۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۵۶۱۰۷۳
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

طلاب دروس حوزوی را در جامعه جریان سازی کنند | نباید مطالب در حوزه حبس شود

استاد حوزه علمیه گفت: فقهای بزرگ بر درس هایی مانند مکاسب محرمه که در حوزه خوانده می شود سرمایه گذاری علمی کردند اما این مسائل در حوزه ها حبس شده و جریانی در جامعه ایران ندارد.
حجت الاسلام انصاریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد حوزه علمیه در مراسم عزاداری شهادت امام کاظم(ع) که با حضور حضرت آیت الله وحید خراسانی در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به اهمیت روایات گفت: هنر امامت این است که حقایق تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت را برای همه انسان ها در روایات می گنجاند.

وی افزود: علم امام یقینا طبق روایات بسیار معتبر اهل بیت(ع) علم پیامبر است، وقتی امام با انسان ها با امام حرف می زند در واقع خداوند از گلوی امام سخن می گوید، هیچ ظرفی در عالم هستی گسترده تر از وجود امام نیست و هیچکس عمق بینی انبیا و ائمه را ندارد.

استاد حوزه علمیه اظهار داشت: اگر برپاکنندگان مکتب نحس سقیفه و مکتب آلوده اموی و عباسی نبودند جهان امروز از دانش بی نظیری از اهل بیت(ع) استفاده می کرد که در تاریخ سابقه ندارد، گناه این گروه ها جز برای خدا برای احدی قابل ارزیابی نیست.

وی ادامه داد: گناه این گروه ها کشتن امام، علم، عقل و فهم بوده است، این گروه ها مردم را به اشد جهل کشیدند، اگر انسان به روایات دل دهد متوجه می شود که علم والایی در اهل بیت(ع) وجود دارد، در روایات باید نور امام و مقام عصمت و ولایت را دید.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این که هیچ تبرکی در عالم هستی مانند آثار اهل بیت(ع) وجود ندارد که در انسان نفوذ کند، ابراز داشت: مبلغان باید مراقب باشند که عمر مردم را تلف نکنند از این رو باید برای مخاطبان معارف قرآن و اهل بیت(ع) را تبیین کنند.

وی عنوان کرد: امتحان انسان در دنیا عبادات، ترک گناه، تقوا و درست کاری است که اگر انسان تن به این امتحانات ندهد رفوزه ابدی خواهد شد و اگر تن به ابتائات الهی دهد قبول ابدی می شود، دنیا میدان مسابقه است که انسان باید کاری کند تا برای بعد از این میدان توشه به دست آورد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: کسی که خدا، نبوت، ولایت اهل بیت(ع) و معاد را باور کرد دچار خسران نمی شود، انسان باید از نعمت ارزشمند خود برای عبادت حق و خدمت به خلق استفاده کند، خداوند بهترین خریدار جان و مال مؤمنان است و وعده داده که بهای آن را نیز می دهد.

وی اضافه کرد: اگر انسان عمر خود را در برابر حرارت کثیف و کدر ماهواره ها و همراه ها قرار دهد مانند قرار دادن یخ در برابر آفتاب است، بزرگان دین از همین عمر برای خدمت به دین و مردم استفاده کردند و در بالاترین درجات قرار گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این که انسان باید عمر خود را هزینه امور ماندگار و باقیات الصاحات کند، گفت: بر اساس روایت انسان باید عمر خود را به چند دسته تقسیم کند، بخشی باید برای بندگی واقعی و عبادت حقیقی باشد.

وی افزود: مؤمن با نور اهل بیت(ع) زندگی می کند از این رو بیان می شود که اگر مؤمن نام مبارک امام حسین(ع) را بشنود انقلاب روح پیدا می کند، این نور در زمان مرگ در زمان مرگ، برزخ و قیامت برای انسان کار می کند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که بخش دیگر عمر باید برای اداره امور زندگی اختصاص داده شود، اظهار داشت: انسان باید برای کسب مال حلال تلاش کند و خداوند هیچ حرامی را جزو لیست رزق خود قرار نداده است، ربا، رشوه و اختلاس و دزدی از بیت المال روزی خداوند نیست.

وی ادامه داد: ابتدا لقمه انسان باید پاک باشد و سپس عبادت کند، با نجاست مال حرام نمی توان عبادت کرد، فقهای بزرگ بر درس هایی مانند مکاسب محرمه که در حوزه خوانده می شود سرمایه گذاری علمی کردند اما این مسائل در حوزه ها حبس شده و جریانی در جامعه ایران ندارد و باید برای به جریان انداختن حلال و حرام تلاش کرد تا مردم از حرام فرار کنند و به حلال خالص روی بیاورند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان تببین حلال و حرام و آثار آن برای جامعه را وظیفه حوزویان دانست و ابراز داشت: مبلغان باید بر بحث حرام و حلال مالی سرمایه گذاری سنگین انجام دهند؛ بخش دیگر عمر انسان مربوط به معاشرت با برادران دینی می شود.

وی عنوان کرد: برادران دینی کسانی هستند که انسان را دوست دارند و بدی های او را گوشزد می کند که برطرف شود، کار و رفتار برادر دینی باید انسان را به یاد خدا بیندازد، او را متوجه آخرت کند و بر علم انسان بیفزاید.

استاد حوزه علمیه بخش دیگر تقسیم بندی عمر را تفریح و لذت بدون آلوده شدن به حرام دانست و خاطرنشان کرد: باید لذت پاک و مورد رضایت الهی  در برنامه انسان باشد./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات