۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۵۶۰۶۳۱
امام جمعه کرج:

غفلت، نخستین مانع سلوک انسان است

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی گفت: انبیای الهی برای از بین بردن رذایل و برانگیختن فضایل و رشد و شکوفایی انسان‌ها مبعوث شده‌اند و نخستین غباری که در مسیر سلوکی انسان وجود دارد، غفلت است.
آیت الله حسینی همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، با اشاره به کتاب مراحل اخلاق در قرآن به تألیف حضرت آیت الله جوادی آملی، درباره اخلاق در قرآن گفت: در بحث اخلاق ابتدای امر، رذائل و فضائل اخلاقی مطرح می‌شود.

وی افزود: در بحث رذایل اخلاقی، اول درباره راه هایی که انسان باید از آن فاصله بگیرد و خود را از آنها دور کند صحبت می‌شود به طور مثال برای ساختن یک بنای زیبا، ابتدا پایه و بنیان آن را محکم می‌کنند سپس به ساختن و در نهایت به نما و ظاهر آن می‌پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی ابراز داشت: گاهی یک فرد مبتلا به یک رذیله اخلاقی است که در این مورد باید در صدد رفع و از بین بردن آن برآید و در مواقعی نیز ممکن است برای مبتلا نشدن و دوری از آن سنگری برای جلوگیری بسازد.

وی اظهار داشت: با توجه به سیر انسانِ در حال سلوک که حضرت آیت الله جوادی آملی در کتاب اخلاق در قرآن مطرح می‌کنند، همه ما در مسیر رشد اخلاقی و یا در مسیر تذلذل و نابودی هستیم و در نهایت خداوند متعال را ملاقات خواهیم کرد.

امام جمعه کرج بیان داشت: سیر انسان به سوی خدای تعالی و در نهایت فلاح و رستگاری، شامل موانع دفعی و رفعی است و لازم است در این سیرورت از سموم روحی مانند غیبت، دروغ، تهمت، ناسزا و سایر رذایل اخلاقی تخلیه شود.

وی ابراز داشت: علمای اخلاق اولین بحث را در مسیر سیر و سلوک و رستگاری، ترک رذایل، دوری از آنها و به عبارت دیگر تخلیه را عنوان می‌کنند و معتقدند برای اینکه بتوان در ظرفی مواد خوب و پاک را ریخت باید آن را از آلودگی‌ها پاک کرد تا به تحلیه و زیورآلات آراسته شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی گفت: در مسیر سیر و سلوک که توسط علما مطرح می‌شود اول باید شخص از رذائل دور شود سپس بحث صدق، اهل ریا نبودن و صبر بیان می‌شود. تخلیه از رذایل و تحلیه شدن به فضایل در یک سطح نیستند و باهم فرق دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انبیای الهی برای از بین بردن رذایل و برانگیختن فضایل و رشد و شکوفایی انسان‌ها مبعوث شده‌اند. نخستین غباری که در مسیر سلوکی انسان وجود دارد، غفلت است./۹۶۹/پ202/ب1

ارسال نظرات