۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
کد خبر: ۵۵۹۵۷۳
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی؛

خدمت معنوی در جامعه سبب تربیت دینی افراد می شود

رییس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه درآموزه های اجتماعی اسلام، انسان بی مسؤولیت نداریم، گفت: در این راستا بعد از خدمت مادی، خدمت معنوی نیز برای تربیت دینی افراد به حساب آمده و دارای ارزش فراوان است.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در سلسله جلسات تبلیغی حرم رضوی که امروز 7 فروردین در رواق امام خمینی (ره) برگزار شد به بیان مصادیق خدمت مادی و معنوی پرداخت.

وی با بیان اینکه خدمت می تواند فرامرزی، قومی و جنسی و حتی خدمت به فرزند و همسر باشد، اظهارکرد: خدمت در اشکال مختلف به کوچک و بزرگ و فرد و جامعه  صورت می گیرد.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این مطلب که خدمات مالی شامل  قرض الحسنه، زکات و خمس است، بیان داشت: انفاق، ایثار و اطعام نیز از دیگر انواع خدمات مالی محسوب می شوند و اینکه برخی می گویند خدمت فقط منحصر به افراد ثروتمند است، درست نیست چرا که فقرا هم به اندازه توان خود می توانند خدمت کنند.

رییس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه توفیق خدمت را باید از خدا بخواهید، تصریح کرد:  روزی شخص نیازمندی نزد امام صادق (ع) آمد وامام برای رفع حاجت و نیاز او عجله کرد و وقتی یاران از امام صادق (ع) دلیل را پرسیدند امام گفت شاید دیگر فردا مشکل او حل شود و از انجام این خدمت محروم شوم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این مطلب که برخی افراد در خدمت اولویت دارند، ابراز داشت:  خدمت به افراد آبرومند و پدر و مادر و فامیل فقیر در اولویت است و شایسته نیست که پدر فقیر باشد و پسر ثروتمند به کمک والدین خود نیاید.   

این مفسر قرآن کریم با برشمردن انواع پنجگانه صدقه گفت: صدقه ثروت انفاق به مردم بوده و صدقه آبرو، واسطه گری و شفاعت و صدقه عقل، مشورت و صدقه زبان، دلالی و صدقه علم آموزش است.

وی با بیان اینکه درآموزه های اجتماعی اسلام، انسان بی مسؤولیت نداریم، اظهارکرد: بعد  از خدمت مادی، خدمت معنوی نیز برای تربیت دینی افراد به حساب می آید به گونه ای که اگر فرد لاابالی در فامیل وجود داشته باشد، به وسیله افرادی که بیان و سواد و در عین حال متدین هستند، سر به راه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ضمن انتقاد نسبت به اینکه پدر و مادرها برای ضعف دروس شیمی و فیزیک فرزندان، معلم خصوصی می گیرند ولی برا سبک برشمردن اعمال عبادی مثل نماز فرزندان خود کاری انجام نمی دهند و بی تفاوت هستند، اظهارکرد: در اینگونه شرایط می توان از امام جماعت مسجد و یا مدارس فرزندان کمک گرفت تا در ضعف اعمال عبادی فرزندان نیز برطرف شود./934/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات