۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۶۱۱۳۸
حجت الاسلام گواهی مطرح کرد؛

آیا استفاده از کالای ایرانی ثواب دارد؟

کارشناس مسائل شرعی گفت: شعار سال راهبردی است که رهبر انقلاب برای حفظ و پیشرفت کشور مطرح می کنند از این رو بر همگان لازم است که نسبت به این موضوع توجه خاص داشته باشند.
حمایت از کالای ایرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام گواهی کارشناس مسائل شرعی امروز در بخش بیان احکام شرعی نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال 97 به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: سؤال مطرح می شود که فرمایشات رهبر انقلاب درباره خرید کالاهای ایرانی فتوا محسوب می شود و حرمت شرعی دارد یا این که توصیه محسوب می شود؟

وی افزود: اگرچه این فرمایش یک فتوا نیست اما یک توصیه هم به نمی رود، شعار سال راهبردی است که رهبر انقلاب برای حفظ اقتصاد و پیشرفت کشور مطرح می کنند از این رو بر همگان لازم است که نسبت به این موضوع توجه خاص داشته باشند.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: سؤال بعدی این است که آیا خرید کالای ایرانی ثواب دارد؟ در پاسخ باید گفت که اگر برای پیشرفت کشور و تحول در نظام اقتصادی آن و برای اطاعت از فرمایشات رهبری باشد قطعا انسان ثواب می برد.

وی در پاسخ به این که آیا کالاهای تولید داخل که تحت لیسانس کشورهای دیگر هستند حکم خرید کالای داخلی را دارد یا خیر، ادامه داد: خرید این کالا در حکم تولید داخلی است و ایرادی ندارد، سؤال شده برخی از لوازم و قطعات ساخته کشورهایی هستند که همواره با ایران دشمنی دارند و در چنین چگونه باید عمل کرد؟ جواب این است که در چنین شرایطی خریدن آن کالاها جایز نیست و حرمت شرعی دارد.

حجت الاسلام گواهی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که اگر پزشک توصیه به داروی خارجی کرده باشد اما مشابه داخلی آن وجود داردتکلیف چیست؟ ابراز داشت: اگر داروی ایرانی کار داروی خارجی را انجام می دهد اشکالی ندارد و فرمان پزشک بر زمین گذاشته نشده و به کشور هم کمک می شود.

وی درباره حکم شرعی قاچاق کالا عنوان کرد: خرید و فروش هر چه که قانون قاچاق را داشته باشد شرعا حرام بوده و استفاده آن جایز نیست، وقتی که دولت نرخ تعیین و اعلام کرده که بیش از فلان مقدار نمی توان نگهداری کرد و کسی بر خلاف آن عمل کند شرعا اشکال دارد چون قوانین بر هم می ریزد.

کارشناس مسائل شرعی با اشاره به سؤال دختری از رهبر معظم انقلاب درباره تهیه جهیزیه از کالای ایرانی خاطرنشان کرد: خانمی از رهبر انقلاب سؤال کردند که پدر و مادر او در حال تهیه جهیزیه از کالای خارجی هستند در حالی که وی اصرار بر استفاده از کالای ایرانی دارد و تکلیف را جویا شده است، رهبر انقلاب در پاسخ فرمودند که درود خدا و احسنت بر شما که کشور خود را دوست دارید و در جهت پیشرفت به اقتصاد کشور فکر می کنید اما باید کاری کرد که پدر و مادر آسیب روحی نبییند و توصیه های لازم را داشته باشید.

وی اضافه کرد: اگر هر کدام از ما امسال به همین فتاوا توجه کنیم که نظر همه مراجع نیز نسبت به این موضوه همین است قطعا بارقه امید برای همه جوانان بیکار و چرخه اقتصادی که امروز نیمه تعطیل است خواهد بود، تولیدکنندگان نیز باید در کیفیت تولیدات توجه کنند./۱۳۲۳/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات