۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۵۶۱۰۵۷
آیت الله علم الهدی:

شیوه مبارزه امام هفتم الگوی مناسبی برای مقابله با مستکبران است

امام جمعه مشهد گفت: در حوزه مبارزه و جهاد امام کاظم(ع) آنچنان در موضع جدیت قرار می گیرد که مبارزه با حکومت غاصب را ۱۴ سال ادامه می دهد و اگر امام هفتم ما از چنین روحیاتی برخوردار است عنصر مجاهد و مبارز با جریان استکبار باید این چنین به مبارزه بپردازد.
آیت الله علم الهدی | دومین اجلاسیه کمیسیون تخصصی شورای عالی حوزه علمیه خراسان

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی ظهر امروز در جمع عزاداران حرم مطهر رضوی، گفت: توجه به اصل مبارزه با ظلم در سیره سیاسی ائمه بهترین راهبرد برای زندگی سیاسی ما خواهد بود.

وی افزود: همه ائمه اطهار بعد از وجود مقدس امیرمومنان تا امام حسن عسکری(ع) و قبل از غیبت کبری در سیره سیاسی خود عنصر مشترک جهاد و مقابله با غصب حکومت را قرار می دادند و مدیریت جامعه دینی را دست داشته اند.

امام جمعه مشهد با بیان این که ائمه اطهار متناسب با شرایط سیاسی زمان خود از امکانات و ظرفیت های سیاسی زمان استفاده می کردند، خاطرنشان کرد: امامان معصوم در تمام عمر خود جریان جهاد و مبارزه با حکومت غاصب را در سیره سیاسی خود حفظ و حراست می کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اذعان کرد: عنصر مبارزه با حکومت غاصب در زندگی سیاسی موسی بن جعفر(ع) خیلی روشن تر و شفاف تر بود و این گونه نبوده که ائمه معصومین ما در مقابل حاکمیت های ظالمانه و حکومت های غاصب که برخلاف اراده و مبانی دینی و فکری مردم با تکیه بر شمشیر براین جایگاه مسلط شدند این حکومت ها سکوت کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: بعضی جنین می پندارند که به جز امام حسین(ع) دیگر ائمه اطهار در مقابل حکومت های غاصب یا سکوت کرده اند یا تسلیم شرایط سیاسی حاکم بوده اند اما مبارزات با جریان حاکم متفاوت بوده است به این گونه که گاهی این مبارزه به صورت پنهانی ادامه پیدا می کرد و گاهی خود امام معصوم در جبهه مبارزه با دشمن قرار می گرفت.

وی با اشاره به شیوه های مبارزه امام هفتم با حکومت غاصب ابراز کرد: وجود مقدس امام هفتم در ابتدا با نفوذ نیروهایی در دستگاه خلافت سعی براین داشت که نظام حکومتی و مدیریت نظام غاصب را تحت تاثیر منویات و معارف خودشان قرار دهند و به عناوین مختلف و در عرصه های گوناگون امام در مقابل حکوت می ایستد و در بعضی از موارد این ایستادگی شکلی علنی به خود می گرفت.

آیت الله علم الهدی افزود: گاهی امام حکم جهاد و مقاومت را طوری اعلام می کرد که بعضی می پنداشتند امام در مقابل حاکمیت غاصب سکوت کرده است و به ظلم تن داده است در صورتی که اصل مطلب این گونه نبوده است و حتی در جایی امام در مقابل حکومت غاصب به طور علنی فتوای جهاد دادند و جنگیدند و غاصب بودن بودن حکومت عباسی را رسما اعلام کردند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: پس از به حکومت رسیدن خاندان عباسی و تکیه زدن این خاندان بر اریکه قدرت و روا داشتن ظلم بر ائمه اطهار دیگر کسی برای یادآوری روا شدن ظلم به خاندان ائمه اطهار به سراغ خاندان بنی امیه نرفت و هارون با ایجاد توطئه ای قصد گرفتن جلوه معصومیت و مظلومیت این خاندان داشت که این عمل او با ذکاوت امام هفتم خنثی شد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: در حوزه مبارزه و جهاد امام آنچنان در موضع جدیت قرار می گیرد که این مبارزه را 14 سال را ادامه می دهد و اگر امام هفتم ما از چنین روحیاتی برخوردار است عنصر مجاهد و مبارز با جریان استکبار باید این چنین به مبارزه بپردازد.

 وی در پایان سخنان خود گفت: ما باید در همه دوران ها و با تمام توان خود با دشمن به مبارزه بپردازیم چرا که نمی شود در یک عرصه با دشمن مماشات کنیم و در عرصه دیگر با دشمن بجنگیم و باید به این مبارزه ادامه دهیم به عنوان این که امام هفتم ما موسی بن جعفر(ع) است./۸۶۱/پ202/ب1

ارسال نظرات