۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۵۶۰۶۲۴

تحلیل سردبیر روزنامه رای الیوم از نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه

سردبیر روزنامه فرامنطقه رای الیوم از احتمال قوی حضور رییس جمهور سوریه در اجلاس پیش روی سران روسیه، ترکیه و ایران در تهران سخن گفت و تاکید کرد که ائتلاف ۴ گانه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه پوزه آمریکا و مزدورانش در منطقه را به خاک می مالد.
عبدالباری عطوان

به گزارش خبرگزاری رسا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه «الرای الیوم» در یادداشتی، چشم انداز پیش روی تحولات برای پیشبرد راه حل سیاسی بحران سوریه در سایه شکست آمریکا و عربستان در پرونده سوریه را بررسی کرد.

در این یادداشت آمده است: پس از اجلاس سه‌جانبه ای که در آنکارا و با حضور روسای جمهور روسیه و ایران و به میزبانی «رجب طیب اردوغان»، رییس‌جمهور ترکیه برگزار شد، روزنامه لبنانی «الاخبار» نزدیک به «حزب الله» خبری را به نقل از منابع عالی رتبه روسیه منتشر کرد که گفتند، رییس‌جمهور روسیه از «بشار اسد» رییس‌جمهور سوریه برای حضور در نشست سه جانبه ترکیه دعوت کرده بود و «رجب طیب اردوغان» نیز از این اقدام استقبال کرد اما بشار اسد از عدم پذیرش این دعوت و سفر به آنکارا در سایه ادامه حضور نیروهای اشغالگر ترکیه در سوریه عذرخواهی کرد.

نویسنده معتقد است، منابع روسی که این خبر را به بیرون درز دادند با وجود اینکه این خبر تاکنون رد یا تایید نشده‌ است می‌خواهند سه واقعیت اصلی را نشان دهند:

نخست اینکه اختلافات میان سوریه و ترکیه که در ابتدای بحران سوریه به اوج رسیده بود  تقریبا تمام شده و درباره بیشتر مسائل مربوط به پرونده سوریه میان 2 کشور هماهنگی‌هایی وجود دارد و 2 کشور در زمینه هدف مشترک که همان مبارزه با ائتلاف کردی آمریکایی است، متحد هستند، ائتلافی که به قیمت از دست رفتن خاک و امنیت ملی ترکیه و سوریه به دنبال تشکیل کشور مستقلی هستند.

دوم اینکه کرسی سوریه در این ائتلاف منطقه‌ای بین‌المللی سه‌جانبه جدید محفوظ است و در زمان مناسب پُر خواهد شد.

سوم اینکه بحران سوریه به پایان خود نزدیک می‌شود و ریاست‌جمهوری اسد موضوع گفت‌وگوها نیست و راه حل سیاسی بحران سوریه صرفا از سوی این ائتلاف جدید پدید خواهد آمد و گام آتی در ایجاد راه برون رفتی مبتنی بر قانون اساسی است که به برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری و تحقق آشتی ملی کنفرانس سوچی منجر شود.

رای الیوم ادامه داد: این اجلاس سه جانبه و توافقات حاصل شده در آن شکست سیاست آمریکا نه تنها در سوریه بلکه در همه منطقه خاورمیانه را را نشان داد و به گونه ای که یاس و ناامیدی، ترامپ را فراگرفته و او ر ا وادار به تصمیم گیری برای خروج از سوریه کرد.
نویسنده گفت: انصراف ترامپ از این تصمیم (خروج از سوریه) که تحت فشار رهبران نظامی و سیاسی صورت گرفت موقتی و صرفا برای مدت شش ماه است تا از این طریق وقت کشی کند همان گونه که به طور موقت و تحت همین فشارها خروج از توافق هسته ای ایران را معلق کرد.

خروج ترکیه از زیر چتر حمایتی آمریکا و قاطعیت اردوغان در پیوستن به ائتلاف ایران و روسیه بزرگ ترین نماد شکست راهبردی آمریکا در سوریه، عراق وافغانستان است و همین امر ترامپ را واداشت که از هزینه‌های هنگفت هفت تریلیون دلاری کشورش در خاورمیانه که جز کشتار و نابودی چیزی برداشت نکرد لب به شکایت باز کند.

رییس جمهور آمریکا دیگر خوب می‌داند که حضور نیروهایش در سوریه در سایه جنگ سردی که این روزها شدت و سرعت گرفته است تلفات مالی و انسانی بیش تری به همراه خواهد داشت.

عطوان آورده است: یک منبع نزدیک به روسیه و ایران که به طور جدی پیگیر این موضوع است، تاکید کرد که بر اساس اطلاعاتی موثق، نیروهای مقاومت عراق و سوریه با پشتیبانی روسیه برای حمله به نظامیان آمریکایی در حال شکل گیری است و زمان آغاز به کار این نیرو همزمان با اعلام ترامپ درباره خروج از توافق هسته ای با ایران خواهد بود.

این منابع گفتند: چند هفته دیگر منتظر بمانید،  تجربه حزب الله، بسیج مردمی و انصارالله به زودی در شمال سوریه تکرار خواهد شد.

ژنرال‌های پنتاگون که بانیان ایجاد پایگاه هایی نظامی در شمال سوریه هستند می خواهند سوریه را جایگزین ترکیه کنند تا پایگاهی برای رویارویی با سوریه در جنگ سرد باشد و هم اینکه پاسخ خواسته‌های لابی صهیونیستی را داده باشند که برای افزایش شمار نظامیان آمریکایی و نه تنها باقی ماندن این نیروها برای مقابله با نفوذ روز افزون ایران اعمال فشار می‌کند.

رای الیوم آورده است: ترامپ زبان اقتصاد را خوب بلد است از همین رو روی باج دهی به متحدانش حساب باز کرده و عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) کوتاه ترین راه برای رسیدن به اهدافش هستند در حالی که اعضای بنیانگذار ائتلاف سه جانبه جدید ترکیه، روسیه و ایران به اقتصاد از زاویه راهبردی سیاسی دراز مدتی می‌نگرند؛ این چیزی است که اردوغان هم دنبال می‌کند او در کنفرانس خبری خود در کنار مهمان خود، پوتین گفت که همکاری تجاری کنونی بین کشورش با روسیه از 33 میلیارد دلار تا یکصد میلیارد دلار در سال های کوتاه آتی افزایش خواهد یافت و مبادلات تجاری با ایران هم به 35 میلیارد دلار می‌رسد یعنی قریب به سه برابر رقم کنونی خواهد بود.

این دیدگاه تجاری که رشد اقتصادی در ترکیه را به 7.4 در سال رسانده است یعنی بالاترین نرخ رشد را در جهان پس از ایسلند با 8.8 داراست همچنین چیزی درباره اقتصاد سوریه گفته می شود که به آبادسازی دوباره خود می اندیشد تا ارزش لیره سوریه در برابر دلار هم پیوسته رو به بهبود رود.

نویسنده تاکید کرد: ترامپ از دوستانش باج گیری کرده و آنها را به ورشکستگی سوق می‌دهد، اما ائتلاف سه گانه  جایگاه اقتصادی و سیاسی اعضای آن تقویت خواهد شد و درهای آن به روی همه آنهایی که می‌خواهند با گستاخی و گردنکشی آمریکا مقابله کنند باز است و عجیب نیست که شاهد پیوستن عراق، سوریه و چه بسا چین والجزایر به آن باشیم.

عطوان افزود: کرسی سوریه با قدرت در این ائتلاف محفوظ است و به زودی پر خواهد شد اما این کرسی در اجلاس سران عرب در ریاض که 10 روز دیگر برگزار می شود همچنان و چه بسا تا سال ها یا دهه‌های آتی خالی خواهد ماند چون رهبری سوریه دیگر این این اجلاس در صورت کنونی آن را عربی نمی‌داند و ما هم با او در این عقیده اتفاق نظر داریم.

عطوان در پایان گفت: بنابراین بعید نیست که بشار اسد، عضو چهارم اجلاس سه جانبه رهبران ترکیه، ایران و روسیه در تهران باشد و چه بسا این اجلاس مناسب‌ترین جا برای آشتی ترکیه و سوریه در خاک کشور سومی باشد با وجود اینکه ایران در پرونده سوریه بی طرف نیست./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات