۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۵۶۰۳۹۷
آیت الله زنجانی:

عملی که بر اساس شک و تردید باشد فایده ای ندارد

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به ضرورت انجام اعمال همراه با اعتقاد یقینی به اصول گفت: در روایات آمده است عملی که بر اساس شک و تردید باشد فایده ای ندارد.
آیت الله حسینی زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی شامگاه شنبه در جلسه درس اخلاق که در بیت وی برگزار شد گفت: در روایات آمده است عملی که بر اساس شک و تردید باشد فایده ای ندارد. ارتباط مستقیمی میان علم و عمل است و عملی مفید است که نشات گرفته از یقین باشد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به تاکید اسلام بر عقاید افزود: انسان چیزی جز تفکر نیست و عقیده انسان در میان اعمالش متبلور می شود. عقیده در اسلام معیار سنجش تمام رفتارهای شایسته است و عقیده شکاکانه عمل سالمی را شکل نخواهد داد، چرا که عقاید صحیح انگیزه ها و نیات صحیحی را به وجود خواهند آورد.

وی عقاید را اکثرا نشات گرفته از محیط و تقلید دانست و خاطرنشان کرد: عقاید و اعتقادات باید بر مبنای عقل باشند و هر کسی باید عقاید خود را که از محیط خانوادگی و تقلید از جامعه خویش کسب کرده است، به قضاوت عقل بگذارد. چرا که ملاک انسانیت انسان عقل است.

آیت الله زنجانی با بیان اینکه تقلید علم آور نیست تصریح کرد: عقل تقلید در اصول دین را نمی پذیرد و تقلید موجب دست یافتن به یقین در عقاید نمی شود، چرا که تمام مکاتب بشری عقاید خود را به حق و یقینی می دانند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به منشا اختلافات بشری در حوزه عقاید افزود: منشا اختلافات مکاتب نشات گرفته از خیالی است که گمان می شود واقعیت است، در حالی که عقل باید میزان انطباق میان خیال و واقعیت را معین کند.

وی خاطرنشان کرد: انبیا به جهت نشان دادن راه حقیقت پدران واقعی ما هستند چرا که هستی شناسی و باید و نبایدها را برای ما با هدایت خداوند و مجاهدت های خود به ارمغان آورده اند.

آیت الله زنجانی با بیان اینکه اصول عقاید در اسلام باید مبتنی بر عقل باشد گفت: اسلام به افراد اجازه نمی دهد که بدون داشتن برهان اصول اعتقادی آن را بپذیرند. قرآن کریم در این رابطه می فرماید: «لا تقف ما لیس لک به علم؛ از آنچه به آن علم نداری پیروی مکن».

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به آیات قرآن درباره عقل افزود: قرآن بدترین جنبندگان را افرادی می داند که تعقل نمی کنند و هر آنچه می بینند و می شنوند را باور می کنند. همچنین خداوند کسانی را که بدون داشتن برهان به دنبال افکار جامعه و پدران و خانواده خود هستند را سرزنش می کند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات