۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱
کد خبر: ۵۶۰۸۱۵

چند خبر از بازار نشر

فراخوان بخش کتاب‌سازی کارگروه کودک و نوجوان شانزدهمین جشنوارۀ بین‌المللی امام رضا(ع)، برگزاری مراسم پایانی دهمین دورۀ جشنوارۀ داستان انقلاب و فروش کتاب «کلاه قرمزی‌ ها» در«سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» از مهم ترین اخبار بازار نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، فراخوان بخش کتاب‌سازی کارگروه کودک و نوجوان شانزدهمین جشنوارۀ بین‌المللی امام رضا(ع)، برگزاری مراسم پایانی دهمین دورۀ جشنوارۀ داستان انقلاب، برگزاری همایش اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تهران و فروش کتاب  «کلاه قرمزی‌ ها» در«سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» از مهم ترین اخبار بازار نشر هستند.

کتاب‌سازی کودکان با موضوع امام رضا(ع)

فراخوان بخش کتاب‌سازی کارگروه کودک و نوجوان شانزدهمین جشنوارۀ بین‌المللی امام رضا(ع) از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، منتشر شد.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه تا ۱۵خرداد۱۳۹۷ مهلت دارند تا آثار خود را به مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور ارسال کنند.

مسابقۀ کتاب سازی با محورهای موضوعی قدمگاه عشق (هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا خراسان)، سبک زندگی امام رضا(ع) (اخلاق و آداب، زهد و عبادت، رأفت و مهربانی، طب‌الرضا) و... انتشار یافته است.

دراین فراخوان آمده است: مخاطبان برای شرکت در این مسابقه از ساخت کتاب‌های بزرگ و سنگین خودداری کنند. اثر باید تمام مشخصات (محتوایی و فنی) یک کتاب را داشته باشد. هم‌چنین، کتاب می‌تواند در فرم‌های مختلف (مانند: کتاب‌های تاشو، بازشو، دریچه‌ای، مقوایی، پارچه‌ای و...) باشد. ارسال کتاب بدون متن (کتاب‌های تصویری با اصول و هدف مورد نظر) بلامانع است.

بر این اساس، شرکت‌کنندگان در سه گروه سنی ۸ تا ۱۰ سال، ۱۱ تا ۱۳ سال و ۱۴ تا ۱۸ سال می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند.

بر اساس شرایط عمومی اعلام‌شده در این فراخوان، شرکت‌کنندگان در مسابقه آثار خود را به صورت فردی یا گروهی (حداکثر سه نفر) تهیه و ارایه کنند. استفاده از همۀ تکنیک‌ها در تهیۀ اثر آزاد است.

شانزدهمین جشنوارۀ رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سال ۱۳۹۷ هم‌زمان با دهۀ کرامت برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.

حسن‌بیگی و شرفی‌خبوشان در صدر برگزیدۀ جشنوارۀ داستان

مراسم پایانی دهمین دورۀ جشنوارۀ داستان انقلاب هم‌زمان با افتتاحیۀ هفتۀ هنر انقلاب اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم و بر اساس آرا هیئت داوران نویسندگان به این شرح تجلیل شدند:

در بخش داستان کوتاه نوجوان هیچ نویسنده‌ای رتبۀ نخست را به دست نیاورد و از مرضیه فعله‌گری و کریم قربان‌زاده از استان‌های همدان و اردبیل به عنوان نفرات دوم و سوم تجلیل شد.

در بخش رمان نوجوان ابراهیم حسن _بیگی با خلق رمان «روایتی ساده از ماجرایی پیچیده» به عنوان نفر اول تجلیل شد. در این بخش همچنین نیلوفر مالک و فاطمه نفری به عنوان نفرات دوم و سوم تقدیر شدند.

در بخش داستان کوتاه بزرگ سال سیروس جمشیدی با رمان «سیاوش» به عنوان نفر اول مورد تقدیر قرار گرفت. در این بخش نفیسه خسروی و سارا اژدر تاج‌الدینی به عنوان نفرات دوم و سوم تجلیل شدند.

در بخش رمان بزرگ سال محمدرضا شرفی خبوشان با اثر «روایت دلخواه پسری شبیه سمیر» به عنوان رتبۀ اول تقدیر شد. در این بخش محبوبه حاجیان‌نژاد و مجید اسطیری نیز به عنوان نفرات دوم و سوم تقدیر شدند.

«کلاه قرمزی‌ها»؛ خاطرات بدون اغراق و صادقانۀ «شیخ عبدالکریم کریم‌پور»

دیدیم یک شیلنگ باریک سِرُم از سوراخ قفل درِ زندان وارد شد. از جای‌مان بلند شدیم ببینیم چیست. یکی از بچه‌ها پشت در بود و با نجوا می‌خواست به ما بفهماند که مقداری آب قند داخل یک ظرف سرم ریخته و لوله‌اش را فرستاده داخل تا ما آن را بمکیم. به نوبت، سر شیلنگ را در دهان‌مان می‌گذاشتیم و مقداری آب قند می‌خوردیم ولی آن‌قدر نبود که سیر شویم. همین که می‌آمدیم مزه‌اش را بفهمیم، باید می‌رفتیم کنار و جای‌مان را به یک نفر دیگر می‌دادیم. بعضی وقت‌ها هم چند تا بیسکویت داخل آب حل می‌کردند و ما از شیلنگ آن را مک می‌زدیم. من وقتی لوله در دهانم بود و می‌مکیدم به این فکر می‌کردم که بچه‌ها با چه دردسری شیلنگ گیر آورده‌اند و با چه دردسرهای بیشتری، دور از چشم عراقی‌ها آن را به ما می‌رسانند؛ از خطر این کار برای آن‌ها می‌ترسیدم.

 کتاب «کلاه قرمزی‌ ها» خاطرات بدون اغراق و صادقانۀ «شیخ عبدالکریم کریم پور» آزاده‌ای روحانی از اهالی «نجف‌آباد» اصفهان است. این کتاب توسط زهره علی عسگری به نگارش درآمده است.

 شیخ عبدالکریم کریم‌پور نیز مانند بسیاری از نوجوانان روزهای جنگ توانست با دستکاری شناسنامه‌اش خود را به جبهه‌ها برساند و در خیل عاشقان دفاع مقدس حضور داشته باشد. شیخ عبدالکریم پس از حضور در چندین عملیات، سرانجام در شهریور۱۳۶۴ به اسارت نیروهای دشمن درآمد و حدود ۶ سال از بهترین لحظه‌های عمر خود را در غربت اسارت سپری کرد. آنچه در خاطرات این آزاده مورد توجه است، حرف‌های زلال و معصومانه و خواب‌های صادقانه‌ای است که شاید در وهلۀ اول باورپذیری آن کمی دشوار به نظر برسد؛ اما شیخ عبدالکریم کریم‌پور و خواب‌هایی که تعبیر می‌شد چنان مورد تأیید دیگر آزادگان هم‌اردوگاهی قرار دارد که جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در واقعیت امر باقی نخواهد گذاشت...

این کتاب که توسط انتشارات پیام آزادگان منتشر شده، در«سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» دراختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

همایش اطلاع رسانی نمایشگاه کتاب تهران برگزار می‌شود

مدیرکمیته اطلاع رسانی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران از برگزاری همایش اطلاع‌رسانی برای آماده‌سازی نیروهای اطلاع‌رسان خبر داد.

علی اکبر تورانیان؛ مدیرکمیته اطلاع رسانی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از برگزاری همایش اطلاع‌رسانی خبر داد و گفت: بیش از 200 نفر از متقاضیان فعالیت در کمیته اطلاع‌رسانی روز چهارشنبه(22 فروردین ماه) گرد هم می‌آیند تا در همایش اطلاع‌رسانی شرکت کنند.

وی افزود: در این همایش کارگاهی با موضوع «نشرشناسی» برگزار و سخنانی درباره تجربیات سال‌های گذشته و نحوه اطلاع‌رسانی به بازدیدکنندگان از نمایشگاه ارایه می‌شود. در ادامه نقشه نمایشگاه و محل قرارگیری باجه‌های اطلاع‌رسانی تبیین خواهد شد. در پایان نیز از متقاضیان آزمون کتبی گرفته خواهد شد و نفراتی که موفق به قبولی در این آزمون شوند، برای حضور در نمایشگاه انتخاب خواهند شد.

مدیر کمیته اطلاع‌رسانی همچنین از طراحی اپلیکیشن اطلاع رسانی برای این رویداد فرهنگی خبر داد و گفت: مراحل پایانی طراحی این اپلیکیشن در حال انجام است و با نصب آن اطلاعات ناشران در اختیار کاربران قرار خوهد گرفت./۹۲۵/ پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات