حسنۀ نبوی، این کتاب خواندنی است و مردم می‌توانند اصول والای حکومت اسلامی را از مسئولان مطالبه کنند

این کتاب از دفتر نشر فرهنگ اسلامی، در طرح ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در نماز جمعه‌های کشور، به‌همت مجمع ناشران انقلاب اسلامی و با همکاری شورای سیاست‌گذاری ائمۀ جمعۀ سراسر کشور در حال اجرا است، معرفی شد.

چاپ بیست و هفتم کتاب «سفر سرخ»

چاپ بیست و هفتم کتاب «سفر سرخ» زندگی‌نامه شهید حسین علم‌الهدی اثر نصرت‌الله محمودزاده از سوی نشر شهید کاظمی منتشر شد.

چاپ اول کتاب «سفر سرخ» سال ۱۳۷۶ منتشر شده بود و چاپ پنجم آن پاییز ۱۳۸۷ منتشر شد که در واقع این کتاب زندگینامه داستانی درباره وقایع، سرگذشت، خاطرات و یادداشت‌های شهید سیدحسین علم‌الهدی است.

این کتاب زوایای مختلف زندگی شهید علم‌الهدی را از کودکی تا آغاز مبارزات انقلاب، از حلقه‌های مطالعاتی تا فعالیت در منطقه و نقش آفرینی به عنوان یک هسته فرهنگی اجتماعی و تا مبارزات دانشجویی در مشهد و سخنرانی در خوزستان و در نهایت جهاد و شهادت در هویزه را برای خواننده بازگو کرده است.

صحنه پردازی‌های دقیق از شکنجه یک کودک خردسال در زندان ستمشاهی تا محیط خانوادگی روحانی تا لحظه‌های حساس نظامی که ویژگی عموم نثرهای محمودزاده است در این کتاب نیز نمود عینی دارد و خواننده را در طول فصل‌های مختلف کتاب بدون وقفه برای به پایان بردن داستان هدایت می‌کند.

در مقدمه کتاب آمده است: «شناخت این افراد بستری است برای ورود به نقاط عطف تاریخ جامعه زیرا اراده آنها است که تاریخ را رقم زده است و سمت و سوی جامعه را تعیین می‌کند.»

نصرت‌الله محمودزاده درباره آشنایی‌اش با این شخصیت نوشته است: «آشنایی با سیدحسین علم الهدی در جبهه سوسنگرد به ویژه هویزه در اوایل حمله عراق به ایران فرصتی شد تا ژرف‌نگری این جوان را کنجکاوانه دنبال کنم. مقاومت او در برابر تانک‌های سرمست عراقی در دشت هویزه نقطه عطف این آشنایی بود. هنگامی که در غروب ۱۶ دی ۱۳۵۹ با جسد آغشته به خونش مواجه شدم فهمیدم این مرد برگ زرینی از تاریخ این دیار خواهد شد.»

کتاب «سفر سرخ» در چاپ بیست و هفتم در ۳۲۰ صفحه با شمارگان ۵ هزار نسخه و قیمت ۱۵ هزار تومان از سوی نشر شهید کاظمی منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

انتشار چاپ سوم «لم‌یزرع» در کمتر از یک سال

انتشارات کتاب نیستان در کمتر از یک سال پس از انتشار رمان «لم‌یزرع» اثر محمدرضا بایرامی چاپ سوم این کتاب را روانه بازار نشر کرد.

«لم‌یزرع» که یکی از بهترین رمان‌های سال ۹۶ به‌شمار می‌رود‌، توانسته جایزه جلال آل‌احمد‌، جایزه ادبی غنی‌پور و جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران را از آن خود کند. محمدرضا بایرامی از جمله نویسندگان موفق ایرانی است که هم خوب مخاطب را می‌شناسد و هم می‌داند به‌فراخور نیاز مخاطب و حال و هوای اجتماعی که در آن نفس می‌کشد چه باید بنویسد،‌ او نویسندگی را در سال‌های پایانی دهه ۶۰ شروع کرد و آثار متعددی از خود به‌جای گذاشت که از مهمترین آن‌ها می‌توان به «کوه مرا صدا زد»،‌» «مردگان باغ سبز»، «پل معلق»، « آتش به‌اختیار» و… اشاره کرد.

بایرامی با کتاب «کوه مرا صدا زد» از قصه‌های سبلان توانست جایزه خرس طلایی و جایزه کبرای آبی سوئیس و نیز جایزه کتاب سال سوئیس را از آن خود کند.

آخرین رمان او «لم‌یزرع»‌ نیز به‌مانند سایر آثار پیشین و موفق بایرامی مخاطب را غافلگیر می‌کند،‌ او در جریان مطالعات درباره تاریخ معاصر عراق و دوران به قدرت رسیدن صدام، آن را دوره‌ای بسیار دراماتیک می‌یابد. اما باز هم برای نوشتن تردیدهایی داشته که با سفر به عراق این تردیدها برطرف و رمان نوشته می‌شود. او این بار زاویه نگاه خود را به‌خلاف سایر آثار نوشته‌شده تاکنون به آن سوی مرز برده و از دید یک جوان عراقی شیعه که دلباخته دختری از اهل‌سنت است به ماجرا نگاه می‌کند.

بایرامی با تکنیکی که پیش از این در آثار سینمایی می‌شد از آن سراغ گرفت، روایت‌های داستانی موازی با خط اصلی داستان را با فلاش‌بک‌هایی داستانی و با تغییر موقعیت و فضای روایت و زاویه دید و راوی صورت داده است، به‌عبارت دیگر او به‌جای انتخاب دیالوگ صرف و روایت از زبان قهرمان داستان، داستانی حاشیه‌ای را در فضای دیگر روایت می‌کند و این اتفاق ساده در تعادل و شناور بودن فضای داستانی و دور شدن از یکنواختی آن بسیار مؤثر است.

شاید بتوان درخشان‌ترین بخش این رمان را پایان‌بندی و فصول پایانی آن دانست که تکلیف قهرمان داستان را به‌نوعی مشخص می‌کند و فرجام پایانی زندگی او را درست در زمانی که احساس می‌کند به آرامش نزدیک شده است مشخص می‌سازد؛ زیبایی روایت این بخش و تصویرسازی‌های زیبای آن را باید شگفت‌ترین بخش این رمان به‌شمار آورد.

داستان‌های کوتاهِ کوتاه دربارۀ عفاف و حجاب

 «از ترکیه یک سوغات آورده بود. برای این که این سوغات را نشان همۀ اهالی کشور دهد. دستور داد مراسم جشنی برگزار کنند. سوغات را هم اول به خاندانش داد. برای همین شمس و اشرف و ملکه روسری هایشان را برداشتند و در جشن دانشسرای مقدماتی حاضر شدند.

دستور داده بود همه ی دختران در جشن بدون حجاب حاضر شوند. می گفت می خواهد یک فرصت استثنایی برای ترقی دختران فراهم کند. بسیاری از دختران از ناراحتی و غم، از ابتدا تا پایان مراسم سرهایشان را به گوشه ی دیوار چسبانده بودند و مدام اشک می ریختند.»

این بخشی از یک داستان کوتاه از کتاب «مستوره» است؛ کتابی که به قلم شبنم نادری و به همت انتشارات تلاوت آرامش وابسته به موسسه فرهنگی هنری کاربردی خیبر چاپ شده است. مستوره شامل ۴۹ داستان کوتاه کوتاه دربارۀ عفاف و حجاب است که در حوزه‌های مختلف فردی و اجتماعی با این موضوع نگاشته شده و ضمن رعایت اختصار، سعی نموده تا علاوه بر خلق یک اثر ادبی، محتوای کاربردی را به مخاطب خود انتقال دهد. این داستانک ها به صورت هدفمند نوشته شده و قصد دارد در قالب داستان به موضوعات و شبهات رایج در حوزه عفاف و حجاب بپردازد.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: «مجموعه پیش رو به سببب پاسداشت وجود نازنین تمام زنان نگارش یافته است. آنان که بار هدایت و تربیت نسل های آتی را به دوش می کشند… .»

این کتاب را می توانید با قیمت ۵۵۰۰ تومان از کتاب فروشی های معتبر در سراسر کشور تهیه کنید./۹۹۸/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات