۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۶۰۸۹۶
در مدرسه علمیه امام کاظم؛

نخستین دوره درس خارج فقه فناوری‌های نوین آغاز شد

نخستین جلسه درس خارج فقه فناوری‌های نوین با عنوان فقه فضای مجازی، با ارائه حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) آغاز شد.
درس خارج فقه فضای مجازی حجت الاسلام شهریاری درس خارج فقه فضای مجازی حجت الاسلام شهریاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، امروز در نخستین جلسه درس خارج فقه فناوریهای نوین که در مدرس 27 مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در بیستم فروردین ماه سال جاری در جمعی از مسؤولان نظام بر اهمیت حریم خصوصی و حفظ امنیت اطلاعات کاربران این فضا تأکید داشتند.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ مسؤولان باید امنیت و حریم داخلی مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلی مردم «حرام شرعی» است و نباید انجام شود. متصدیان کار در دستگاه‌‌های دولتی و قضایی مراقبت کنند تا حریم داخلی زندگی مردم و اسرار آنها محفوظ بماند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ابراز داشت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت حریم خصوصی، بحثی است که ما در بخش نخستِ درس خارج فقه فناوری‌های نوین با عنوان فقه فضای مجازی بحث خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بر اساس مشکلاتی که شبکههای اجتماعی خارجی به ویژه شبکه اجتماعی تلگرم در ماههای اخیر به وجود آوردهاند، نظام بر آن شد تا با تقویت شبکههای اجتماعی داخلی، یک شبکه اجتماعی با ثبات، مستحکم و پرقدرت در اختیار آحاد مردم قرار دهد.  

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دشمنان جمهوری اسلامی ایران تمام امکانات خود را بسیج کردهاند تا بگویند جمهوری اسلامی ایران توان ایجاد یک شبکه اجتماعی مستقل را ندارد.

وی افزود: دشمنان برای رسیدن به مقاصد شوم خود، راههای گوناگونی را طی کردهاند، از جمله آن که مردم را هراس میدهند بر این که اگر وارد شبکههای اجتماعی ایرانی شوند، تمام اطلاعات شان در اختیار دستگاههای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار میگیرد.

این استاد حوزه با بیان این که پیش از آغاز بحث، توضیح مقدمهای با 9 محور ضروری به نظر میرسد، عنوان کرد: سبک زندگی، قلمرو علم فقه و تفاوت علم فقه با فقه و اخلاق، حوزه فناوری، گسترده شدن دانش بشری، تحولات فناوری، تأثیر نهادهای مدنیت جدید در عصر کنونی، فقه سنتی و پرسشهای جدید و دو وظیفه عالمان دینی 9 محوری است که در مقدمه بحث خواهد شد.

وی با اشاره به مفهوم سبک زندگی، گفت: سبک زندگی به معنای شیوه و نحوه حیات و راه و رسم زندگی کردن یک شخص یا یک جامعه است.

معاون رییس قوه قضاییه ادامه داد: کارهایی که از ما در طول شبانه روز سر میزند به ویژه اگر تبدیل به یک عادت شده یا استمرار یافته باشند، داخل در سبک زندگی ما هستند.

وی حوزه قلمرو علم فقه را سبک زندگی دانست و اظهار داشت: علم فقه یکی از پایههای اصلی سبک زندگی ما را تعیین میکند، چرا که فقه در بابِ أَفعال و رفتارهای اختیاری انسان بحث میکند.

حجت الاسلام والمسلمین شهریاری ابراز داشت: یکی از مسؤولیتهای علم فقه آن است که تکلیف رفتارهای مردم را در سبک زندگی از حیث احکام شرعی مشخص کند.

وی با بیان این که هر علمی یک موضوع و یک محمول دارد و مسأله علم نیز از موضوع و محمول تشکیل می‌شود، تصریح کرد: در مباحث فقهی و اخلاقی از فعل و رفتار اختیاری انسان بحث می‌شود، از این رو رفتار اختیاری انسان موضوع علم فقه و موضوع علم اخلاق قرار می‌گیرد.  

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌ قضائیه اضافه کرد: اخلاق قاعدتاً در رابطه با کارهای شخص(وصف جسمانی) همچون شجاعانه، حلیمانه، سخاوتمندانه، مهربانانه، خشمگینانه یا بزدلانه و همینطور در مورد اوصاف نفسانی همچون شجاعت، حلم، سخاوت، مهربانی و رأفت بحث میکند.

گفتنی است، درس خارج فقه فناوری های نوین هر هفته چهارشنبه و پنجشنبه ها از ساعت ۱۲ الی ۱۳ در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار می شود. /878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات