۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۵۶۱۱۴۷
لاله افتخاری:

ارتقای کیفیت محصولات راه جلب اعتماد مردم/ تولیدات رقابت‌پذیر حمایت شوند

نماینده سابق مجلس برخی از مؤلفه‌های ضروری برای رونق بازار داخلی را برشمرد و ارتقای کیفیت محصولات ایرانی از سوی تولیدکننده‌ها را مهمترین مؤلفه برای برگرداندن اعتماد مردم نسبت به محصولات داخلی توصیف کرد.
لاله افتخاری

لاله افتخاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره مؤلفه‌های حمایت از کالای ایرانی نکاتی کارشناسی را مطرح کرد و اظهار داشت: در حقیقت حمایت بایستی به‌صورت همه‌جانبه و برای آحاد مردم جامعه از طرف مسئولان و مردم انجام شود.

مردم و مسئولان مخاطبان رهبر انقلاب

وی خطاب رهبر انقلاب را بیشتر نسبت به مردم دانست و بیان کرد: خطاب رهبر معظم انقلاب در حمایت از کالای داخلی بیشتر به مردم بود و در کنار مردم مسئولان را مورد خطاب قرار دادند؛ یعنی در این جا خود مردم هستند که با مطالبه نیازهای خود از تولیدکنندگان توانایی گرم نگه داشتن بازار داخل را دارند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: هم‌چنان که چین و دیگر کشورها به مطالبات دیگر کشورها توجه کردند و سپس مطابق با نیازها به تولید پرداختند، در ایران هم بایستی تولید براساس مطالبات مردم صورت گیرد.

وی پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه را یکی از مؤلفه‌های حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: امروز مشاهده می‌شود که مخترع و مبتکر ایرانی طرحی را ارائه می‌کند که نیاز جامعه نیست؛ از این‌رو با پاسخ مناسبی از طرف مصرف کننده روبرو نمی شود؛ بنابراین پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه یکی از مؤلفه‌های جامعه برای تولیدکنندگان است.

لزوم حمایت همراه با برنامه‌ مسئولان

وی وجود برنامه‌ریزی دقیق برای حمایت از تولید داخلی را لازم دانست و گفت: مسئولان باید با برنامه‌ریزی دقیق از تولید کالایی حمایت کنند  که برای مردم ضرورت دارد که موجب عدم وابستگی می‌شود و می‌تواند بازار خوبی در ایران داشته باشد، یعنی بدون برنامه حمایت نکنند.

استاد دانشگاه در ادامه افزود: بایستی برنامه حمایتی ویژه‌ای برای کالاهایی که از اولویت بیشتری برای مردم برخوردار است صورت گیرد و دولت رویکرد حمایتی خود را نسبت به این موارد با تشویق، ارائه مشورت و بازاریابی داخلی و خارجی تقویت کند تا در نهایت موجب افزایش تولید ملی شود.

وی با بیان این‌که حمایت از کالای داخلی بایستی از دو جنبه مادی و معنوی برخوردار باشد، تصریح کرد: تولید داخلی نباید صرفا در بحث پوشاک و لباس در نظر گرفته شود، در بحث مایحتاج روزمره مردم از امثال چای و برنج گرفته تا میوه، پوشاک و لوازم خانگی بایستی برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد.

عدم حمایت مسئولان از ارائه خدمات

افتخاری یکی از دلائل رونق در بازار ایرانی را نبود حمایت مسئولان از ارائه خدمات دانست و ابراز داشت: کار و تولید ایرانی در حقیقت از طریق حمایت از خدمات صورت می‌گیرد، عدم حمایت شایسته از برخی خدمات در ایران مشاهده می‌شود، حال آن‌که در چین به‌دلیل ارئه خدمات ارزان کارگر، بسیاری از کارخانه‌های بزرگ دنیا بدون هیچ پشتوانه فکری احداث شده است، این کشور با ایجاد اشتغال و بازاریابی درست توانست صادرات خود را رونق ببخشد.

وی با تأکید بر ضرورت الزام بخشیدن به قوانین حمایت از کالای داخلی بیان کرد: مسئولان باید با الزام بخشیدن به قوانین موجود در زمینه حمایت از تولید داخلی به اجرای جدی آن کمک کنند قوانینی مانند حمایت از تولید رقابت‌پذیر که مبتنی بر حمایت از کالای ایرانی و اصل 44 قانون اساسی است.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: مردم و مجلس بایستی بر حسن اجرای قوانین از سوی دولت نظارت داشته باشند، وجود مراکزی برای گزارش تخطی مسئولان از سوی مردم ضروی است.

وی در ادامه با تقدیر از حمایت‌های انجام شده توسط صداوسیما از تولید داخلی گفت: صدا و سیما برای حمایت از کالای داخلی اقداماتی را آغاز کرده است، این اقدامات نباید صرفا در ابتدای سال، مقطعی و به چندکالای محدود شود، دایره این حمایت بایستی تمام محصولات ایرانی حتی مواد اولیه مانند صنایع پتروشیمی و گیاهان دارویی را نیز دربرگیرد.

ضرورت بسته‌بندی جذاب کالاهای داخلی

استاد دانشگاه از عوامل ایجاد رغبت مشتری به کالاهای داخلی را بسته‌بندی جذاب عنوان کرد و بیان کرد: متأسفانه در مسأله بسته بندی محصولات اقدامات جدی صورت نمی‌گیرد، بههمین خاطر به نتیجه نمی‌رسد و مردم هم رغبت به برخی از این محصولات پیدا نمی‌کنند و برای تولیدکننده و کشاورز به‌صرفه نیست.

وی در پایان دیگر مؤلفه حمایت از کالای ایرانی را اعتماد مصرف کننده به تولید‌کننده دانست و تأکید کرد: قانون استاندارد بایستی به‌صورت دقیق اجرا شود تا مردم با آسودگی خاطر و اعتماد کامل بتوانند از کالای داخلی استفاده کنند و تولید کننده داخلی هم با در دست داشتن استاندارد تشخیص می‌دهد که محصول خود را با چه نُرمی تولید کرده و به بازار عرضه کند./۸۷۶/ت۳۰۲/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات