۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۵۶۰۸۶۷
یادداشت؛

رفتار حرفه‌ای در مواجه با "فناوری"

یکی از اشتباه های پررنگ در استفاده از دنیای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی این است که برخی برای پر کردن تنهایی های خود به سراغ این فضا می روند در حالی که با غرق شدن در چنین فضایی، تنهاتر می شوند.
مدیریت فناوری

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابراهیم اخوی روان شناس و مشاور خانواده در یادداشتی به بررسی مسأله «مدیریت فناوری» پرداخته است که متن کامل آن در زیر تقدیم شما خوانندگان محترم می شود:

مدیریت نو

با افزایش شاخ و برگ های زندگی نوجوانی، هر روز یک رشته مدیریت جدید هم به این دوره زندگی افزوده می شود. این روزها، دوستان نوجوان شما تلاش زیادی می کنند تا دنیای پر هیجان فناوری را مدیریت کنند، عده ای در این کار نمره بالا و گروه دیگری نمره اندکی به دست می آورند. برخی هم اعتقادی به مدیریت ندارند و خود را به دست شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و بازی های آنلاین می سپارند تا هر چه بادا بادا نمی دانم شما که این مطلب را مطالعه می کنید در کدام گروه قرار دارید ولی می دانم که انقدر مهم و محترم هستید که خود را دریست در اختیار این دنیای جدید قرار ندهید بلکه تلاش کنید تا دنیای مجازی را در خدمت خود بگیرید و استفاده های مفیدتان را از این فضا فن آورانه داشته باشید. اگر درست حدس زدم، پس در ادامه مسیر با ما همراه باشید.

تازه های دوست داشتنی

برای هر چیز تازهای لذت ویژهای وجود دارد. این جمله از قدیم سر زبان ها بوده و هست و اتفاقا غول های فناوری در دنیا، بیشترین همتشان را روی همین اصل گذاشته اند و امروزه با سرمایه گذاری میلیاردی دنبال این هستند که هر روز چیز تازه ای را برای عرضه داشته باشند تا جذابیت شان همچنان پابرجا بماند و می دانند که آدم ها برای این لذت ها هزینه می کنند. فرمول ساده ای است: من سرمایه گذاری می کنم تا جدید باشم و می دانم که هر چیز جدیدی لذت بخش است و دیگران برایش پول خرج می کنند. پس من با تازه بودنم، پول زیادی به دست خواهیم آورد. این قانون کار دنیای تکنولوژی است که خیلی از نوجوان ها از آن بی خبرند و به همين دليل، ناخواسته قلکی می شوند برای سرمایه داری و بخش زیادی از هزینامهای شخصی شان را سمت این تازه ها سرازیر می کنند، بدون آنکه هدف مشخصی داشته باشند.

مشتری آگاه

قانون بازار این است که مشتری باید آگاه باشد. شما مشتری جدی دنیای فناوری هستید و اگر با اطلاعات کافی وارد این بازار شوید، ضرر کمتری خواهید کرد ولی اگر جوگیر دوستان و اطرافیان خودتان شوید، پول، زمان و استعداد زیادی را پای این ناآگاهی خواهید گذاشت. لازم است بدانید از دنیای مجازی چه می خواهید، این خواست های شما به چه میزان است و چه کمکی به شما برای رسیدن به هدفهای مهمتان می کند. سوالات دشواری نیست، می توانید با کمی تامل جواب خودتان را بدهید.

قرار است دنیای جدید برای شما فقط سرگرم کننده باشد یا بخشی از نیاز شما به اطلاعات نو را افزایش دهد؟ آیا از طریق این بسته اطلاعات نامحدود در دنیای مجازی، شما قدرت دانشمند شدن را به دست می آورید یا فقط تماشاچی بارش مطالب تو بر مغز و ذهن تان خواهید بود؟ از حضور در شبکه های اجتماعی چه چیزهایی به دست می آورید و کدام یک از داشته های خودتان را از دست می دهید؟

خویشتن بانی

هر کسی مراقبه خودش است و ما به این می گوییم: خویشتن بانی. داشتن چنین ویژگی در نوجوانی، یک سرمایه است و باعث می شود اسیر خواسته های بی انتها نشویم. همچنین سیدبه کنترل رفتارهای فناورانه ما می شود. شاید اگر چنین کنترلی نداشته باشیم، دل مان بخواهد ساعتها بای بازی های آنلاين و شبکه های اجتماعی یمانیم و به تمام مسائل مهم زندگی خود بی توجه شویم. مراقبت معنوی نیز به اینخویشتن بانی افزوده می شود. شما می دانید که پارسایی و پرهیز از گناه مثل ارتباط با نامحرم تنها در دنیای واقعی نیست؛ بلکه در دنیای مجازی هم ما مجاز به ارتباط عاطفی و دردسرساز با جنس مخالف نیستیم. همچنین مجاز نیستیم به هر جایی سرک بکشیم و دیدنی های غیر مجاز را مشاهده کنیم.

رفتار حرفه ای

داشتن رفتار حرفه ای در دنیای جدید، یعنی مهارت کافی برای استفاده بیشتر را داشته باشیم. گوشی های هوشمند قابلیت های مفید زیادی غیر از سرگرمی دارند که می توانند بخشی از رفتار حرفه ای شما را تشکیل دهند. داشتن سیر مطالعاتی از نسخه های فناوری کتاب های خوبی یکی از این پیشنهادهاست، همچنین یادگیری امکانات مفيد در حوزه فناوری و آشنایی با نرم افزارهای کاربردی و سودمند در مسیر تحقق هدفهای شما، می تواند ذائقه بهتری در استفاده از آن به شما داده و میزان بهره مندی تان را افزایش دهد. در این صورت، سرزنش کمتری از سوی خودتان و خانواده به سمت شما سرازیر می شود و در کنار آن می توانید دستاوردهای مقیدتان را به دوستتان خودتان نیز منتقل کنید.

تن های تنها

یکی از اشتباه های پررنگ در استفاده از دنیای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی این است که برخی برای پر کردن تنهایی های خود به سراغ این فضا می روند در حالی که با غرق شدن در چنین فضایی، تنهاتر می شوند و لذت ارتباط مستقیم را از دست می دهند. با ادامه این مسیر مینازی، مهارت های ارتباطی ما هر روز کمتر شده و به دنبال آن رعیت ارتباط گیری واقعی به حداقل می رسد تا جایی که ممکن است از حضور ساده در یک جمع خوشمان نیاید و بهانه های زیادی برای فرار از یک مهمانی جور کنیم. فضای مجازی برای پر کردن تنهایی ما ساخته نشده و روح تشنه ما نیازمند ارتباط گیری با آدم های خوب و دوست داشتنی اطرافمان است.

عینک خوش بینی

گاهی لازم است از خوش بینی زیادی نسبت به سوغاتی های وارداتی دست برداریم. اعتماد بیش از حد به دنیای فناوری و دل سپردن به همه پیشنهادهای این فضا، باعث می شود از اشکال های آن صرف نظر کنیم و زبان های جدی ببینیم. خیلی از نوجوان ها با وابستگی نسیت به تلفن های همراه خودشان، استعدادها و اهداف مهم شان را از یاد بردند، اخلاق شان به سمت بی حوصلگی رفت، معنویت شان با کندی زیاد روبرو شد و در پذیرش مسئولیت های خود با اراده ضعیفی طرف حساب شدند که فکرش را هم نمی کردند. کمی هم نگاه منتقدانه به ابزار های روز داشته باشیم تا از زبان های بعدی جلوگیری کنیم. حتی پیشنهاد می کنم خودتان را در جایگاه کسی بگذارید که قرار است از این امکانات برای نوجوانان سرزمین خودش آماده کند. فکر کنید شما چه کمکی می توانید برای ارائه اطلاعات بهتر و مناسب تر برای همسال های خود داشته باشید؟/841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات