۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۵۵۹۷۰۴
حسن بیگی:

مسؤولان در حمایت از کالای ایرانی پیشتاز باشند | دولت فرمایشات رهبری را تفسیر به رأی نکند

عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید براینکه دولت همواره باید در برابر مصرف کالای غیر ایرانی در زیرمجموعه خود مقتدرانه و محکم بایستد، گفت: قانون نویسی در این ۴۰ سال به اندازه کافی انجام شده و امروز اجرا و نظارت بر اجرای قانون نیاز است.
حسن بیگی

ابوالفضل حسن بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا،با اشاره به اهمیت توجه به تولید داخلی و نقش مردم و مسؤولان در تحقق شعار سال، گفت: موضوعی که رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال 97 انتخاب کردند بیانگر بخشی از نگرانی‌های ایشان نسبت به مصرف محصولات داخلی است.

وی افزود: شعار «حمایت از کالای ایرانی» مکمل شعارهای اقتصادی سالهای گذشته است، حضرت آقا چندین سال است که چشم انداز بیست ساله و بحث اقتصاد مقاومتی را در غالب دستورالعمل‌های اقتصادی مطرح می‌کنند.

حسن بیگی با بیان اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران بزرگترین قدرت منطقه محسوب می‌شود و از لحاظ منابع طبیعی نفت و گاز رتبه اول را در سطح جهان دارد، ابراز کرد: با این وجود متاسفانه بازار داخلی به سبب اعمال سیاست‌های غلط از سوی برخی مسؤولان به کالاهای خارجی سپرده شده و فروش تولیدات داخلی روزبه‌روز کمتر می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در برخی کشورها که درآمد نفتی خوبی دارند تجار تمایل دارند، از کالاهای خارجی به تواتر استفاده کنند و از این طریق سود کلانی به دست آورند، متاسفانه این بداخلاقی در کشور ما نیز وجود دارد، برای مثال مردم کشور چین از خودروی چینی استفاده نمی‌کنند و خودروهای باکیفیت‌تر را می‌پسندند اما تجار ما همان خودروهای چینی را وارد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران یک کشور بزرگ و دارای منابع زیرزمینی گسترده نفت و گاز است، اظهار داشت: سالیان سال است که رهبر معظم انقلاب همواره توصیه می‌کنند نفت و گاز را به صورت خام صادر نکنیم و از فرآورده‌های آنها برای صادرات استفاده کنیم، اگر به این توصیه رهبری عمل شود به طور قطع ما شاهد افزایش اشتغال، تولید و ثروت ملی خواهیم بود.

حسن بیگی کیفی سازی تولید داخلی را از دیگر توصیه‌های اقتصادی رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر بیان کرد و گفت: سفارش به افزایش کیفیت تولیدات داخلی از دیگر مطالبات اقتصادی معظم له در این سال های اخیر بوده است بنابراین طبیعی است که افزایش کیفیت تولیدات داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی می‌شود و ثمره افزایش صادرات غیرنفتی ارزآوری و تولید ثروت برای کشور خواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه دولت نقش مهمی در حمایت از تولید داخلی دارد، عنوان کرد: وظیفه اصلی دولت علاوه بر محول کردن اختیارات به بخش خصوصی، نظارت بر تولید است، تولیدکنندگان باید استاندارهای لازم را تامین کنند، نظارت بر انواع تولیدات از جمله تولیدات کشاورزی، دامپروری، صنعت، معدن، علم، پزشکی و به طور کلی در همه عرصه‌ها ماموریت اصلی دولت است.

وی اضافه کرد: امروز تولیدات داخلی کشور به حدی از بلوغ و تکامل رسیده است که می‌تواند بخشی از بازارهای بین المللی را به خود اختصاص دهد، در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه دارد با برنامه‌ریزی دقیق و جامع شرایط را برای صادرات کالای ایرانی فراهم کند، رهبر معظم انقلاب خط قرمز در موضوع ارتباط با جهان را تنها درباره یک دولت، که آن هم دولت جعلی و غاصب اسرائیل است مطرح کردند، ارتباط با کشورهای دیگر تنها در عرصه سیاست نیست بلکه حوزه وسیع اقتصاد می‌تواند موضوع ارتباطات بین المللی نیز باشد.

حسن بیگی ادامه داد: سال گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی طی جلسات متعددی که با وزیر خارجه داشتیم بنا شد در جهت تقویت بنیه اقتصادی کشور و توسعه بخش اقتصادی در خارج از کشور، معاونت اقتصادی در وزارت خارجه تشکیل شود، از این رو یکی از وظایف سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور بخش اقتصادی، تسهیل امور تجار ایرانی و مهیا کردن بازار صادرات است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براینکه دولت همواره باید در برابر مصرف کالای غیر ایرانی در زیرمجموعه خود مقتدرانه و محکم بایستد، گفت: اگر وظیفه دولت نظارت بر بازار است ابتدا باید خود مصرف کننده محصولات داخلی باشد تا بتواند وظیفه نظارت را به درستی انجام دهد. بر اساس برنامه پنجم و ششم دولت همواره باید کوچک و کوچک‌تر و دست دولت از تصدی‌گری امور کوتاه شود و نقش نظارتی آن افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: از دولت انتظار می‌رود تحت هیچ شرایطی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را تفسیر به رای و ترجمه ناقص نکند، همچنین دولت دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی ابلاغ نکند که سازمان‌ها و نهادهای دولتی یا وابسته به دولت بتوانند از آن سوء استفاده کنند و تحت عناوین و بهانه‌های واهی اجناس مختلف را وارد کنند، این گونه رفتارها از سوی دولت سبب ایجاد شکاف در جامعه می‌شود کما اینکه در گذشته اینطور بود، دولتی‌ها وارد عرصه واردات اجناس خارجی شدند و مردم وقتی مشاهده می‌کنند دولت خود واردکننده و مصرف کننده اجناس خارجی است، دلسرد و ناامید می‌شوند.

حسن بیگی مردم کشور ایرانی را مردمی باسواد، فهیم، بافضیلت و بسیار بابصیرت دانست و بیان داشت: به همین خاطر انتظار است مسؤولان و مقامات رده اول و دوم کشوری اول خود به مصرف کالای داخلی رو بیاورند و از مصرف کالای خارجی اجتناب کنند، زیرا اگر مسؤولان کشور خود مصرف کننده تولیدات داخلی باشند طبیعی است که از وضعیت قیمت و کیفیت کالای داخلی مطلع خواهند شد برهمین اساس بهتر می‌توانند در این خصوص برنامه‌ریزی کنند اما متاسفانه برخی مسؤولان حتی نمی‌خواهند به خود زحمت بدهند و کالای داخلی را امتحان کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: قانون نویسی در این چهل سال به اندازه کافی انجام شده و آنچه که امروز ضرورت دارد اجرای قانون و نظارت بر اجرای قانون است، بنابراین بنده در مرحله اول از مجلسی‌ها و دولتی‌ها انتظار دارم در خرید کالای داخلی، اجرای قوانین و نظارت بر اجرای آن پیشتاز باشند./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات