۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۵۶۱۰۶۸
مدیرکل دفتر تالیف کتب آموزش و پرورش:

تلاش آموزش و پرورش انتقال با ظرافت معارف دینی به دانش آموزان است

امانی با بیان این که آموزش و پرورش تلاش کرده که معارف دینی را با ظرافت به دانش آموزان منتقل کند، شایعه توجه نکردن این وزارتخانه به امور معارفی و قرآنی را نادرست خواند.
امانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود امانی مدیرکل دفتر تالیف کتب آموزش و پرورش در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که دو برنامه تولید برنامه ها و تولید کتاب های درسی در حوزه کاری ما قرار داد، گفت: از زمانی که اسناد تحولی و برنامه درسی ملی به وجود آمد رویکرد حاکم بر برنامه ها فطرت گرایی توحیدی و رویکرد فرهنگی تربتی است.

وی افزود: سعی کردیم که این رویکرد را در تمام برنامه های درسی اجرایی کنیم، در کتاب دینی 4 محور اصلی انتخاب شده که شامل اعتقادات، احکام، اخلاق و سیره پیشوایان دینی می شود که جدای از بحث آموزش قرآن کریم است.

امانی با بیان این که در هرکدام از برنامه ها سیر منطقی و ملایمی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: به عنوان مثال در باب اعتقادات در دوره اول ابتدایی هدف را این قرار داریم که دانش آموزان از خداوند متعال 4 صفت مهربانی، بخشندگی، دانایی و توانایی را در ذهن داشته باشند تا در نتیجه این آشنایی احساس امنیت خاطر کنند.

وی ادامه داد: وقتی دانش آموزان وارد دوره دوم ابتدایی می شوند چارچوب اولیه اصول عقاید را فرا می گیرند تا تعلق خاطری پیدا کنند، وقتی دانش آموزان وارد دوره اول متوسطه می شوند بحث چارچوب کلی معارف دینی مطرح می شود که هدف هویت یابی دینی است.

مدیرکل دفتر تالیف کتب آموزش و پرورش با بیان این که در دوره دوم متوسطه که سه سال پایانی به شمار می رود وجه استدلال دین غلبه پیدا می کند، ابراز داشت: هدف این است که وقتی دانش آموزان به پایان دوران مدرسه می رسند در برابر شبهات و سؤالات احساس بتوانند احساس صیانت و دفاع از دین را پیدا کنند.

وی عنوان کرد: وجه غالب محتوا در دوره دوم متوسطه وجه استدلالی است که از متون شهید مطهری با بیان روز استخراج شده است، در کنار این موارد به صورت عمیق تلاش کردیم که از بستر سایر دروس برای تعلیم و تربیت دینی استفاده کنیم.

امانی خاطرنشان کرد: امسال کتابی به عنوان انسان و محیط زیست تدوین شد که 7 مبحث اصلی محیط زیست در آن وجود دارد، مؤلفان با خوش ذوقی و اعتقاد آیاتی را با موضوعات درسی بیان کردند که می تواند بار محتوایی و معنایی داشته باشد و در پایان دروس نیز برنامه ای تحت عنوان تدبر در آیات وجود دارد که درباره ارتباط آیه با موضوع درس اندیشیده می شود.

وی اضافه کرد: تلاش کردیم با ظرافت هایی معارف دینی را به دانش آموزان منتقل کنیم تا روح پژوهشگری همراه با استدلال شکل گیرد؛ همچنین کتاب هایی درباره پیشگیری از اعتیاد و مدیریت خانواده و سبک زندگی و  نوشته شده که با رویکرد دینی است.

امانی با اشاره به برخی شبهات درباره عدم توجه به معارف دینی و قرآنی در مدارس گفت: این امر واقعیت ندارد، به دلیل تغییرات در پایه ها 9 ساعت از کل آموزش باید پیدا می کرد و حدود 20 ساعت هم باید دروس جدید اضافه می شد که 30 ساعت باید از دروس کم می شد تا برنامه ها عملی شود.

وی افزود: از مجموع دینی و قرآن دوره های تحصیلی تنها یک ساعت کاهش پیدا کرد در حالی که از ادبیات فارسی 3 ساعت و در زبان انگلیسی 4 ساعت کم شد تا فضا برای ارائه معارف دینی فراهم باشد، ما هیچگاه از محتوا نکاستیم./1323/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات