۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۶۰۳۹۵
آیت الله سیدان:

عصمت انبیا در شئون مختلف مطلق بوده است

استاد سطح عالی حوزه علمیه عصمت انبیا در شئون مختلف را مطلق دانست و گفت: انبیا می بایست الگو و اسوه مردم باشند تا آنان را هدایت کنند و اگر معصوم نمی بودند این مهم محقق نمی شد.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد آیت الله سید جعفر سیدان شامگاه شنبه در جلسه درس اخلاق که در محل بیت وی برگزار شد گفت: عصمت به معنای ممانعت و امساک است و معصوم کسی است که از گناهان حفظ شده است. عصمت انبیا در گرفتن وحی و ابلاغ آن، ارتباط با خلق و همچنین مسائل شخصی زندگی مطلق است و دلایل عقلی و نقلی این موضوع را تایید می کنند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به نتایج معصوم نبودن انبیا افزود: اگر انبیا معصوم نبودند اطمینان مردم به آنان و سخن آنان که سخن خدا بود جلب نمی شد. انبیا می بایست الگو و اسوه مردم باشند تا آنان را هدایت کنند و اگر معصوم نمی بودند این مهم محقق نمی شد.

وی خاطر نشان کرد: برخی آیات مانند خوردن از درخت ممنوعه از سوی حضرت آدم(ع) اشاره به گناه پیامبران دارند، اما باید دانست که این موارد گناه نبوده بلکه ترک اولی بوده است. 

آیت الله سیدان با بیان تقابل و دشمنی با اهل بیت(ع) و جریان حق تصریح کرد: مامون برای کوبیدن شخصیت امام رضا(ع) جلساتی را تشکیل می داد تا با طرح سوالات و مشکلات علمی به هدف خود دست یابد. اما امام رضا(ع) با وجود نگرانی نزدیکان خود با استناد به منابع خود سوال کنندگان که یهودی بودند نشان دادند که نمی توان نور حق را خاموش نمود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره تلاش های مامون برای صدمه زدن به اسلام افزود: یکی از تلاش های مامون برای صدمه زدن به اسلام جمع آوری کتب زیادی از فلسفه یونان و پرداخت پول زیاد برای ترجمه آنان بود. این اندیشه ها وارد اسلام شد و گرفتاری های بسیاری را نیز ایجاد کرد.

وی خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) در جریان این جلسات به فردی که از ایشان درباره عصمت پیامبران و آیه ای از قرآن که به سرپیچی حضرت آدم(ع) اشاره داره پرسش کرده بود فرمودند: «با رای خود در رابطه با آیات صحبت نکن، چرا که تنها راسخون در علم می توانند پیرامون آیات صحبت کنند. خداوند آدم را برای بهشت خلق نکرده بود و قرار بر این بوده است که انسان به دنیا و زمین بیاید و  خلیفه او بر روی آن باشد و بر عالمیان برتری داده شود». /861/پ202/ب1

ارسال نظرات