۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۵۶۰۰۲۷
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی:

حمایت از کالای داخلی دارای ریشه‌ تاریخی با مبانی محکم دینی است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان تاریخچه‌ای از تقابل علمای اسلام با کالای خارجی گفت: حمایت از کالای ایرانی یک بحث ریشه‌دار تاریخی با مبانی محکم قرآنی و دینی است.
حسینی خراسانی

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی خراسانی عضو جامعه مدرسین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از سیاست‌های کلان و راهبردی نجات کشور از مشکلات بی‌کاری و رکود را توجه جدی به حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب توصیه حمایت از کالای ایرانی را بنا بر کارشناسی‌های جامع و لحاظ شرایط، به اقتضای حکمت و لحاظ واقعیت اعلام فرمودند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حمایت از کالای ایرانی یک بحث ریشه‌دار تاریخی با مبانی محکم قرآنی و دینی است؛ این جریان در ادوار مختلف تاریخ به‌ویژه در سده اخیر مورد توجه جدی علمای برجسته و تراز اول شیعه و حوزه‌های علمیه بوده است.

وی در بیان تاریخچه‌ای از شکست اقتصادی انگلیس و روس در زمان تجاوز نظامی به ایران اظهار داشت: علمایی از حوزه علمیه نجف مانند مرحوم آخوند خراسانی در مقابل روس‌ها و انگلیس‌ها ایستادند و به آن‌ها هشدار دادند که اگر بدون هیچ پیش‌شرطی و با ضرب الاجل تعیین شده نیروهای خود را از ایران خارج نکنند فتوا به تحریم کالاهایشان خواهند داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی افزود: تهدید به تحریم کالاهای روس و انگلیس هنوز عملیاتی نشده بود که آن‌ها خطر ناشی از این جهاد اقتصادی را درک کردند و متوجه شدند ممکن است ملت ایران با همسویی با مراجع، علما و حوزه علمیه شکست سنگینی بر آن‌ها وارد کنند بنابراین پیش از اینکه فتوایی صادر شود به دستوارات داده شده عمل کردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ارائه مثالی دیگر از اتحاد علمای اسلام در مقابل کالای خارجی گفت: سند تاریخی مربوط به یک سده پیش نشان می‌دهد جمعی از علمای سرشناس حوزه در یک عهدنامه و پیمان متعهد می‌شوند که برای نجات کشور از وابستگی، حفظ استقلال کشور، رونق و رواج تولید، کسب و کار و حمایت از کالای ایرانی مواردی را تحریم کنند که شدیدترین آن نماز نخواندن بر پیکر مردگان با کفن خارجی بوده است.

وی درباره تعیین تکلیف مردم در مواردی که کیفیت کالای داخلی پایین‌تر از کالای خارجی باشد تصریح کرد: پارچه ایرانی یکصد سال پیش هم کیفیتی بسیار نازل‌تر از پارچه‌های خارجی داشت اما علمای آن روزگار بر تصمیم خود استوار بودند و برای نجات مردم استفاده از کالای خارجی را تحریم کردند./836/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات